کد خبر: ۲۶۹۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

یک وزیر؛ 3 رای عدم اعتماد ...

شاید روزی که دکتر حسن روحانی در سخنرانی خود در دانشگاه تهران گفت بورسیه و ما ادراک بورسیه...، همه تحلیلگران متوجه شدند پیگیری پرونده بورسیه های غیر قانونی از سوی رئیس جمهور پر هزینه خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سرویس سیاسی - در حقیقت بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات خرداد 92 مخالفان دولت دچار اختلاف شدیدی شدند لذا عدم اتحاد بین آنها و دیپلماسی ضعیف دولت قبل به قدری اداره کشور را سخت کرده بود که با وجود عدم رای اعتماد مجلس به 3 وزیر پیشنهادی، اکثریت وزرای انتخابی روحانی با آرا بالایی انتخاب شدند.

تصدی وزارتخانه ها توسط ژنرال های روحانی موجب آغاز دیپلماسی فعال و در نهایت توافق نامه موقت ژنو شد و همزمان شاخص های اقتصادی نیز بهبود پیدا کرد به گونه ای که نرخ تورم پایین آمد، طرح نظام سلامت خانواده با موفقیت انجام شد وشرایط دانشگاهی بهبود بسیاری یافت. 

متعاقب همین موفقیت ها حاشیه سازی ها با برپایی همایش‌های دلواپسیم و خط قرمز آغاز شد و بعد از آن نیز فیلم من روحانی هستم در جهت تخریب شخص دکتر روحانی منتشر شد. همچنین حاشیه سازی در مورد ضیافت افطاری همسر رئیس جمهور با سفیران زنان مسلمان از نمونه موارد متعدد اقدامات تندروها برای سنگ اندازی در مسیر حرکت دولت بود.

به هر حال این سنگ اندازی ها محصول چندانی برای آنها به همراه نداشت اما این گروه در ادامه، پروژه فشار مستقیم بر دولت را در مجلس شدت بخشید و وزیر موفق و مورد قبول علوم را از طریق تحریک نمایندگان مجلس از قطار کابینه خارج کرد.

با اینکه اکثر تحلیلگران دلیل استیضاح وزیر علوم را پیگیری پرونده بورسیه ها از سوی فرجی دانا می دانستند، اما در عین حال آن را بزرگترین دستاورد تندروها در مقابله با دولت ارزیابی کردند و بر این باورند که همزمانی معرفی اسامی دریافت کنندگان بورسیه های غیر قانونی توسط وزارت علوم با معرفی نیلی به مجلس، عامل اصلی تحرک تندروها علیه دولت بوده است.

بدین ترتیب پیگیری پرونده بورسیه های غیر قانونی باعث استیضاح فرجی دانا و اعلام اسامی بورسیه های غیر قانونی موجب عدم اعتماد مجلس برای دکتر نیلی شد.

با این حال بعضی دیگر از تحلیلگران اقدام تندروهای مجلس در قانع کردن نمایندگان جهت مخالفت با انتخاب نیلی را بی ارتباط با سخنان آیت الله جنتی در برنامه شناسنامه نمی دانند. به طوری که معتقدند از زمانی که آیت الله جنتی اعلام کرد در انتخابات پیش روی مجلس همانند انتخابات مجلس ششم عمل نخواهد شد و در تعیین صلاحیت کاندیداها دقت زیاد به عمل خواهد آمد، شاید تصور کردند که احتمالا در نبود کاندیداهای محبوب اعتدال گرا و اصلاح طلب رقیبی برای رقابت وجود ندارد لذا نگرانی برای ورود مجدد به مجلس ندارند.

از طرفی معتقدین به این تحلیل تاکید دارند در شرایطی که در سال آتی انتخابات مجلس در پیش رو است هیچ نماینده میانه رویی حاضر نیست خود را در مقابل دولت و کابینه موفق یازدهم قرار دهد و ترس از رای نیاوردن در انتخابات مجلس آنها را در استیضاح و عدم رای اعتماد محتاط تر می کند مگر اینکه خیالشان از بابت رقابت راحت باشد.

هر چند این کارشناسان به نمایندگان فعلی مجلس هشدار می دهند که اگر به انتخابات گذشته توجه کنند و بدانند که نظر مقام معظم رهبری همانند تمامی انتخابات گذشته بر حضور همه اقشار و جریان های سیاسی استوار است چنین محاسبه اشتباهی را انجام نمی دهند.

عده ای دیگر نیز عدم رای اعتماد به دکتر نیلی را مربوط به نشست وحدت اصولگرایی می دانند که اخیر با حضور آیت الله مصباح برگزار شد. در حقیقت این گروه عدم اعتماد به دکتر نیلی را به عنوان دستاورد این همایش قلمداد می کنند و معتقدند اصولگرایان برای آنکه نشان دهند وحدت اصول گرایی امکان پذیر و قابل عملیاتی شدن است به نیلی رای ندادند.

این افراد در پاسخ به نظر گروهی از رسانه ها مبنی بر اینکه روحانی گزینه اصلی خود را عمدا به مجلس معرفی نکرد نیز می گویند دکتر روحانی برای تصدی وزارت علوم تا کنون چندین نفر را به عنوان گزینه اصلی معرفی کرده ولی گویا عده ای تمایل ندارند که گزینه اصلی دولت، بر مسند وزارت علوم بنشیند به طوری که در معرفی آقای گودرزی به عنوان وزیر ورزش نیز ادعا کردند وی گزینه اصلی نیست که با رای اعتماد مجلس مشخص شد وی گزینه اصلی دولت برای تصدی این سمت بوده است.

در هر صورت رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بعدی علوم فرصت مناسبی است تا نمایندگان میانه رو مجلس نشان دهند راه آنها از تندروها مجزا است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین