کد خبر: ۲۶۹۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵

تاثیر پیروزی جمهوری خواهان در پرونده هسته ای

جمهوری خواهان توانسته اند در انتخابات میاندوره ای آمریکا اکثریت کرسی های سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را به خود اختصاص دهند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جمهوری خواهان توانسته اند در انتخابات میاندوره ای آمریکا اکثریت کرسی های سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را به خود اختصاص دهند.

به گزارش خبرآنلاین، با پیروزی جمهوری خواهان در این اینتخاب کار برای اوباما در دوسال پایانی ریاست جمهوری اش سخت تر خواهد شد. به همین بهانه گفت و گوی کردیم با حسن بهشتی پور کارشناس مسایل سیاسی و متخصص در پرونده هسته ای ایران و از او پرسیدیم که پیروزی جمهوری خواهان چه تاثیری می تواند در روند رسیدن به توافق با ایران بر سر مسئله هسته ای داشته باشد. بهشتی پور در این گفت و گو متذکر شد که این انتخابات می تواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد که بخشی از آن مربوط به این است که آن تحریم هایی که کنگره علیه ایران وضع کرده باید دوباره توسط کنگره لغو شود. اگر ایران و با آمریکا به توافق برسند چون اکثریت کنگره با جمهوری خواهان هستند ممکن است اوباما در لغو تحریم ها دچار مشکل شود.

البته بهشتی پور در ادامه افزود: طبق قانون اساسی رییس جمهور حق دارد تحریم ها را در دوره های 120 روزه به حالت تعلیق در بیاورد. ایران از زمان توافقنامه ژنو به دلیل همکاری هایی که کرده است است نشان داده که قابل اعتماد است و اگر قرار داد جامع هسته ای به نتیجه برسد به تعهداتش عمل خواهد کرد.از این جهت دست کنگره جلوی لابی اسرائیل باز است .

وی همچنین گفت: موضوع دیگر این که اگر توافق جامعه به دست بیاید، این توافق به تصویب شورای امنیت سازمان ملل خواهد رسید و از آنجایی که هر 5 عضو دائمی شورای امنیت در این مذاکرات هستند اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد کنگره منزوی خواهد شد.

این کارشناس مسایل بین المللی در مورد لغو تحریم ها کنگره هم گفت که با توجه به فضایی که به وجود خواهد آمد آن ها در انزوا خواهند بود. دولت آمریکا ، اتحادیه اروپا، ژاپن ، استرالیا، چین ، روسیه و ... با کنگره آمریکا همراه نخواهند شد.

وی در ادامه تصریح کرد : اما در صورتی که ایران و 1+5 به توافق نرسند ، کنگره آمریکا می تواند روند تحریم ها را تشدید کنند و نیز می توانند موانع بیشتری را بر سر راه ایران بتراشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین