کد خبر: ۲۶۸۱۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
مصطفی اقلیما در گفت و گو با «آفتاب»:

ای کاش «ریحانه» را می‌بخشیدند

مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران درباره قصاص ریحانه جباری به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «ریحانه جباری در سن کم برای حفظ امنیت خود، مرتکب اشتباهی شد. او سال‌ها در زندان در انتظار حکم خود بود و این می‌تواند مجازاتی کافی برای دختری جوان که مرتکب قتلی غیرعمد شده است، محسوب شود.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: ریحانه جباری که در نوزده سالگی مرتکب قتل شده بود، صبح امروز اعدام شد. اقلیما درباره اجرای این حکم به «آفتاب» می‌گوید: «اگر خانواده سربندی قصاص ریحانه جباری را خواستار نمی‌شدند، می‌توانستند عطوفت و مهربانی را در جامعه رواج دهند. به دلیل اینکه این پرونده در افکار عمومی بازتاب زیادی داشت، این بخشش می‌توانست مروج فرهنگ بخشندگی باشد. خداوند بخشاینده است کاش ما انسانها هم خود را ملزم به رعایت گفتمان بخشش و مهربانی کنیم. از طرفی می‌توانستند حکم قصاص را به زندان تقلیل دهند.»

او درباره مهمترین دلایل پافشاری خانواده مقتول در اجرای حکم قصاص می‌گوید: «به عقیده من اگر در فضای رسانه‌ای مرتضی سربندی به عنوان فردی متجاوز که امنیت دختری را تهدید کرده است، معرفی نمی‌شد، خانواده سربندی تا این اندازه در اجرای حکم مصر نبودند. آنها از حق خود استفاده کردند تا به شائبه متجاوز بودن آن مرحوم پایان دهند تا افکار عمومی را نسبت به آن مرحوم تصفیه کنند.»

او ادامه می‌دهد: «خانواده سربندی به صحت ادعاهای ریحانه اعتماد نداشتند. آنها تصور می‌کردند ریحانه دروغ می‌گوید و بنابراین به اجرای حکم اصرار می‌کردند. آنها با خود می‌اندیشیدند اگر از قصاص ریحانه بگذرند به همگان ثابت می‌شود مرتضی سربندی قصد تجاوز داشته است. در صورتی که اگر ریحانه را می‌بخشیدند، علاوه بر اینکه محبت مردم نسبت به این خانواده بیشتر می‌شد، ریحانه جباری در مقابل این سعه صدر احساس شرمندگی و ندامت بیشتری می‌کرد.»

مصطفی اقلیما در پایان دلیل توجه رسانه‌ها و افکار عمومی به این پرونده را اینگونه توضیح می‌دهد: «توجه مردم به این پرونده و پرونده هایی از این دست این است که موضوع تجاوز به زنان و دفاع آنها پدیده‌ای ناملموس نیست. هر زنی در هر اتاق و مکان غریبی که وارد بشود از وقوع این اتفاق بیم دارد. موضوع تجاوز خطری است که در کمین هر زنی می‌تواند وجود داشته باشد. دلیل توجه مردم به این پرونده این است که می‌توانند با ریحانه همذات‌پنداری کنند و شرایط و احساسات او را درک کنند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین