کد خبر: ۲۶۸۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹

فتوای هفت تن از مراجع عظام تقلید درباره آسیب زدن به خود درعزاداری ها

حضرات آیات عظام شبیری زنجانی، موسوی اردبیلی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، صانعی و سبحانی به پرسش شفقنا درباره افرادی که در عزاداری ها اقدام به ضرب منجر به جرح خود می‌کنند، پاسخ داده اند. متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مراجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت: پرسش: در عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) و اصحاب باوفای ایشان برخی افراد اقدام به ضرب منجر به جرح خود می‌کنند. توصیه شرع مقدس در باب حدود عزاداری و این‌گونه موارد چیست؟

آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی:
عزاداری برای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام از افضل قربات است و اجر عظیم دارد. و امر مذکور فی حدّ نفسه منعی ندارد. البته اگر عنوان ثانوی با آن تزاحم داشته باشد، لازم است از این امور اجتناب شود.

آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی:
چنانچه موجب وارد آمدن ضرر معتنی‌به فرد گردد یا به حسب نظر عرف متشرعه موجب وهن مذهب و یا حضرات معصومین و یا عزاداری باشد، ترک گردد.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی:
در مورد سوال اگر ضرر معتد به نداشته باشد اشکال ندارد والله العالم.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:
عزاداری خامس آل عبا علیه‌السلام از مهمترین شعایر دینی و رمز بقاء تشیع است و باید هر چه باشکوه‌تر برگزار گردد، اما لازم است از تمام کارهایی که آسیب به بدن می رساند یا موجب وهن مذهب می‌گردد جدا اجتناب شود.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی :
اگر منظور قمه زدن است جایز نیست .لازم است عزاداری حضرت سید‌الشهداء علیه‌السلام و اصحاب باوفای آن حضرت به همان رویه‌ای که بین مومنین و شیعیان مرسوم است انجام گردد. و از هر عملی که موجب وهن مذهب می گردد خودداری نمایند.

آیت‌الله العظمی یوسف صانعی:
هر نحو عزاداری برای سید الشهدا حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) که افراط و هتک مقام شهادت و امامت نزد شیعه در او نباشد و در مسیر پیدایش راه پیروی از آن وجود مقدس باشد جایز است و حسب فرموده امام امت «سلام‌الله علیه» عزاداری سنتی مانعی ندارد و نباید راه‌های جدیدی که منشأ حرف و حدیث است انتخاب نمود.

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی :
عزاداری حضرت سید‌الشهداء-سلام‌الله علیه- پشتوانه‌ی بقای اسلام و تثبیت تشیع است از این جهت باید به نحوی برگزار شود که اولا تمام ضوابط شرعی در آن رعایت گردد.

ثانیا: موجب جذب و گرایش دیگران به راه حسین‌بن‌‌علی علیه‌السلام شود، بنابراین از هر نوع ابزار و ادوات که مایه‌ی خونریزی می‌شود، خودداری گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین