کد خبر: ۲۶۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳

زنجان، بزرگترین قربانگاه بعد از منا

با توجه به آمار به دست آمده از قربانی نذورات مردم در هشتم و یازدهم محرم هر سال در «زنجان»، این شهر را می‌توان دومین قربانگاه بعد از منا در مراسم‌های حج و در میان کشورهای اسلامی دانست که گوسفند قربانی می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان گفت در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که مردم شهر زنجان در هشتم و یازدهم محرم با تشکیل یک دسته‌ی عزاداری بزرگ، نمادی از همدلی و وحدت میان عزاداران حسینی ایجاد می‌کنند،‌ افزود: هیات عزاداران «حسینیه اعظم زنجان» پیش از ظهر این دو روز در قالب یک دسته‌ عزاداری بزرگ از سطح شهر به سمت امامزاده سید ابراهیم حرکت و همدردی خود را با کاروان کربلا اعلام می‌کنند و مراسم تا اذان مغرب همان روز ادامه خواهد داشت.

یحیی رحمتی مهم‌ترین شاخصه‌ی این هیات را یک رنگ بودن این دسته‌ی عزاداری بدون داشتن هرگونه پلاکارد و پرچم توسط هیات‌های مختلف دانست و ادامه داد:‌ مردم زنجان بر اساس اعتقادات خود در این دو روز در یک دسته‌ی عزداری مراسم قدیمی و مذهبی خود را اجرا می‌کنند.

او با اشاره به اینکه سال گذشته حدود هفت هزار گوسفند نذر این هیات عزاداری شد‌، گفت: مردم از اغلب استان‌های کشور در هشتم و یازدهم محرم در این مراسم شرکت می‌کنند. حتی هر ساله گردشگرانی از کشورهای اروپا، آمریکا‌ و آسیای میانه‌، در این مراسم شرکت می‌کنند‌ و برخی نیز نذورات نقدی می‌فرستند.

رحمتی این دسته عزداری را بی‌پیرایه‌ترین دسته عزاداری در همه کشور دانست و گفت: در هشتم و یازدهم محرم هیچ عَلم و کُتلی در این هیات حرکت نمی‌کند، به جز پرچمی که در صف نخست هیات با نوشته‌ی «دسته عزاداران حسینی» در حرکت است.

او تاکید کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز هر هیات مراسم خاص خود را دارد، اما برگزاری مراسم در دو روز هشتم و یازدهم محرم یک نماد و وحدت در همه شهر حساب می‌شود که تاکنون نمونه آن را در هیچ جای دیگر ندیده‌ایم.

رحمتی همچنین درباره تمهیدات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان برای برگزاری این مراسم عزداری گفت: از روز نخست محرم، بحث تبلیغات محیطی با مشارکت هیات امنای حسینیه‌ی اعظم زنجان آغاز شده است و همه‌ی تابلوهای سطح شهر که در اختیار این اداره کل هستند‌، با مضمون «محرم و دسته‌های عزاداری حسینیه‌ اعظم» به صورت مشترک با هیات‌امنای این حسینیه در سطح شهر نصب شده‌اند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان همچنین از تخفیف 20 درصدی هتل‌ها از هشتم تا یازدهم محرم در این استان خبر داد و گفت: برگزاری این مراسم در هشتم محرم توسط مردم خبر از رخ‌دادن یک اتفاق ناگوار در این روز دارد، پس آن‌ها در یک حرکت نمادین ابراز همدردی خود را با کاروان کربلا اعلام می‌کنند. در یازدهم محرم نیز زینبیه‌ی حسینیه اعظم این مراسم برگزار می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین