کد خبر: ۲۷۰۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۷
نوبخت خبر داد

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مجددا تشکیل شد/اطمینان به پایان مطلوب بودجه 93

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ضمن اعلام احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اطمینان داد که بودجه امسال با وجود کاهش درآمد‌های نفتی سرانجام مطلوبی داشته و با کسری مواجه نخواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدباقر نوبخت که در گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافته بود، با بیان توضیحاتی در رابطه با مصوبه‌ روز گذشته شورای عالی اداری مبنی بر تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به بررسی ابعاد کاهش جهانی قیمت نفت در بودجه سال جاری پرداخت و درباره تمهیدات دولت برای به سرانجام رساندن بودجه و ملاحظاتی که در بودجه سال 1394 لحاظ خواهد شد توضیح داد.

تشکیل مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی


در حالی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال 1386 بنا بر دستور احمدی‌نژاد، رییس جمهور وقت منحل شد و به دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تفکیک شده بود، در جلسه‌ روز گذشته شورای عالی اداری رای بر احیای مجدد آن صادر شد.

این در حالی است که نوبخت با اعلام این‌که در 17 مهرماه امسال رییس جمهور با پیشنهاد احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و معاونت توسعه موافقت کرد، گفت: این تصمیم از همان ابتدای شکل‌گیری دولت و حتی در دوره پیش از انتخابات ریاست جمهوری در برنامه‌های دکتر روحانی قرار داشت و وی معتقد بود که باید این سازمان مجددا شکل گیرد؛ از این‌رو از همان ابتدا مدیریت این دو معاونت را به یک نفر سپرد تا نظارت یکسانی بر امور مالی و اداری کشور وجود داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین اشاره‌ای هم به مصوبه‌ مجلس در رابطه با نحوه‌ تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ماه‌های ابتدایی حضور دولت یازدهم داشت و گفت: اما واضح است طبق ماده 126 قانون اساسی امور برنامه‌ریزی و بودجه‌ای و استخدامی از وظایف خاص رییس جمهور است و وی می‌تواند در مورد آن تصمیم‌گیری کند؛ از این‌رو مجلس نمی‌تواند وظیفه‌ خاصی را در این رابطه تعیین کند.

نوبخت با بیان این‌که با مصوبه اخیر شورای عالی اداری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌طور چابک‌تر و منظم‌تر از قبل تشکیل خواهد شد، بیان کرد: هم‌چنین با توجه به این‌که این سازمان در استان‌ها نیز شکل می‌گیرد برای ایجاد ارتباط و هماهنگی بین استانداری‌ها و سازمان‌ها قرار شد تا در دو هفته آینده جلساتی مشترکی را برگزار کنیم و امیدواریم ظرف چند هفته پیش‌رو سازو‌کار سازمان مدیریت به فرجام برسد.

تحقق منابع همیشه با پیش‌بینی ما محقق نمی‌شود

 کاهش قیمت نفت در چند ماه اخیر و اختلاف قیمتی بین 15 تا 20 دلاری که در نرخ فعلی و قیمت100 دلاری تعیین شده در بودجه نفت وجود دارد محور بعدی صحبت‌های نوبخت بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که تمام منابع پیش‌بینی شده در بودجه امسال در شش ماهه اول محقق نشده است، گفت: این در حالی است که به روال معمول هر ساله تمامی منابع پیش‌بینی شده و مدنظر دولت تحقق نمی‌یابد نظیر امسال که ما بودجه عمومی 195 هزار میلیارد تومانی را به مجلس پیشنهاد کردیم اما نمایندگان آن را به 211 هزار میلیارد تومان افزایش دادند.

وی با اشاره به متوسط قیمت 104 تا 106 دلاری فروش رفته نفت در نیمه ابتدایی سال جاری بیان کرد: با توجه به این‌که درآمد‌های نفتی کمی با تاخیر واریز می‌شود در حال حاضر درآمد‌های نفتی از منبع نفت 100 دلاری است.

نوبخت همچنین نسبت به این‌که درآمد‌های نفتی آنقدر بالا نیست که عدم تحقق بخشی از آن کل بودجه را تحت تاثیر قرار دهد، عنوان کرد: با توجه به بودجه 211 هزار میلیارد تومانی عمومی و 24 هزار میلیارد تومانی اختصاصی در مجموع 235 هزار میلیارد تومان بودجه داریم، بنابراین با لحاظ این‌که کل درآمد‌های نفتی 80 هزار میلیارد تومان است آنقدر نسبت به کل بودجه رقم بالایی نیست که بخواهد تمامی اهداف و برنامه‌های دولت را تحت تاثیر قرار دهد. در عین حال منکر سختی پیشبرد بودجه سال جاری نیستیم، اما اطمینان می‌دهم که آن را به‌طور مطلوبی به پایان خواهیم برد.

برنامه‌های اصلی در بودجه‌های عمرانی حذف نمی‌شود

وی تاکید کرد: مهم نیست که منابع ما تا چه اندازه محقق می‌شود، بلکه مهم آن است که بیش از آنکه درآمد کسب می‌کنیم هزینه‌ای انجام نداده و منابع به درستی مدیریت شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که تقلیل درآمد‌های نفتی نمی‌تواند عامل حذف برنامه‌های اصلی ما باشد، افزود: این در حالی است که همان‌طور که با مجموع منابع واریزی در قالب پروژه‌های عمرانی از اواخر سال گذشته تا نیمه ابتدایی امسال توانسته‌ایم 25 هزار میلیارد تومان را به این پروژه تخصیص دهیم و اثر مثبتی در رشد اقتصادی داشته باشد قطعا تا پایان سال نیز تزریق منابع به بخش‌های عمرانی ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: حتی با وضعیت فعلی درآمد‌های نفتی تمامی 46 طرحی که قرار بود برای امسال تکمیل شوند همچنین طرح‌های تعهد‌شده تا پایان سال جاری که در سفرهای استانی رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته‌اند در انتهای سال 1393 به بهره‌برداری خواهد رسید.

سختی کاهش درآمد‌های نفتی به حقوق کارکنان تحمیل نمی‌شود

نوبخت در ادامه از صرفه‌جویی‌هایی که در مورد بودجه‌های جاری انجام خواهد شد سخن گفت و افزود: بخش اعظم بودجه سال جاری را حقوق و دستمزد کارکنان تشکیل می‌دهند که ما اثر کاهش درآمد‌های نفتی را در آن اعمال نکرده و به‌طور کامل پرداخت می‌کنیم، اما در مورد سایر هزینه‌ دستگاه‌ها باید صرفه‌جویی شود که تاکنون توانسته‌ایم 88 درصد بودجه‌های عمرانی را اختصاص دهیم.

پیش‌بینی سه بودجه برای سال 1394


بخش پایانی صحبت‌های معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به بیان شمای کلی بودجه 1394 اختصاص داشت که در عین حال وی توضیحی در مورد جزییات این بودجه اعلام نکرد.

وی در رابطه با برنامه دولت برای بودجه سال آینده نیز گفت: همان‌طور که بخشنامه بودجه را در اول مهرماه به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم برای چهارشنبه (فردا) گزارش اولیه‌ی لایحه بودجه سال آینده را به دولت خواهیم برد و در دوم آذرماه هم پیش‌نویسی لایحه بودجه سال 1394 به مجلس تقدیم می‌شود. براین اساس لایحه بودجه سال آینده در وقت معین و در نیمه آذرماه به مجلس خواهیم برد.

نوبخت با بیان این‌که برای سال آینده سه بودجه را پیش‌بینی کرده‌ایم، بیان کرد: اول همان بودجه معمول است که در نیمه آذرماه به مجلس می‌رود، اما بودجه دیگر ما برای شرایط بدبینامه پیش‌بینی شده است به‌طوری که اگر اتفاقی افتاد و مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسید و یا این‌که درآمد‌های نفتی کاهش یافت بتوانیم برنامه‌های خود را به درستی پیش‌برده و با کمبود منابع مواجه نشویم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور بودجه سوم دولت را تدوین شده برای شرایط خوشبینانه عنوان کرد و یادآور شد: ما این را در نظر داریم که در سال آینده شرایط از مطلوبیتی برخوردار شد و درآمد‌های ما به‌طور قابل توجهی افزایش یافت بتوانیم آن را به سمتی که بهره‌وری بیشتری داشته در رشد اقتصادی اثر مثبتی دارد هزینه کنیم نه این‌که مانند سال‌های گذشته 700 تا 800 میلیارد دلار درآمد‌های نفتی به دست آمد، اما چون برنامه‌ای برای هزینه آن وجود نداشت رشد اقتصادی منفی شد.

نوبخت در رابطه با تعیین سقف بودجه سال آینده با بیان این‌که افزایش هزینه‌های هر بودجه نسبت به سال قبل مربوط به بودجه‌های سنتی است و ما سعی می‌کنیم این روال را پیش نبریم، خاطر نشان کرد: بر این اساس با توجه به شرایط درآمد‌های نفتی بودجه سال 1394 منقبض‌تر از بودجه امسال است، اما سعی می‌کنیم بهره‌وری منابع را بالا برده و تخصیص بهینه در آن لحاظ شود.

وی یادآور شد: برای بودجه سال آینده قیمت نفت به گونه‌ای تعیین می‌شود که مطمئن باشیم خوش‌بینانه نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین