کد خبر: ۲۷۰۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸

علت انتخاب عمان برای مذاکرات هسته ای

عراقچی درپاسخ به سوالی درباره علت انتخاب مسقط برای برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: عمان کشور دوست و بسیار نزدیک به ما است و ارتباطات خوبی هم با کشورهای غربی و 1+5 داشته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با تأکید بر اینکه هیچ کس خواستار بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو نیست اظهار داشت: این امر برای همه، یک سناریوی خطرناک خواهد بود.

به گزارش ایسنا سید عباس عراقچی گفت: مسلما توافق هسته ای به نفع هر دو طرف و به نفع منطقه خواهد بود و این نکته را طرفین مذاکره درک می کنند. هیچ کس خواستار بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو نیست؛ زیرا این برای همه، یک سناریوی خطرناک خواهد بود.

عراقچی اظهار داشت: برای همین است که ما این جدیت را داریم و این جدیت را در طرف مقابل هم می بینیم. هم ما و هم آن ها به دنبال توافق هستیم و توافق هم در دسترس ماست و رسیدن ِ به آن، خیلی هم دشوار نیست.

عراقچی تأکید کرد: البته ما اصولی داریم که باید رعایت شود و تصور من این است که اگر طرف مقابل، با حسن نیت بیشتری در مذاکرات شرکت کند و خود را از توهمات مربوط به break out و سلاح هسته ای و این گونه مسائل، نجات دهد و واقعیت جمهوری اسلامی ایران را بهتر بشناسد، رسیدن به توافق بسیار نزدیک خواهد بود. ما احتیاج داریم که طرف مقابل حسن نیت به خرج دهد و با دست کشیدن از توهمات، نگاهی واقعی به ایران و برنامه هسته ای ایران داشته باشد تا ان شاء الله توافق حاصل شود.

درباره راه حل میانه هیچ مذاکره‌ای نشده است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته ای در پاسخ به وجود حرف و حدیث هایی درباره تلاش ها برای دستیابی به راه حل های میانه و جایگزین در صورت شکست مذاکرات و ماهیت این راه حل های میانه گفت: در این خصوص هنوز هیچ صحبتی نشده است و همان طور که گفتیم، ما کماکان به توافق امیدواریم. تمام فکر و ذکر و صحبت های ما بر توافق متمرکز است. اجازه بدهید امیدوار باشیم که توافق حاصل می شود و من فکر می‌کنم که ما اجازه نداریم که این فرصت را از دست بدهیم.

مسقط نقش بسیار مثبتی در مذاکرات هسته‌ای ایفا کرده است

عراقچی درپاسخ به سوالی درباره علت انتخاب مسقط برای برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: عمان کشور دوست و بسیار نزدیک به ما است و ارتباطات خوبی هم با کشورهای غربی و 1+5 داشته است.

وی افزود: کشور عمان درگذشته نقش بسیار خوب و مثبتی را در مذاکرات هسته ای ایفا کرده است و ما از تلاش های گذشته عمان ممنون هستیم. فکر می کنیم که تلاش‌های مثبت با نیت خیر بوده است و اثرات خود را نیز داشته است که منجر به ادامه مذاکرات شده است.

امیدواریم مذاکرات عمان تعیین‌کننده باشد

عراقچی تصریح کرد: همه اعضای1+5 و ما، این اعتقاد را داشتیم که یک حضور مجدد در عمان خیلی مفید خواهد بود و دعوت سلطان محترم عمان را همه کشورها با طیب خاطر اجابت کردند و ما دور دیگری از مذاکرات را در عمان خواهیم داشت؛ دوری که امیدوار هستیم که یک دور تعیین کننده باشد.

وی افزود: دور جدید در فاصله بسیار نزدیکی از تاریخ مقرر ما – 24 نوامبر- است و بسیار تعیین کننده خواهد بود، که آیا ما امکان توافق تا قبل از 24 نوامبر را داریم یا نداریم. من امیدوارم که این دور از مذاکرات در مسقط، مذاکرات موفقی باشد.

عراقچی تأکید کرد: با حسن نیتی که دوستان عمانی ما دارند و با امکانات و تسهیلاتی که همواره برای مذاکرات فراهم کرده اند، امیدوار هستیم که مذاکرات موفقی باشد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا ما به نقطه تعیین کننده در مذاکرات نزدیک می شویم و اینکه در صورت دستیابی به توافق، آیا این توافق در شهر مسقط اعلام می شود؟ گفت: نه، فکر نمی کنم که ما به توافق در این دور از مذاکرات برسیم. احتمالا جلسات دیگری را هم احتیاج خواهیم داشت ولی امیدوار هستیم که از وضع موجود خارج بشویم و مذاکرات مسقط، یک مذاکرات راهگشا باشد.

وی افزود: می دانید که در یکی دوتا موضوع، مدتی هست که مذاکرات تقریبا متوقف شده است و ما موفق به پیدا کردن راه حل نشده‌ایم و امیدواریم که مذاکرات مسقط از این جهت مذاکرات موفقی باشد که بتواند راهگشایی بکند. اگر راهگشایی بشود، بعد ما مذاکرات را ادامه خواهیم داد و امیدواریم تا قبل از تاریخ مقرر به توافق برسیم.

هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای در مذاکرات مطرح نمی‌شود


مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، درپاسخ به سوالی درباره برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر ورود برخی مسائل منطقه‌ای مثل داعش و چالش‌ها و تهدیدها علیه منطقه به موضوع هسته‌ای با توجه به برگزاری این دور از مذاکرات در مسقط گفت: نه، تصمیم قاطع همه ما است که هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای در مذاکرات بین ما و 1+5 مطرح نخواهد شد.

درباره مسائل منطقه ای با دوستان عمانی مشورت خواهیم کرد؛ ولی در چارچوب 1+5 خیر

وی افزود: ما بر این نظر خود هستیم و مذاکرات فقط حول و حوش مسائل هسته ای خواهد بود؛ البته با توجه به فرصتی که پیش می‌آید، رایزنی هایی را درخصوص مسائل منطقه با دوستان عمانی خودمان خواهیم داشت.

عراقچی تصریح کرد: حتما جناب آقای ظریف ملاقات هایی را با همتای خودشان در عمان و سایر مقامات خواهند داشت. درباره مسائل منطقه ای با دوستان عمانی مشورت خواهیم کرد؛ ولی در چارچوب 1+5 خیر.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین