کد خبر: ۲۶۸۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵

مرگ هزاران ماهی ساردین در ساحل کنارک

تلف شدن هزاران قطعه ماهی ریز ساردین (پدنی یا لوجر ) در ساحل بزرگترین اسکله صیادی کشور در بندر کنارک باعث بوی نامطبوع و آلودگی منطقه شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: گزارش ایرنا به نقل از صیادان منطقه حاکی است: ماهی های ریز ساردین تلف شده در ساحل این بندر صیادی نتیجه صید بی رویه کشتی های ترال است، که با زدن ترال کف سواحل دریای عمان سبب شده که نسل این آبزی و طعمه تمام ماهیان بزرگتر رو به انقراض است.

ماهی ساردین طعمه و زنجیره غذایی ماهیان ساحلی را تشکیل می دهد.

تلف شدن چندین تن ماهی ساردین احتمالا با صید ترال (کف روب) که در داخل حوضچه این اسکله بر اثر بالا آمدن در سطح دریا سفید پوش شده، باعث ایجاد بوی نامطبوع در منطقه شده است .

' محسن علی گلشنی ' مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان نیز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید این واقعه زیست محیطی در اسکله صیادی شهید رضایی زرآباد کنارک ، احتمال این پدیده را به دلیل صید ترال تقریبا منتفی دانست .

به گفته وی احتمالا بیماری جلبکی و آلودگی جریانهای آبی عامل این رخداد و تلف شدن ماهی های ریز ساردین شده است.

وی تصریح کرد: کار مطالعه و بررسی های بیشتر از سوی مرکز تحقیقات شیلات در حال اقدام است که به محض آماده شدن برای تنویر افکار عمومی اطلاع رسانی لازم انجام می شود.

از سوی دیگر یک مقام آگاه در اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان مستقر در چابهار نیز در گفت و گو با ایرنا از اعزام تیم های کارشناسی برای بررسی علت وقوع این رویداد خبر داد.

این مقام آگاه احتمال اینکه این نوع ماهی از سوی یکی از لنج ها در محدوه اسکله رها شده باشد را نیز مطرح کرد که به گفته وی اگر بررسی ها به این نتیجه ختم شود ، طبیعی است مسئولان لنج و دست اندرکاران مربوط جریمه و لنج توقیف خواهد شد.

بر اساس کنوانسیون های بین المللی حفاظت از محیط زیست دریایی و آلودگی ها بر عهده اداره کل بنادر و دریانوردی است که از این نظر در فرایندهای اجرایی اقدام مشترکی را با اداره کل شیلات و همچنین مراکز تحقیقاتی و محیط زیست برای حفاظت از محیط زیست دریایی انجام می دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین