کد خبر: ۲۶۹۱۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۷
یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی:

در مورد صحت خبر منع چاپ آگهی‌ها تحقیق می‌کنیم

آفتاب‌‌نیوز : به ادعای این خبرگزاری، این اقدام ایران در راستای یک حمله اقتصادی زمانمند، علیه کره جنوبی است.

این خبرگزاری ادعا کرد، یکی از روزنامه‌نگاران ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفته که دستور کتبی از سوی شورای عالی امنیت ملی دریافت کرده مبنی بر اینکه آگهی‌های تجاری شرکت‌های کره‌ای نباید در روزنامه‌های ایرانی چاپ شود. روزنامه‌نگار دیگری نیز گفت که به نظر می‌رسد این ممنوع شدن به منظور فشار آوردن به کره جنوبی است تا در نشست پیش روی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران رأی ندهد.

یکی از مقامات امور خارجه کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود گفت: سعی می‌کنیم از صحت خبر اطمینان یابیم اما انتظار نداریم دولت ایران به دادن چنین دستوری به برخی روزنامه‌ها اعتراف کند. به نظر می‌رسد تمام روزنامه‌های ایرانی از چاپ آگهی‌های بازرگانی شرکت‌های کره جنوبی منع نشده‌اند.

مقام دیگری در وزارت امور خارجه کره مدعی شد: به نظر می‌رسد ایران سعی دارد شرکت‌های کره‌ای را ناگزیر کند تا به دولت فشار بیاورند در مورد پرونده هسته‌ای ایران موضع ملایم‌تری اتخاذ کند.

وی افزود: امیدواریم رسانه‌های خبری کره جنوبی این موضوع را بزرگ نکنند چرا که بسیاری از خبرها و مقاله‌ها شرایط را برای ما بدتر خواهند کرد. خوب نیست دولت در این بازی درگیر شود.

به ادعای این خبرگزاری، دولت ایران از اکتبر گذشته با ممنوع کردن واردات کالاهای کره جنوبی، شروع به برهم زدن روابط دوجانبه تجاری با کره جنوبی کرده است. کالاها یا ترخیص نمی‌شدند یا با تأخیر ترخیص می‌شدند.

کره جنوبی در سپتامبر گذشته در تصویب قطعنامه علیه ایران در مورد مسئله هسته‌ای این کشور، با ایالات متحده و اتحادیه اروپا همکاری کرد.

رویترز در گزارشی مدعی شد، اوایل این ماه ایران عمل مشابهی را در مورد ممنوع کردن غیررسمی کالاهای انگلیسی انجام داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سه روزنامه پرفروش و سراسری از جمله همشهری، جام جم آگهی‌های بازرگانی اتومبیل‌ و کالاهای الکتریکی کره جنوبی را طبق معمول چاپ کرده‌اند.








بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین