کد خبر: ۲۶۹۶۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
از ماجرای تایید 4 مهر تا نحوه توزیع بنزین وارداتی

بنزین چگونه وارد کشور می‌شود؟

متوسط مصرف روزانه بنزین کشور حدود 70 میلیون لیتر است و با توجه به تولید روزانه 62 میلیون لیتر بنزین توسط پالایشگاه‌های داخلی، در ادامه روند دو دهه گذشته در کشور بخشی از نیاز از محل واردات تامین می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روند واردات بنزین به کشور به این صورت است که مشخصات بنزین که از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی به عنوان متولی توزیع و تامین بنزین در کشور به به امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اعلام می‌شود،این مشخصات مطابق با استاندارد بنزین یورو 4 بین‌المللی است که سازمان استاندارد نیز آن را تایید کرده و در هیات‌مدیره پالایش و پخش به تصویب رسیده است.

به گزارش ایسنا، این استاندارد به پالایشگاه‌ها، اداره نظارت بر صادرات وزارت نفت که مسوولیت نظارت بر واردات و تولید بنزین در داخل کشور را به عهده دارد نیز ابلاغ می‌شود.

4 مهر تایید بر اسناد بنزین وارداتی

اما بررسی جزییات روند واردات بنزین درخواستی، نشان می‌دهد که امور بین الملل استاندارد مورد نظر را به شرکت فروشنده بنزین اعلام می‌کند، شرکت فروشنده در مبدا، نمونه ای از محموله تولید شده را مورد آزمایش قرار می‌دهد و پس از تایید و مهر کردن نتیجه را به امور بین الملل اعلام می‌کند.

امور بین الملل پس از مطابقت این نتیجه با مشخصات مورد نظر شرکت پالایش و پخش، اجازه حرکت محموله را می دهد که یا در بندر ماهشهر یا بندرعباس تخلیه می شود، این محموله پس از ورود به کشور و پیش از تخلیه، با حضور نماینده آزمایشگاه معتمد منطقه که در بندر عباس آزمایشکاه پالایشگاه بندر عباس و در ماهشهر آزمایشگاه پالایشگاه آبادان است و همچنین با حضور نماینده اداره نظارت بر صادرات وزارت نفت، نماینده شرکت پخش و نماینده فروشنده،مورد نمونه گیری و آزمایش قرار می‌گیرد و در صورتی که مطابق با استاندارد بود هر 4 نماینده سند بنزین وارداتی را مهر زده و سپس اجازه تخلیه کشتی صادر می‌شود.

نقش سازمان استاندارد در واردات بنزین

بر اساس این گزارش، اداره استاندارد هم در بحث واردات دخیل است و باید بنزین وارداتی را تایید کند. در این راستا بنا شده که نظارت را به صورت موازی انجام دهند.

اما سازمان استاندارد تا حدود یک ماه گذشته فاقد آزمایشگاه برای آزمایش بنزین وارداتی بوده است، اما به تازگی با کمک وزارت نفت طی سال های اخیر آزمایشگاهی در بندرعباس افتتاح کرده و تا کنون آزماشگاه متعلق به شرکت پالایش و پخش را قبول داشته است.

در این راستا بنا شده سازمان استاندارد، هر وقت آزمایش لازم را انجام دادند، در صورتی که بنزین وارداتی فاقد استاندارد یورو4 بود، اعلام کنند تا جریمه را از فروشنده دریاقت کرده و در صورت صلاحدید قرارداد با آن فروشنده فسخ شود.

نقش محیط زیست در واردات بنزین

بررسی روند تایید کیفیت بنزین وارداتی نشان می‌دهد که طبق قوانین موجود، از وظایف سازمان محیط زیست نیست که بر کیفیت بنزین وارداتی نظارت کند، اما بر عواملی که باعث آلودگی محیط زیست و هوا می شود نظارت می کند و با توجه به نقش بنزین در آلایندگی محیط زیست، استانداردی را اعلام می کند که باید بر اساس آن بنزین با آن استادارد توزیع شود.

بنزین وارداتی چگونه توزیع می‌شود

بخشی از بنزین وارداتی برای جبران کمبود بنزین سوپر در کشور عرضه می‌شود، بخش دیگر نیز به عنوان اکتان افزا با بنزین تولید داخل ترکیب و در شهرها عرضه می‌شود.

تا دی ماه سال گذشته بنزین یورو 4 پالایشگاه شازند اراک که معادل روزانه 14 الی 15 میلیون لیتر در روز بود با بنزین کل کشور ترکیب می‌شد اما از آن زمان بنا شد که بنزین یورو 4 زند فقط در کلانشهرهایی که در معرض آلودگی قراردارند توزیع شود، بنابراین در گام اول توزیع بنزین یورو 4 در شهر اراک آغاز شد و سپس تهران و کرج تحت پوشش قرار گرفت. و از مرداد ماه نیز شهر تبریز و از ماه گذشته نیز شهر اصفهان از محل تولید بنزین یورو 4 پالایشگاه‌های تبریز و اصفهان تحت پوشش توزیع بنزین یورو 4 قرار گرفته اند.

برای شهر مشهد نیز از چند ماه گذشته ذخیره سازی بنزین یورو 4 از محل بنزین وارداتی آغاز و به تازگی عرضه بنزین یورو 4 در شهر مشهد به صورت محدود شروع شده است و تا پایان سال تمام این شهر تحت پوشش قرار می‌گیرد.

در اهواز نیز با به بهره‌برداری رسیدن طرح توسعه ای پالایشگاه آبادان طی دو ماه آینده توزیع بنزین یورو 4 آغاز خوهد شد.

در مورد شیراز نیز برنامه بر این است که با ایجاد امکانات از محل بنزین وارداتی تامین شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین