کد خبر: ۲۶۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۰

چرا مردان بیشتر پارکینسون می گیرند ؟

آفتاب‌‌نیوز : داروي تاموكسيفن قادر است به طور انتخابي گيرنده‌هاي هورمون‌هاي استروئيدي را كه توسط غدد جنسي ترشح مي‌شود و برسيستم عصبي تاثيرگذار است، بر روي سطح سلول‌هاي هيپوكامپ مهار كند.

از آنجا كه هيپوكامپ نقش مهمي در فعاليت‌هاي شناختي افراد دارد و با اين فرض كه هورمون‌هاي استروئيدي كه از غدد جنسي ترشح مي شوند، روي سيستم عصبي تاثيرگذارند، تاموكسيفن مي‌تواند عكس اين هورمون‌ها عمل كرده و نقش حفاظتي داشته باشد و با حذف آن بايد انتظار تغيير هورموني داشت.

برای انجام این تحقیقات ؛داروي تاموكسيفن را روي مادران حامله و نوزادان مدل موش صحرايي قبل و بعد از تولد استفاده كرده و اثر اين داروها در چهار گروهي كه مورد آزمايش قرار گرفتند به دو روش ميكروسكوپي نوري و الكتروميكروسكوپيك بررسي شد. 

در بررسي پايه برخي تغييرات شناختي، مشخص شد از آنجايي كه هورمون‌هاي جنسي قادرند در جنس مونث بر روي بافت عصبي تاثير بگذارند، بنابراين اين دارو مي‌تواند بر روي هورمون خانم‌هايي كه به علت برداشتن تخمدان يا يائسگي، علاوه بر تغييرات فيزيكي يك سري تغييرات در زمينه هاي شناختي، ذهني و حتي مسائل عاطفي را تجربه مي كنند، اثر گذار باشد. 

در مطالعات توجيهي اين طرح علت ابتلاي بيشتر مردان به پاركينسون و روند كندتر آن در زنان و همچنين علل پايه بيماري‌هايي چون آلزايمر مشخص مي‌شود.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین