کد خبر: ۲۷۰۷۷۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲

قیمت گاز صادراتی ایران چقدر است؟

در حالی که وزیر "سابق" نفت، قیمت گاز صادراتی به سه کشور ترکیه، عراق و پاکستان را اعلام کرده است، یک مقام مسوول "فعلی" در زمینه صادرات گاز این قیمت‌ها را تکذیب و اعلام کرده که قیمت گاز صادراتی بر اساس پارامترهای مشخص و شرایط بازار تعیین می‌شود و قیمت آن در یک دوره طولانی یک عدد ثابت نیست.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایران در حال حاضر به ترکیه و ارمنستان (در ازای دریافت برق) گاز صادر می‌کند و اگر چه برنامه برای صادرات گاز به پاکستان و عراق وجود دارد و در این زمینه قراردادهایی منعقد شده اما به دلیل مشکلات طرف مقابل هنوز صادرات گاز به این کشورها عملیاتی نشده است.

از سوی دیگر ایران دارای دومین ذخایر گازی دنیا است اما همچنان در تامین گاز خود با مشکل روبه‌رو است و همواره برای جبران نیاز به خصوص در دوران اوج مصرف در فصل سرما از ترکمنستان گاز وارد می‌کند و در زمینه صادرات آن طور که باید موفق نبوده است.

بهمن‌ماه سال گذشته شرکت بوتاش ترکیه با دو ادعا که اولا از١٨ آذرماه سال ٩٢ صادرات گاز ایران به این کشور به میزان مورد توافق نبوده و ٢٥ درصد از حجم آن کاسته شده است و از سوی دیگر قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه نسبت به دیگر کشورهای منطقه بالاست و باید کاهش یابد از ایران به دیوان بین المللی داوری شکایت کرد.

در این راستا دور اول داوری برای بررسی شکایت ترکیه از ایران، به نتیجه‌ای نرسید و داوری ادعاهای ایران و ترکیه را در دور اول نپذیرفت، دور دوم داوری برای شنیدن ادعاهای دو طرف نیز ٢٤ تا ٢٦ تیر ماه جاری (١٥ تا ١٧ جولای) برگزار شد و هنوز نتیجه آن اعلام نشده است

اما درباره قیمت گاز صادراتی ایران همواره ابهاماتی وجود داشته و هیچ گاه مسوولان وزارت نفت به طور شفاف درباره قیمت اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. تا این‌که روز گذشته، رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم، قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه به ازای هر متر مکعب را ۵۰ سنت، در قرارداد با پاکستان ۵۵ سنت و در قرارداد با عراق ۴۳ یا ۴۴ سنت اعلام کرد.

این در حالی است که در واکنش به این اظهارات وزیر سابق نفت که در جریان جزییات صادرات گاز طی سال‌های اخیر بوده ، علی‌رضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اعلام کرده، که قیمت گاز بر اساس مولفه های مشخصی همانند قیمت نفت، فرآورده های نفتی و ... تعیین می شود و اینطور نیست که قیمت گاز در یک قرارداد طولانی مدت یک عدد ثابت مثلا ٤٠ یا ٥٠ سنت در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، به گفته او قیمت گاز متناسب با شرایط بازار و برای یک دوره سه ماهه، ٦ ماهه و یکساله تعیین می شود و قیمت آن در مرزهای مختلف متفاوت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین