کد خبر: ۲۶۸۵۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷

در برنامه نود دیشب چه گذشت؟

از سوال پیامکی برنامه که بگذریم بخش ابتدایی و پانزده دقیقه‌ای اول بازی به تیم ملی امید و سرنوشت نلو وینگادا اختصاص داشت. مهمان این بخش از برنامه حبیب کاشانی بود که به تازگی مسئولیت مدیریت تیم امید را در فدراسیون فوتبال بر عهده گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرانجام انتظارها به سر آمد و بعد از جلسه مشترک مدیران فوتبال و صدا و سیما در عصر روز گذشته مدیران صدا و سیما رضایت دادند تا نود شب گذشته ماجرای حق‌پخش را موضوع اصلی قرار دهد. برنامه‌ای که در پی برگزاری جلسه مذکور از زهرش گرفته شده بود و دیگر از یک مناظره پر شور به دیالوگ میان عادل فردوسی‌پور و مهدی تاج تبدیل شده بود.

به گزارش تابناک، اما سوال پیامکی برنامه همچنان نشان از این داشت که سیاست‌گذاران سازمان صدا و سیما چندان علاقه‌مند نیستند که خودشان را در معرض قضاوت مردم قرار دهند. برای همین هم به‌جای مطرح سوالی در خصوص ماجرای روز حق پخش سوال عجیب و خنده‌دار «طرفدار کدام تیم هستید؟» اختصاص داشت که مخاطبان باید از میان هفت گزینه «پرسپولیس-رئال»، «پرسپولیس-بارسلونا»، «استقلال-رئال»، «استقلال-بارسلونا»، «سایر تیم‌های ایرانی-رئال»، «سایر تیم‌های ایرانی-بارسلونا» و «هیچکدام» یکی را انتخاب کنند. سوالی که عادل فردوسی‌پور هم با خنده در توضیح آن می‌گوید ما مدت‌ها بود که می‌خواستیم این سوال را مطرح کنیم تا بدانیم رئالی‌‌ها و بارسایی‌ها در میان آبی و قرمزپوشان پایتخت چه میزان طرفدار دارند.

از سوال پیامکی برنامه که بگذریم بخش ابتدایی و پانزده دقیقه‌ای اول بازی به تیم ملی امید و سرنوشت نلو وینگادا اختصاص داشت. مهمان این بخش از برنامه حبیب کاشانی بود که به تازگی مسئولیت مدیریت تیم امید را در فدراسیون فوتبال بر عهده گرفته است.

 او در ابتدای حرف‌هایش در مورد تیم امید و وینگادا سرمربی این تیم گفت: «حرف این بوده كه بازیكنانی كه وینگادا به بازی‌های آسیایی برده، افرادی بوده‌اند كه سن آن‌ها را نمی‌دانسته. كروش آن‌ها را مشخص كرده بود. به قول آقای افاضلی بازیكنان به صورت توریست رفته بودند و رفته بودند كه دو تا بازی را تجربه كنند و برگردند. فكر می‌كردند كه بالا می‌روند.

احساسشان این نبود كه تایلند می‌تواند خطری برای ایران ایجاد كند. لذا وینگادا 7 تا بازی بین‌المللی انجام داد كه 4 تا را باختند و 3 تا را مساوی كردند. این نتیجه حاصل كار ایشان است. به نظرم دور از دسترس نیست رفتن ایران به المپیك. البته اگر همه با هم بخواهند.»

او ادامه داد: «ما یك مثلثی داریم، وزارت ورزش، كمیته ملی المپیك و فدراسیون فوتبال كه همه خودشان را متولی این تیم می‌دانند. اگر این مثلث اراده كند چرا باید رفتن به المپیك آرزو باشد؟ امروز برای كروش مثال زدم كه عراق با این همه مشكلات امنیتی و كره شمالی با این همه تحریم همیشه هست. كروش گفت آن‌ها تقلب می‌كنند و صغر سن دارند. گفتم كره جنوبی چی؟ آن‌ها هم تقلب می‌كنند؟ گفت نه. گفتم اگر ما در رنكینگ اول آسیا هستیم نمی‌تواند دور از دسترس باشد.»

كاشانی گفت: «یكی از دوستان من گفت كه 23 علت برای نرفتن تیم ملی به المپیك هست. مثلا ما 9 بازیكن در تیم امید داشتیم كه 7 تا در تیم المپیك بازی می‌كردند. عملا مشكلاتی به وجود می‌آورد. اینكه 40 سال به المپیك نرفتیم زیاد است. امروز با احمدی‌مقدم فرمانده ناجا جلسه داشتم و گفتم ما مشكل خروجی داریم كه گفت هر كاری لازم باشد انجام می‌دهیم كه مشكل خروجی بازیكنان تیم امید حل شود.»

عادل هم البته قانع نشد و گفت: «ما همیشه یك دور باطل در زمینه تیم امید داشته‌ایم و درس نمی‌گیریم از اشتباهات گذشته. ما تیمی به بازی‌های آسیایی می‌بریم كه در المپیك نمی‌تواند شركت كند. این اتفاق دائم تكرار می‌شود. نزدیك مسابقه هم می‌رسد كمیته ملی المپیك دخالت می‌كند و می‌گوید مدال می‌خواهیم. فدراسیون هم برای كم شدن فشار انتقادات تیمی را می‌برد كه به المپیك نمی‌رسد.»

كاشانی هم در جواب گفت: «ما سه دوره برای تیم امید برنامه ریزی كردیم. یك دوره 58 روزه و دو تا بازی دوستانه. در فدراسیون روش گلخانه‌ای انجام می‌شود و 50 - 60 تا بازیكن را از پدر و مادر و درس جدا می‌كنیم. ولی این در دنیا مرسوم نیست. من سوال كردم از كمیته فنی و گفتم شرایط وینگادا خاص است و امكان اینكه با او به آخر خط برسیم نیست. پس كمیته فنی با چه دلیلی او را انتخاب كرده است كه حالا پس از 6 ماه می‌گوید او باید برود؟ گفتند ما كارنامه وینگادا را دیده‌ایم. در المپیك با عربستان چهارم شده و اف سی سئول را قهرمان كره جنوبی كرده. ولی گفتم مشكل ما مشكل روحی بازیكنان است. بازیكنانی كه بعد از باخت به راه‌آهن گریه می‌كنند ترس از باخت دارند.»

كاشانی در مورد اینكه چه مربیانی گزینه سرمربیگری تیم امید هستند گفت: «در كمیته فنی چند تا مربی جوان انتخاب كردیم و دو تا مربی با تجربه. یك مربی هم من معرفی كردم. منصوریان، گل محمدی، وحید هاشمیان، هومن افاضلی، حسین فركی و محمد مایلی‌كهن مربی هستند. كرانچار را هم من معرفی كردم. این مجموع دوستانی بودند كه معرفی شدند تا بتوانیم اگر با كرانچار به آخر خط رسیدیم، از یكی از آن‌ها استفاده كنیم.»

مدیر تیم امید در مورد بدهی مالیاتی وینگادا گفت: «وینگادا 500 میلیون تومان بدهی مالیاتی دارد. از زمان پرسپولیس. 100 میلیون تومان آن پرداخت شده. رحیمی تا 24 شهریور امسال وقت گرفتند تا پرداخت كنند. فدراسیون هم ضمانت كرد كه وینگادا یك بار از كشور خارج شود. البته این حق مردم است. در آلمان اولی هوینس را به دلیل فرار مالیاتی محكوم می‌كنند و به زندان می‌اندازند. امروز در كمیته فنی جلسه داشتیم با حضور كروش. كروش گفت من از عملكرد فنی وینگادا دفاع نمی‌كنم. شاید در ذهن این طور باشد كه چون وینگادا هم وطن اوست از او حمایت می‌كند ولی امروز كروش تكذیب كرد.»

كاشانی در پاسخ به این سوال كه آیا قرار است جانشین نبی یا آیت‌اللهی شود؟ گفت: «نه این سمت فعلی هم چون شغل نیست من هستم. من نماینده مردم در شورای شهر هستم. به نبی و آیت‌اللهی گفتم من كبریت بی خطر هستم و امكان اینكه جای شما بیایم نیست.»

او در پاسخ به این سوال كه سرمربی تیم امید كی مشخص می‌شود؟ گفت: «امروز با كروش صحبت نهایی را انجام دادیم. روز آینده در هیات رئیسه فدراسیون مسائل را مطرح می‌كنیم. جمع بندی می‌كنیم و چیزی كه به درد كشور ما می‌خورد را اعلام می‌كنم. ان‌شاءالله كه این انتخاب صحیح باشد. امیدوارم من چند ماه دیگر مهمان شما نباشم و بگویم اشتباه كردم. كمیته المپیك نظرش روی مربی ایرانی است و روی یك اسم بیشتر هم تاكید ندارد. ولی این گزینه با باشگاه قرارداد دارد.»

در ادامه و در بخش تقویم نود حامد کاویانپور به دلایل شکست تیم ملی ایران برابر بحرین اشاره کرد و گفت: هنوز هم یاد آن بازی می افتم ناراحت می شوم. ما یک هفته زودتر به بحرین رفتیم و همین امر مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد. در روز بازی هم به یک رستوران دعوت شده بودیم که برخلاف روزهای دیگر بیرون از هتل ناهار خوردیم و وضعیت بازیکنان بهم ریخت.

کاویانپور در بخش دیگری از صحبت هایش به ماجرای حاشیه های تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های لبنان اشاره کرد. وی تاکید کرد که آن تیم حاشیه های زیادی داشت اما اینطور نبود که بازیکنان به شب زنده‌داری بپردازند!

 مهدی تاج رئیس سازمان لیگ امشب به برنامه نود رفته بود تا در مورد اختلافات فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما برای حق پخش تلویزیونی حرف بزند. البته عادل اعلام كرد كه قرار بود در برنامه‌اش میزگرد داشته باشد اما از آنجا كه جلسه دوشنبه مدیران باشگاه‌ها با رئیس سازمان صدا و سیما مثبت بوده، تصمیم گرفته فقط تاج را به برنامه‌اش ببرد. تاج در این برنامه گفت: «در مورد گرفتن حق پخش، سازمان لیگ از طرف باشگاه‌ها اقدام می‌كند. در سازمان لیگ یكی درآمدزایی سازمان لیگ و یكی كاهش هزینه را در برنامه داشتیم. در بخش درآمدزایی برای تبلیغات دور زمین یك قرارداد خوب بستیم. شركتی آمد و 160 میلیارد تومان برنده شد. بخش دیگری از درآمد ما از حق پخش تلویزیونی بود. آبان 1392 نامه‌ای نوشتیم خدمت رئیس صدا و سیما و اعلام آمادگی كردیم كه قرارداد ببندیم. عددی هم به عنوان پیشنهاد اعلام كردیم. بین 48 تا 72 درصد از درآمد باشگاه‌ها از حق پخش است.»

او ادامه داد: «كنفدراسیون فوتبال آسیا مشخص كرده كه باشگاه‌ها باید از حق پخش تلویزیونی منابع داشته باشند. حق پخش تلویزیونی اولین بخش درآمدهای باشگاه‌هاست. بعد اسپانسر و بعد هم بلیت فروشی. حق پخش بالاتر از همه است.»

عادل هم گفت: «باشگاه‌ها می‌گویند این حق ماست چون در جهان اتفاق می‌افتد. صدا و سیما می‌گوید من سازوكار قانونی ندارم. مجلس و دولت كمك كنند. این قابل حل است. باشگاه‌ها حقشان است كه پول بخواهند. بخش اصلی درآمد آن‌ها از این طریق است.»

تاج گفت: «تلویزیون بهره مالكانه از فوتبال می‌برد. الان هر باشگاهی یك شركت است و باید طبق قانون تجارت اداره شود. باید سود نشان بدهی و اگر ضرر نشان بدهی باشگاه می‌شود آماتور. ما امروز یازدهمین جلسه را با سازمان صدا و سیما برگزار كردیم. ولی به نتیجه نرسیدیم. من قبول دارم فوتبال ما بیمار است. دائم می‌گویند مدیران بی عرضه و مدیران هزینه. خب ما آمدیم این‌ها را درست كنیم. مدیر باشگاه كه دوچرخه نمی‌فروشد، سیب زمینی نمی‌كارد. پول را از حق پخش درمی‌آورد. من موافق اینكه پول زیاد به بازیكن بدهند نیستم. ما نمی‌گوییم صدا و سیما پول فوتبال را بدهد و ذوب‌آهن 14 میلیارد هم از كارخانه بگیرد. اگر این پول را از كارخانه بگیرند باید بنویسیم كمك دولتی. ولی اگر از صدا و سیما بگیرند می‌شود حق پخش. كمك دولتی امتیاز منفی است برای باشگاه‌ها. می‌گوییم مسیرش باید درست باشد. این دعوا برای ما نیست. همه جای دنیا این اتفاق یك بار افتاده.»

رئیس سازمان لیگ ادامه داد: «ما با ضرغامی جلسه داشتیم. اگر این جلسه سه ماه پیش بود بهتر بود. به این نتیجه رسیدیم كه برویم سمت دولت. ضرغامی می‌گفت من هم می‌گویم این حق باشگاه‌هاست ولی نمی‌توانم آن را بدهم. این را همه قبول كرده‌اند. امیدوارم چهارشنبه بتوانیم برویم سمت دولت و حرفمان را بزنیم. میلیون‌ها بیننده دارد برنامه نود. این خیلی بد است كه به خاطر حق پخش، این برنامه پخش نشود. ما 240 تا بازی در لیگ برتر داریم كه همه پخش می‌شود. لیگ یك و دو و سه هم پخش می‌شود. امیدواریم چهارشنبه بتوانیم در دولت حرف بزنیم و بپذیرند كه این پول پرداختنی است. حرف گردن كلفتی و قلدری نیست. یك منطقی پشت آن است. فوتبال را ببریم به سمتی كه همه دنیا برده. این دعواها همه جا بوده. ما می‌گوییم همین پولی كه از طریق كارخانه‌ها می‌دهند، از طریق صدا و سیما بدهند و فقط مسیرش را عوض كنند.»

در این لحظه از پشت صحنه اشاره‌ای به فردوسی‌پور كردند و این مجری گفت: «فوتبالی‌ها می‌گویند صدا و سیما از كنار آگهی‌هایی كه از كنار فوتبال درمی‌آورد پول سرسام آوری است و بخشی را به فوتبال بدهد.» تاج هم گفت: «ضرغامی گفت من یك بودجه‌ای دارم حدود 3 هزار میلیارد تومان. 1500 تا 1600 میلیارد را دولت می‌دهد و مابقی را گذاشته برای تبلیغات. ما مسئول صدا و سیما نیستیم. ما مسئول سازمان لیگ هستیم. حرفش درست است. ولی این سمت هم اداره لیگ برعهده ماست. كار درستی باید انجام بدهیم در این زمینه. راه حل درست را در این می‌بینم كه با دولت صحبت كنیم. آقای ضرغامی خیلی خوب بود امروز. پذیرفت كه این حقوق ماست. ایشان به ما كمك كند. بیاید در دولت و مجلس. بگوید كه این‌ها نمی‌روند سمت شبكه الجزیره. ما اصلا الجزیره را راه نداده‌ایم.»

عادل هم به نكته جالبی اشاره كرد و گفت: «در بعضی مراكز استان‌ها صدا و سیما نه تنها پول نمی‌دهد به باشگاه‌ها بلكه پول هم می‌خواهد. این دیگر خیلی بد است. پدیده و سایپا برای اینكه بازی‌شان پخش شود باید پول بدهند. حق طبیعی باشگاه‌ها و فوتبال است كه این پول به آن‌ها برسد. مجلس و دولت بیایند به این قضیه كمك كنند.»

تاج هم گفت: «راه حل درستش این است كه مجلس و دولت بیایند كمك كنند. همین اس ام اس كه شما در برنامه تان دارید، مقداری از پولش برای ماست. این حقوق فوتبال است. ما از عربستان بالاتریم. عربستان برای 10 سال یك میلیارد دلار قرارداد بسته. یعنی 3 هزار میلیارد تومان. سری آ ایتالیا برای یك فصل 950 میلیون یورو. انگلستان سه سال 5 میلیارد پوند. تركیه یك ساله 123 میلیون دلار. ما خودمان را با تركیه و عربستان و قطر تنظیم كنیم. از این‌ها كه كمتر نیستیم. رئال مادرید 178 و بارسا 175 میلیون دلار. ما بگوییم 5 میلیون دلار بدهیم به پرسپولیس، این تیم بارش را می‌بندد. اگر یك عددی روز چهارشنبه به ما بدهند، ما از پنجشنبه مجوز پخش را می‌دهیم كه بازی‌ها بیفتد روی روال. سال بعد هم همه می‌دانند كه عقب نشینی نخواهیم داشت. آیا زدن فوتبال به نفع جامعه است؟ شك ندارم چهار تا تیم ما در آسیا می‌بازند. عرب‌ها در تهران پرسپولیس را می‌برند، در كشور خودشان هم می‌برند. قطر یك بازیكن گرفته 4.5 میلیون دلار. این پول بودجه باشگاه پرسپولیس است. ما كه نمی‌توانیم آن‌ها را بیاوریم. ولی می‌توانیم قرضی بازیكن بیاوریم. 20 روز دیگر از كنفدراسیون فوتبال آسیا می‌آیند و می‌خواهند این لیست را چك كنند. یا باید دروغ بنویسیم یا اینكه راست بنویسیم و آماتور شویم و سهمیه كشورمان كم شود. مثلا گفتند ورود بانوان به ورزشگاه‌ها. ما محكم ایستادیم و گفتیم زمینه اش نیست و نمی‌شود.»

عادل در این لحظه گفت: «یك كاری كنید بشود.» تاج هم گفت: «برای آن هم تلاش كردیم ولی نشده. اگر همه كمك كنند ما باید هفته بعد برنامه نود را داشته باشیم.» عادل گفت: «دوشنبه كه به دلیل عاشورا نداریم. ولی اگر بشود تلاش می‌كنیم برنامه را در روزهای دیگر داشته باشیم.»

تاج هم در ادامه گفت: «شورای نگهبان وقتی یك چیزی با شرع اسلام مغایر باشد مخالفت می‌كند. ولی پول دادن به باشگاه‌ها مخالف شرع نیست. ما باید این مسیر را برویم كه در بودجه صدا و سیما این را ببینند. ما هنرپیشه‌های صدا و سیما هستیم و نقش بازی می‌كنیم. چون خیلی از برنامه‌های صدا و سیما را پر می‌كنیم. ما 1470 نفر را باید مدیریت كنیم كه در لیگ برتر یك هفته برگزار شود. تازه لیگ یك و دو و لیگ بانوان هم هست. همه این‌ها هم دارند كار می‌كنند. همین راهش است كه محصول ما را بخرند. ما یك محصول داریم برای فروش. خب اگر كسی نخرد، نمی‌فروشم.»

در بخش پایانی این گفت‌وگوی مفصل هم در خصوص وضعیت بازیکنانی که مشکل سربازی دارند بحث شد و همین‌طور تاج اعلام کرد که بزودی مشکل پخش تلویزیونی حل خواهد شد. عادل فردوسی‌پور هم در خلال برنامه اعلام کرده بود که به دلیل همزمانی نود هفته بعد با تاسوعا و عاشورای حسینی، در صورت عدم پخش تلویزیونی هفته سیزدهم برنامه نودی هم در کار نخواهد بود.

برنامه نود ساعت ۲:۳۰ بامداد امروز به پایان رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین