کد خبر: ۲۷۰۵۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹

مسیر دشوار دولت در پرداخت یارانه بخش تولید

سهم تولید از یارانه انرژی در حالی پس از مدت ها قرار است، بزودی پرداخت شود که از تخصیص یارانه تولید به بنگاه های تولیدی به عنوان یکی از مهمترین و در عین حال سخت ترین اقدامات دولت یازدهم یاد می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اخیرا مصوب کرد مبلغ 1200 میلیارد تومان به عنوان یارانه به بخش تولید اختصاص می یابد.

اگرچه عنوان شده که صنایع رقابت پذیر در اولویت دریافت یارانه قرار دارند اما این تسهیلات در قالب سرمایه در گردش اعطا خواهد شد و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری، کار تخصیص اعتبار به متقاضیان با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی شود.

مهمترین دلایل حساسیت در چگونگی پرداخت یارانه تولید، کمبود منابعی است که دولت برای توزیع یارانه در دست دارد از این رو برای پرداخت یارانه تولید بهتر است در این راستا اولویت بندی مناسبی در نظر گرفته شود.

همانطور که کارشناسان معتقدند دولت شرایط سختی را برای تخصیص یارانه تولید پیش روی خواهد داشت بنابراین باید سیاستگذاری مناسبی را در این راستا پیش بگیرد.

یکی از سیاست هایی که دولت می خواهد در راستای پرداخت یارانه تولید در پیش بگیرد پرداخت یارانه براساس میزان رقابت پذیری بنگاه های تولیدی است. در این راستا دولت موظف است معیارهای کارشناسی و شاخص هایی را تعریف کند که اجحافی به هیچکدام از بخش ها چه بنگاه های فعال چه کارخانه های غیرفعال وارد نشود.

در بیان معیارهایی که دولت می تواند در راستای پرداخت یارانه به تولیدکننده ها در نظر بگیرد باید به بنگاه هایی اشاره کرد که با تولید باکیفیت داخلی موفق به برندسازی شده اند به طوری که دولت می تواند این دسته از بنگاه ها را در اولویت دریافت تسهیلات بگذارد.

کارشناسان همچنین به اولویت های دیگری در این راستا اعتقاد دارند که از آن جمله باید به صادرات محور بودن، مصرف بهینه انرژی، افزایش میزان تولید، استخدام کارگر و اشتغالزایی، نداشتن معوقه بانکی، رعایت استانداردهای لازم برای تولید، خدمات پس از فروش مناسب و رضایت مندی مشتری اشاره کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که براساس دستور وزیر 1200 میلیارد تومان یارانه در اختیار بانک صنعت و معدن قرار خواهد گرفت و این بانک دو برابر رقم را به عنوان آورده بانک اختصاص داده و به صورت سرمایه درگردش، در اختیار واحدهای صنعتی و معدنی متقاضی قرار می دهد.

محسن صالح نیا همچنین از استخراج شاخص های رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی خبر داد و افزود: آن دسته از بنگاه هایی که می توانند در خروج از رکود موثرتر باشند، در اولویت قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر، اولویت های اعلام شده برای تخصیص یارانه تولید، نگرانی های بسیاری در بین صاحبان صنایع کوچک به خصوص در شهرک های صنعتی را به وجود آورده است.

صاحبان صنایع کوچک معتقدند با این اولویت بندی مسئولان دولتی قصد دارند که یارانه تولید را به صنایع بزرگ و کارخانه های مادر اختصاص دهند.

با این شرایط فعالان اقتصادی و مسئولان کارگاه های کوچک و صنایع خرد از دولت انتظار دارند با تخصیص بخش قابل توجهی از یارانه تولید به این صنایع بار دیگر جانی دوباره به آنها بدهند و بخشی از نقدینگی لازم برای شروع مجدد کار آن ها را تامین کنند.

فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در این میان منتظر هستند تا ببینند دولت یازدهم در اختصاص یارانه تولید چگونه عمل خواهد کرد آیا رویه دولت گذشته را ادامه می دهد یا آنکه به گونه ای دیگر عمل خواهد کرد و سهمی هم به صنایع کوچک و متوسط اختصاص پیدا خواهد کرد.

گفتنی است روز گذشته محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه برق با تاکید بر اینکه قرار نیست تولیدکنندگان یارانه بگیرند و بحث پرداخت یارانه تنها مربوط به بخش کشاورزی می شود، گفت: برای کمک به صنایع ۱۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار در دولت تصویب شده که هنوز تامین نشده و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری در تلاش برای تخصیص آن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین