کد خبر: ۲۶۹۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹

وضعیت پرونده خبرنگار واشنگتن پست کمتراز یک ماه دیگر روشن میشود

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی یورونیوز دورنمای مذاکرات آتی هسته ای را امیدوار کننده دانست و گفت: ما مصمم هستیم و این اوباما است که نباید این فرصت را از دست بدهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد لاریجانی که در رأس هیأتی عالیرتبه برای ارائه گزارش یو.پی.آر کشورمان به ژنو عزیمت کرده بود در گفت‌وگو با این شبکه خبری گفت: ما به طور کامل از دولت دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده کشورمان که متشکل از دیپلمات هایی حرفه ای و کارکشته هستند حمایت می‌کنیم و به همین دلیل اگر شرایط به گونه‌ای باشد که مذاکرات به نتیجه برسد، این اوباما است که نباید این فرصت را از دست بدهد.

لاریجانی تاکید کرد: با این همه اگر غربی‌ها بخواهند بازی در بیاورند و یا چیزی را فراتر از حق ایران که برخورداری از بالاترین سطح فناوری هسته‌ای است، مطرح کنند آن وقت بعید است موفقیتی به دست بیاید.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به اینکه ایران یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه در خصوص فناوری های برتر هسته ای است گفت: تصمیم ما جدی است و اگر اوباما هم واقعا تصمیم داشته باشد این بحران ساختگی سیاسی درباره پرونده هسته ای ایران تمام شود، اکنون بهترین زمان آن است. اما اگر کشورهای غربی علاقمند به ادامه دادن این چالش باشند و فکر می کنند منفعت آنها در این است، می توانند شانسشان را امتحان کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه ایران خود این توانمندی را به دست آورده و حاضر به از دست دادن آن نیست گفت: هرگونه تبعیض علیه ایران در خصوص منع استفاده از فناوری هسته ای، بدون تردید پذیرفتنی نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر با اظهار خوش بینی نسبت به ادامه مذاکرات گفت: جوامع غربی دارند به این جمع بندی می رسند که ایران کشوری است که باید آن را بعنوان یکی از توانمندترین کشورها درفناوری هسته ای به حساب آورد و نکته دیگر اینکه ایران در حال اجرای تعهدات خود است، لذا تصور می کنم به هر اندازه ای که این دو موضوع مد نظر قرار گیرد، رسیدن به توافق نهایی دور از ذهن نخواهد بود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار یورونیوز که گفت برخی از سیاستمداران غربی و خصوصا اسرائیل نسبت به ایران شک دارند و معتقدند ایران به دنبال ساختن بمب اتمی است گفت: ما مسئول سوء ظن و شک ذهنی سیاستمداران نیستیم. این مشکل آنها است که باید درمانش کنند. اما اگر آنها واقعا نگران بمب هستند بهتر است نگران زرادخانه بزرگ سلاح های اتمی اسرائیل باشند که درهای آن به روی هیچ کس از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی باز نیست و ان.پی تی را هم نپذیرفته است. چراباید یک رژیم یاغی مثل اسرائیل مصون از همه چیز باشد، اما سایر کشورها به خاطر سوء ظن تحت شدیدترین فشارها باشند. من فکر می کنم برخی از سیاستمداران غربی در خصوص این سوء ظن های زیاد خود پیش روانپزشک بروند.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: ایران کشور قدرتمندی در منطقه است و آنها هرگز نمی توانند به دلخواه خود ما را وادار به تغییر کنند. اکنون برای همه کشورهایی که ادعای رهبری جهان را دارند زمان مناسبی است. آنها باید خود را واقعا به افکاری مجهز کنند که قادر به رهبری جهان باشد اما این نوع سوء ظن ها و تبعیض ها، آنها موفق به این کار نخواهند شد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره مسائل حقوق بشری مربوط به ایران با اشاره به اینکه غرب در خصوص ایران گزینشی عمل می کند گفت: متاسفانه حقوق بشر به موضوع بدشانسی در عرصه بین الملل تبدیل شده چرا که آن را به رویکردهای سیاسی و تبعیض آمیز آلوده کرده‌اند.

رئیس هیأت عالیرتبه حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپایی سازمان ملل یکی از ویژگی‌های برتر کشورمان در منطقه را دموکراسی دانست و گفت: شما ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کنید. در حالیکه کشور ما تقریبا سالی یک انتخابات بزرگ داشته و عمده مسئولان آن از طریق مردم به قدرت می رسند برخی از کشورها حتی یک بار هم انتخابات برگزار نکرده‌اند، اما چون متحد آمریکا و کشورهای غربی هستند هیچ وقت وضعیت حقوق بشر آنها مطرح نمی شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه ایران در همه حوزه ها در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه سرآمد است به مشارکت زنان درجامعه اشاره کرد و گفت: 65 درصد از صندلی های دانشگاه های ایران توسط زنان و دختران اشغال شده است. زن ها در کشور ما در پست ها و مدارج بالایی شاغل هستند در پارلمان، در ریاست جمهوری در قوه قضائیه اما شما حتی مشابه این وضعیت را هم در برخی از کشورهایی که متحد آمریکا هستند نمی بینید. در این کشورها حتی زنها حق رانندگی هم ندارند.

دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به این سوال که پس چرا تصویر دیگری از ایران درگزارش گزارشگر ویژه منعکس شده است گفت: بنده کاری به شخص گزارشگر ویژه ندارم و برای ایشان احترام قائل هستم اما حقیقت این است که ما از لحاظ حرفه ای انتقادات بسیار جدی به کار او داریم.

او در ادامه گفت : باید بگویم جمهوری اسلامی ایران هدف یک نوع تروریسم سیاسی و رسانه ای قرار گرفته و این ماشین عظیم تبلیغات ضد ایرانی را آمریکا و متحدانش علیه ما به راه انداخته اند.

لاریجانی در تشریح جلسه ارائه گزارش دوره ای جهانی ایران گفت: اگر به لیست کشورهایی که در شورا درباره ایران صحبت کردند نگاه کنید می بینید که از بیش از صد کشوری که اظهار نظر کردند، حدود 50 کشور از جمله آمریکا ، انگلیس و متحدان آن انتقاداتی را علیه ایران مطرح کردند و سایر کشورها که حدود 70 کشور،عمدتا کشورهای شرقی و اسلامی بودند، در اظهارنظرهای خود با ایران همدلی کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه برای ما جهان، صرفا آمریکا و انگلیس نیستند و ما همه کشورهای جهان را به عنوان جهان لحاظ می کنیم گفت: بله این کشورها با سرو صدای زیاد ادعا می کنند که پرچمداران حقوق بشر در دنیا هستند، اما شما نگاه کنید آمریکا کارنامه سیاهی در خصوص حقوق بشر دارد.

لاریجانی درباره تبعیض آمیز بودن نگاه کشورهای غربی به وضعیت حقوق بشر ایران گفت: نخست اینکه همه این کشورهایی که درباره حقوق بشر از ما انتقاد می کنند خودشان آگاه هستند که نوعی سیاسی کاری در این امر نهفته است. دوم نادیده انگاشته شدن تجربه جمهوری اسلامی توسط غربی ها است. تجربه ما در سی و پنج سال گذشته منتج به تشکیل یک نظام سیاسی ، مدنی براساس عقلانیت اسلامی شده است نظامی که دموکراتیک است اما لیبرال و سکولار نیست. از نگاه غرب و متفکران غربی این تجربه بی ارزش است و آنها صرفا تجربه غرب سکولار و لیبرال را محترم می شمارند. این خیلی روش بدی در ارائه تعریف از جهانشمولی حقوق بشراست. تجربه ما خیلی مهم است این تجربه در 35 سال گذشته کشور ایران را از یک کشور دست نشانده امریکا به یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه از نظر علم و فناوری تبدیل کرده است. جوامع غربی باید به این تجربه احترام بگذارند ما دموکراسی خودمان را داریم چرا نباید حق داشته باشیم براساس تجربه خود پیش برویم؟ این دموکراسی ما است نه لیبرال نه سکولار چرا آنها فکر می کنند تنها راه زندگی زندگی به شیوه غربی است . این هم یک شیوه است ما ان را دوست داریم ما نمی خواهیم یک نسخه زیراکس زندگی غربی را داشته باشیم بلکه می خواهیم تجربه بومی و موثق خودمان را داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر در خصوص نگرانی سازمان های بین المللی درخصوص همجنسگرایی گفت: این سازمان ها در خصوص ممنوعیت همجنسگرایی در ایران ابراز نگرانی می کنند و آن را خلاف تعهدات پذیرفته شده در کنوانسیون های بین المللی می دانند حال آنکه همین جوامع غربی تا 25 سال پیش که 50 سال از نوشته شدن اسناد بین المللی حقوق بشر می گذشت خودشان همجنسگرایی را ممنوع می دانستند.

لاریجانی تصریح کرد: ما آزادی بی پایان را قبول نداریم و نمی توانیم همجنسگرایی را بپذیریم و آن را غیر سازنده و منافی با روح زندگی اجتماعی خانواده محور خود می شناسیم و معتقدیم به شدت به پایه های خانواده و زندگی اجتماعی ضربه می زند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزایش اعدام ها در ایران به خاطر زنا و از جمله سنگسار را تکذیب کرد و گفت: در همه 35 سال گذشته تنها تعداد معدودی سنگسار شده اند و 80 درصد اعدام ها در ایران نیز به جرایم مرتبط با قاچاق مواد مخدر مرتبط است. ایران 800 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و این کشور مرکز تولید مواد مخدر است و به لطف حضور ناتو در افغانستان کشت خشخاش نسبت به سال گذشته یک چهارم افزایش پیدا کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر درخصوص موثر بودن اعدام های مرتبط با قاچاق مواد مخدر گفت: برخی در ایران هم معتقدند که این اعدام ها موثر نبوده است و باید برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر تدابیر تازه ای اندیشید و برای تغییر این قانون نیز تلاش هایی در حال انجام است. اما به هرحال عده ای دیگر هم هستند که معقتدند همچنان باید اشد مجازات در این خصوص به کار گرفته شود. با این همه اگر این اعدام ها نباشد رکورد ایران در خصوص اعدام ها به شدت پایین می آید.

لاریجانی افزود: یکی از راه حل ها این است که یا ایران و غرب با همکاری یکدیگر با این پدیده شوم مبارزه کنند یا اینکه ما این جنگ یک طرف با قاچاق مواد مخدر را متوقف کنیم و تمهیدی اتخاذ کنیم که این مواد مخدر بدون اینکه در کشور ما توزیع شود به سمت اروپا هدایت شود و آن وقت کشورهای غربی خودشان مسئولیت حفظ مرزهایشان را برعهده بگیرند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در پاسخ به سوال این خبرنگار درباره دستگیری جیسون رضائیان گفت: وضعیت پرونده خبرنگار دستگیر شده واشنگتن پست در ایران کمتر از یک ماه دیگر مشخص می شود که یا از اتهامات تبرئه شده و یا پرونده او به دادگاه برای تصمیم گیری نهایی ارسال می شود.

محمد جواد لاریجانی که در رأس یک هیأت عالیرتبه برای شرکت در بیستمین نشست گروه کاری یو.پی.آر به ژنو رفته بود در پاسخ به سوال خبرنگار یورونیوز درخصوص علت دستگیری رضائیان گفت: من در جایگاه قضاوت قرار ندارم. من تنها گزارش می‌دهم که مقامات امنیتی اتهاماتی را علیه وی مطرح کرده‌اند مبنی بر آنکه او در فعالیت‌هایی ورای حرفه روزنامه نگاری شرکت داشته است.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار یورونیوز که گفت آخرین گزارش او از ایران درباره این بوده است که مردم ایران بیس بال دوست دارند و آیا این امنیت کشور را به خطر انداخته است؟ گفت: قطعا این موضوع هیچ اتهامی را علیه او به همراه نیاورده است. اجازه بدهید این بحث را همین جا با بیان این موضوع که دادستان برای دستگیری او شواهد و دلایل کافی در اختیار داشته متوقف کنم. شما می‌دانید که اگر اتهامی علیه شخصی مطرح شود، نظام قضایی باید حکم بازداشت وی را صادر کند. ماموران امنیتی درست مانند، آمریکا و انگلیس، نمی‌توانند خودشان یک فرد را دستگیر کنند. بنابراین این دادستان او را دستگیر کرد و مجدداً بازداشت وی را تجدید کرد زیرا پرونده آماده نبود اما فکر می‌کنم این پرونده به مرحله تکمیل نزدیک می‌شود و سپس فرصت مفصلی برای او وجود دارد که در دادگاه از خود دفاع کند. امید من آن است که قبل از آغاز فرایند دادگاه، دادستان پرونده را ببندد چرا که ممکن است اتهامات مطرح شده خیلی مهم نباشد. اما در هر صورت این که پرونده به دادگاه فرستاده شود، به تصمیم او بستگی دارد. چندین مورد پرونده قبل از این وجود داشته است که دادگاه یا پرونده را مختومه اعلام کرده یا اینکه به چندین دلیل، اعلام جرم کرده است.

خبرنگار یورونیوز در ادامه گفت که خانواده رضائیان می‌گویند که اتهامات وارده علیه او هیچ اساسی ندارد و فکر می‌کنند این اتهامات کاملاً بی‌اساس است که لاریجانی در پاسخ به او می‌گوید: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ما یک خبرنگار را دستگیر کنیم....ده‌ها خبرنگار وجود دارند که از کشورهای خارجی به ایران می‌آیند و برمی‌گردند. دستگیری او چه نفعی دارد؟ اگر ما او را دستگیر نمی‌کردیم، آن‌ها گزارشات خوبی در این کشور می‌نوشتند، بنابراین دلیلی نمی‌بینم که نظام امنیتی بخواهد در این زمینه تقلب کند.

خبر نگار یویورو نیوز در ادامه پرسید چقدر احتمال دارد که او به زودی آزاد شود؟ که لاریجانی پاسخ داد: نمی‌دانم اما انتظار می‌رود که پرونده او یا به مرحله نهایی برسید، یا به طور کامل رفع اتهام شود یا اینکه به دادگاه فرستاده شود و آنگاه دادگاه تصمیم نهایی را اعلام خواهد کرد.

جیمز فرینی، گزارشگر یورونیوز در ادامه به جریان عفو در ایران اشاره می کندو می پرسد آیا اگر رضائیان محکوم شود امیدی به اجرای مکانیزم عفو در خصوص او هست یا خیر و لاریجانی می گوید: جریان عفو بدین صورت نیست و قوانین و روند خود را دارد. نخست باید پرونده در دادگاه مطرح شود. ممکن است دادگاه راسا او را عفو کرده و حکم تبرئه اش را صادر کند و همه چیز تمام شود. در غیر این صورت اگر او محکوم شود، ممکن است قسمت دوم، یعنی جریان عفو شروع شود. ما باید این جریان را طی کنیم و اینگونه نیست که مستقیما صورت گیرد.

لاریجانی درادامه در پاسخ به سوالی درباره دستگیری یک شهروند ایرانی- انگلیسی و اظهاراتی که وکیل او بیان کرده است گفت: برخی ازوکلا به جای اینکه در راهروهای دادگاه به پرونده متهمان خود رسیدگی کنند به سراغ رسانه ها می روند این مسیر اشتباه است. هر گونه تلقی غرب درباره رسانه ای کردن برخی از پرونده ها به امید تاثیر گذاری بر قضات ما اشتباه است.

او گفت: ما قضات دقیق و با تجربه و مستقلی داریم که به هیچ وجه تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار نمی گیرند و این تصور که اگر در خصوص برخی پرونده ها هیاهوی رسانه ای صورت بگیرد تغییر در مسیر آنها ایجاد می شود کاملا اشتباه است. توصیه من به برخی از وکلا این است که روی قانون و راهروهای دادگاه تمرکز کنند. حتی خانواده هم باید پایبند به قانون باشند این هیاهوهای رسانه ای بین المللی نه به متهم کمک می کند نه تغییری در رأی قاضی می گذارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین