کد خبر: ۲۶۹۰۱۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷

تاکید بر توجه به نقش اخلاق در تئوریهای اقتصادی

مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نقش اخلاق در تئوریهای اقتصادی نباید نادیده گرفته شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، محمد مهدی مظاهری روز پنجشنبه در همایش 'نقش آینده پژوهی در صنعت بانکداری' در مشهد افزود: تئوریهای اقتصادی و مقولات اخلاقی به خصوص در عرصه اقتصاد خرد به هم تنیده اند.

وی گفت: هم اکنون نزد اکثر صاحبنظران که توسعه را مفهوم اقتصادی می دانستند این معنا منسوخ شده است لذا به تقویت پایه ها و ابعاد دیگر توسعه نیز عنایت می شود.

وی اظهار کرد: باید تلاش کرد در تمام اقداماتی که در حوزه رشد اقتصادی صورت می گیرد جنبه فرهنگی نیز مورد توجه باشد.

مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه ای موفق است که انباشت ثروت خود را از طریق بخش خصوصی ایجاد کند و معنی عزم ملی نیز درگیر شدن حداکثری بخش خصوصی در اقتصاد ملی است و در کشورهای توسعه یافته اقتصادی نیز این امر محقق شده است.

مظاهری افزود: به طور مثال طی سال 2007 میلادی بخش خلاق خصوصی در بریتانیا 57 میلیون پوند ارزش افزوده ناخالص در اقتصاد این کشور ایجاد کرد.

وی گفت: در کشور ما مهمترین اقدام برای افزایش رشد اقتصادی، تقویت مشارکت مردمی با ایجاد و تقویت تشکلهای خصوصی است و بخش خصوصی با عوامل و نفوذ خود در جامعه می تواند موتور اقتصادی کشور را فعال کند.

وی ادامه داد: برای ایجاد یک حکومت توسعه یافته باید نوعی هارمونی اجتماعی ایجاد کرد که ریشه در فرهنگ مردم داشته باشد به طور مثال در چین از 100 درصد تولید ملی تنها 30 درصد مصرف می شود و 70 درصد مابقی یا ذخیره می گردد و یا در صادرات به کار می افتد.

وی گفت: این بدان معناست که آحاد این جامعه دچار مصرف گرایی نیستند، اسراف نمی کنند، معنای کار و تلاش را می فهمند، بیش از منافع شخصی به منافع ملی اهمیت می دهند و فرهنگ اقتصادی را درک می کنند.

مظاهری افزود: این هارمونی اجتماعی در ایران باید متناسب با فرهنگی اسلامی - ایرانی ایجاد شود و نخستین شرط آن ایجاد حس همبستگی است و این که اعتماد اعضای یک جامعه به یکدیگر افزایش یابد.

اولین همایش ملی آینده پژوهی و صنعت بانکداری توسط پژوهشگاه شاخص پژوه به عنوان اولین پژوهشگاه خصوصی کشور در مشهد برگزار شد. 

این همایش با توجه به ضرورت استفاده از فناوریهای نوین صنعت بانکداری و جهانی شدن اقتصاد و الحاق قریب الوقوع ایران به سازمان تجارت جهانی برگزار شده است. 

فناوریهای جدید صنعت بانکداری، سناریوهای آینده و مدلهای کسب و کار صنعت بانکداری، بازاندیشی مفهوم رگولاتوری در صنعت بانکداری و پیشرانهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فناورانه در بانکداری محورهای مورد توجه این همایش یک روزه بود. 

با توجه به عضویت و همکاری ایران با بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک توسعه اسلامی (IDB) و سایر موسسات، قرار است این همایش از سال آینده در سطح بین المللی برگزار شود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین