کد خبر: ۲۷۰۳۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
بهشتی‌پور در گفت‌وگو با «آفتاب» تحلیل کرد:

تاثير نامه اوباما به رهبری در بهبود روابط ايران و آمريكا

مدیر سابق شبکه العالم در ادامه اضافه کرد: «بهتر است رئيس‌جمهور آمريكا فرصت باقيمانده را از دست نداده و دست از زياده خواهي‌هاي خود بردارد تا در موعد باقيمانده به اتمام مهلت مذاكرات يعني سوم آذر، توافق جامع حاصل شود.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: حسن بهشتی پور، مدیر سابق شبکه العالم، نامه اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به رهبر انقلاب را در تناقض با سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت آمریکا دانست و گفت: آمریکا باید برای بهبود روابط با ایران تحریم‌های غلطی را که بر مردم ایران اعمال کرده است از میان بردارد. چرا که نوشتن نامه به رهبری پیش از این هم روی داده است و رهبری نیز بارها به آن در سخنرانی‌هایشان اشاره داشته‌اند.

به گزارش «آفتاب» با توجه به انتخابات اخیر مجلس سنا در آمریکا و تفویض اختیار دموکرات‌ها به جمهوری‌خواه‌ها در کنگره، حسن بهشتي‌پور معتقد است: «اگر اوباما در مذاكرات هسته‌اي به توافق با ايران دست پيدا كند، مي‌تواند آن را در كنگره به تصويب برساند چرا كه عملا ايران طي 10‌ماه گذشته به توافق ژنو عمل كرده و نشان داده به تعهدات خود پايبند است. بنابراين فضاي بين‌المللي به سود ايران است و اگر كنگره ولو تحت فشار لابي‌هاي رژيم صهيونيستي بخواهد اختلالي در روند مذاكرات ايجاد كند، دستش بسته و چه بسا با وجود توافق نهايي براي ادامه تحريم‌ها عليه ايران دچار مشكلاتي نيز خواهد شد.»

وی با اشاره به تاثیر توافق نهایی بر انتخابات آینده ریاست جمهوری در آمریکا تاکید کرد: «اوباما به خوبي از تأثير نتيجه مذاكرات هسته‌اي و رسيدن به يك توافق جامع بر انتخابات رياست‌جمهوري آينده آمريكا آگاه است. به‌رغم آنكه تمام تلاش لابي رژيم صهيونيستي متوجه عدم‌حصول توافق نهايي است، ‌اگر توافق حاصل شود اوباما مي‌تواند به واسطه آنكه فضاي عمومي دنيا به نفع ايران است، ‌از آن به نفع خود استفاده كند چراكه تا به امروز ايران نشان داده در عين اينكه به خط قرمز خود وفادار است، تلاش دارد شفاف‌سازي‌ كرده و در عمل هم آن را اثبات كرده است.»

مدیر سابق شبکه العالم در ادامه اضافه کرد: «بهتر است رئيس‌جمهور آمريكا فرصت باقيمانده را از دست نداده و دست از زياده خواهي‌هاي خود بردارد تا در موعد باقيمانده به اتمام مهلت مذاكرات يعني سوم آذر، توافق جامع حاصل شود.»

به گزارش «آفتاب»  چندی پیش روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا در حدود 1 ماه پیش با ارسال نامه‌ای به رهبر ایران، خواستار همکاری این دو کشور علیه گروه دولت اسلامی موسوم به داعش شد. نامه‌ای که هنوز هیچ یک از دو طرف درستی آن را تایید نکرده‌اند.

بهشتی‌پور درباره بهبود روابط ایران و آمریکا با توجه به نامه اخیر اوباما به رهبر انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» گفت: هنوز واکنشی از طرفین موضوع نشان داده نشده است. حتی سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه ای اظهار داشته است که «ما حاضر به همکاری نظامی با ایران در مبارزه با داعش نیستیم» با وجود تمام این تناقض ها، مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که در مورد داعش با آمریکایی‌ها همکاری نخواهیم کرد. نامه اوباما تاثیری بر بهبود مناسبات ایران و آمریکا ندارد. اینکه آمریکا بگوید بیایید زیر سایه ما چون ما ابر قدرت هستیم و با ما همکاری کنید سیاست غلطی است.

وی در ادامه اضافه کرد: ایران علیه داعش اقدامات مناسبی کرده است و از فرمول روشنی استفاده می‌کند و آن این است که باید کمک‌هایی که از جانب ترکیه، عربستان و بعضی کشورهای عربی به گروه دولت اسلامی صورت می گیرد، قطع شود و راه حل نظامی کار ساز نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان سخنانش انتخاب مسقط پایتخت عمان را برای ادامه مذاکرات ایران و 5+1 مناسب دانست و افزود: به دلیل اینکه عمان نقش موثر و مثبتی در شروع مذاکرات داشته ایران و کشورهای 5+1 برای قدردانی و همچنین حل و فصل نهایی مذاکرات این کشور را انتخاب نموده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین