کد خبر: ۲۷۰۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
دیدار معاون وزیر فرهنگ لهستان با حجت الله ایوبی

ایران و لهستان در عرصه سینما تبادل دانشجو می‌کنند

در دیدار معاون وزیر فرهنگ لهستان و رییس سازمان سینمایی طرفین بر تبادل دانشجو میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و طرفین بر اجرای این مهم تاکید کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: وزیر فرهنگ لهستان در راس هیاتی صبح روز دوشنبه 19 آبان با حضور در سازمان سینمایی با "حجت الله ایوبی" دیدار کرد. 

به گزارش آفتاب به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، در این دیدار که با حضور "آرش امینی" مدیر امور جشنواره ها و بین الملل سازمان سینمایی و "محمد رضا جعفری جلوه" مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، طرفین بر انجام توافقات پیشنهادی تاکید کردند. 

"مونیکا اسمولن" معاون وزیر فرهنگ لهستان در این دیدار گفت: فیلم های لهستانی و ایرانی خصوصیاتی شبیه به یکدیگر دارند و در فیلم های ما نیز مشکلات روزمره جامعه بازتاب داده می شود. فیلم های ما نیز بازتاب دهنده جامعه لهستان است.

او با تاکید به این که  از طریق فیلم می توان جامعه لهستان را شناخت، ابراز امیدواری کرد که کشورش با ایران در زمینه فیلم همکاری های خوبی داشته باشد.

معاون وزیر فرهنگ لهستان با اشاره به روابط دیپلماتیک ایران و لهستان و برگزاری سمیناری به همین مناسبت  از رابطه خوب ایران و لهستان ،به ویژه در جنگ جهانی دوم یاد کرد.

اسمولن گفت: امروز ادامه صحبت های ما درباره همکاری در زمینه فیلم است و پیشنهاد می کنیم از آغاز سال 2015 برنامه مشترک تبادل دانشجویان برای دوره های کوتاه فیلمسازی را آغاز کنیم. 

وی ادامه داد: دوست داشتیم دو گروه 5 تا 6 نفره از دانشجویان ایرانی را به دانشگاه فیلم در لهستان دعوت کنیم و گروه هایی از لهستان را به ایران بفرستیم تا در زمینه ساخت فیلم از فیلم سازان ایرانی بیاموزند.

اسمولن پیشنهاد دیگری مبنی بر اعطای یک بورس 9ماهه به یک دانشجوی ایرانی برای تحصیل در رشته های مرتبط با سینما را با رییس سازمان سینمایی در میان گذاشت که با استقبال ایوبی مواجه شد.

معاون وزیر فرهنگ لهستان در ادامه گفت: از همکاری با خانه سینما برگزاری هفته های فیلم لهستان ابراز خشنودی کرده و پیشنهاد کرد فیلم های لهستانی در سینماهای معمولی نیز اکران شود؛ او این اقدام را برای آشنایی مردم ایران با فرهنگ مردم لهستان بسیار مفید دانست.همچنین اسمولن از اکران 5 اثر ایرانی در لهستان از 26 نوامبر خبر داد.

آندره یاشوویچ  از هیات انتخاب فستیوال فیلم کودکان و نوجوانان لهستان از جمله همراهان وزیر فرهنگ لهستان در این دیدار پیشنهاد امضای تفاهم نامه برای حفظ حقوق مادی و معنوی( کپی رایت) آثار سینمایی بین دو کشور را به صورت مکتوب ارایه کرد، و در ادامه از ایران برای شرکت در فستیوال فیلم کودک لهستان دعوت کرد.

وی اظهار کرد: این فستیوال در اسفند سال جاری در لهستان برگزار می شود و ما علاوه بر وروشو، در همه شهرهای لهستان فیلم های کودک را نمایش می دهیم.

ایوبی: تاسیس مدرسه ملی سینمای ایران و ارتباط کارگاهی با سینمای دنیا

"حجت الله ایوبی" رییس سازمان سینمایی پس از شنیدن پیشنهادات وزیر فرهنگ لهستان افزود: خوشحالم تصمیم های  خوبی پس از دیدار در لهستان به منظور روابط میان دو کشور گرفته شد و اهالی سینمای ما در پاسخ گفت: خوشحالند که روابط سینمای ایران و دیگر کشورها از جمله لهستان در حال توسعه است.

وی یادآور شد: هفته فیلم لهستان در ایران خوبی برگزار شد. و متعاقباً هفته فیلم ایران در لهستان نیز به رغم همزمانی با جام جهانی 2014، مورد استقبال مردم لهستان قرار گرفت که این نشان می دهد مردم دو کشور علاقمند به توسعه چنین روابط فرهنگی هستند.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: خوشحالم که این اراده در سطح دو وزارت خانه  نیز وجود دارد و تصور می کنم سرکار خانم اسمولن پیگیری های خوبی داشتند که تفاهم نامه های قبلی ما در سفر من به لهستان  به عمل نزدیک شده است.

ایوبی با اشاره به راه اندازی مدرسه ملی سینمای ایران توضیح داد: ما مدرسه ملی سینمای ایران را به زودی تاسیس می کنیم ؛ ما دانشکده های سینمایی متعددی در ایران داریم که بسیار قدیمی هستند اما مدرسه کارگاهی ما شبیه مدرسه اوچ لهستان به زودی در ایران تاسیس خواهد شد که همه بزرگان سینما عضو آن خواهند بود و از طریق این مدرسه بخشی از توافق های جلسه امروز عملی خواهد شد.

وی ادامه داد: پیشنهاد حضور دانشجویان ایرانی و لهستانی بهترین و عملی ترین اقدام است و در رشته های مختلف می توانیم شاهد اعزام دانشجویان ایرانی و لهستانی باشیم. 

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: بخشی از این امر می تواند در راستای آموزش های تکنیکی و جلوه های ویژه باشد و در عین حال کارگردانان جوان ما دوست دارند از تجربیات سینمایی لهستان استفاده کنند. 

ایوبی گفت: این اقدام روابط طبیعی بین سینمای ایران و لهستان ایجاد می کند و مطمنم کسانی که در لهستان آموزش می بینند و دانشجویان لهستانی که به ایران خواهند آمد خود روابط به وجود آمده را ادامه خواهند داد.

به گفته وی، سینماگران ایران آماده برگزاری کارگاه های آموزشی در لهستان بوده و امکان بررسی آثار این بزرگان در لهستان هستند و همچنین امکات برپایی کارگاه های آموزشی برای هنرجویان کشورمان توسط سینماگران سینمای لهستان در ایران نیز فراهم است و می توانیم آثار این بزرگان را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: با بورسیه شدن دانشجویان در چارچوب ضوابط و مقررات نیز موافق هستیم, به علاوه یکی از برنامه های ما اکران عمومی آثار ایرانی در دیگر کشورها از جمله لهستان است.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: امسال تعداد قابل توجهی فیلم کودک تولید شد و توسعه  تولیدی فیلم های کودک یکی از برنامه های بنیاد سینمایی فارابی است و حتما این بنیاد در فستیوال کودک و نوجوان در لهستان حضور خواهد داشت. 

ایوبی گفت: فیلم خارجی در سینمای ایران به دلیل تعداد اندک سالن ها و تولید زیاد فیلم های ایرانی کمتر اکران می شود. البته دو ماه است که گروه هنر و تجربه راه اندازی شده و تعدادی سالن را به این بخش اختصاص دادیم که فکر می کنم امکان نمایش برخی فیلم های لهستانی در این مجموعه امکان پذیر باشد.

رییس سازمان سینمایی توضیح داد: پیشنهاد دقیق خود را درباره تبادیل دانشجویان به منظور استفاده از کارگاه های آموزشی به زودی ارائه و دانشجویان مورد نظر را نیز معرفی خواهیم کرد.

ایوبی ادامه داد :پیشنهاد شما درباره کپی رایت بسیار خوب است و یکی از مشکلات ما در داخل و خارج ایران مشکل کپی رایت است اما سینماگران ایرانی اقدامات شخصی برای کپی رایت انجام می دهند و تصور می کنم از این پیشنهاد استقبال می شود. 

وی تاکید کرد: طرف اصلی تفاهم نامه برای حق رایت آثار سینمایی سطوح مختلف سازمان و موسسات سینمایی هستند که ما این امر را بررسی کرده و به زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: امیدوارم روابط سینمای ایران و لهستان، الگویی برای ارتباط فرهنگی و سینمایی دیگر کشورها با ایران باشد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین