کد خبر: ۲۷۰۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵

لزوم حذف نگاه خشونت آمیز به زنان در جامعه

استاندار کردستان گفت: نگاه خشونت آمیز برخی مردان در جامعه، نسبت به زنان باید برداشته شود و این مهم مستلزم نهادینه کردن فرهنگ صحیح در این ارتباط و تاثیر آن بر باورهای ماست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، عبدالمحمد زاهدی در همایش حقوقی- اجتماعی خشونت در خانواده با محوریت خشونت علیه زنان که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: نگاه اسلام به زن نگاهی انسانی است و در دیدگاه اسلام، زن به عنوان یک انسان با مرد هیچ تفاوتی ندارد.

وی اعلام کرد: رفتار مردان در قبال زنان جوامع مختلف، حاکی از فرهنگ حاکم بر آن جامعه است و در اسلام که برای زن جایگاه ویژه‌ای قائل شده است باید این رفتار و دیدگاه کاملا مطابق اسلام و در شأن حرمت انسان واقعی باشد.

زاهدی عنوان کرد: پدیده خشونت علیه زنان یک بحث تاریخی است و به قدمت کهن بودن تاریخ، این پدیده در زندگی بشر وجود داشته که به دلیل کنکاش تاریخی و جامعه شناختی در اکثر جوامع متاسفانه این پدیده زشت مشاهده شده است.

استاندار کردستان افزود: از آن جا که قدرت جسمانی مردان به نسبت زنان برتر بوده، بنای اولیه خشونت علیه زنان در نقاط مختلف دنیا و از روزگاران قدیم بر همین اساس شکل گرفته است و در مقاطع متفاوت تاریخی به عنوان عرف و امری غیر قابل اعتنا در جوامع به غلط جا افتاده است.

وی بیان کرد: در ادوار مختلف تاریخ، بین اقوام، ملل، پیروان ادیان و مذاهب گوناگون، نوع و میزان خشونت علیه زنان تفاوت داشته است به گونه ای که هیچ وقت این پدیده زشت ریشه کن نشد و کاهش قابل قبولی هم نداشت به همین دلیل جامعه هیچ وقت از خشونت علیه زنان عاری نبوده است.

زاهدی با تاکید بر این که وقتی صحبت از خشونت می شود، صرفا منظور همسر نیست، عنوان کرد: زنانی که در جایگاه مادر، خواهر، همکار یا سایر وابستگان در جامعه هستند در معرض این پدیده قرار دارند.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا حمایت حقوقی صرف می تواند پایانی بر خشونت علیه زنان باشد، عنوان کرد: حمایت حقوقی در برخی اوقات مانع از خشونت است و کاهش آن را به دنبال دارد ولی باید دید اگر خشونت در جامعه به عرف و هنجار پذیرفته شده تبدیل شود، آیا باز حمایت حقوقی می تواند مانع از خشونت شود.

استاندار کردستان، زنان جامعه ما را دلسوز و خانواده دوست دانست و بیان کرد: برخی اوقات زن علیرغم این که می داند با بکار بردن خشونت علیه وی ظلمی در حقش مرتکب می شوند ولی باز به خاطر نجات خانواده و حفظ کانون گرم زندگی و فرزندان مجبور به تحمل خشونت است.

وی اضافه کرد: تا زمانی که ذهن و باور ما خشونت را امری مذموم قلمداد نکند، قانون و حقوق به تنهایی نمی تواند کارآمد باشد و این مهم نیازمند حرکت جمعی سازمان ها و تشکل های مردم نهاد در ارتباط با فرهنگ سازی مرتبط با پدیده زشت خشونت است.

زاهدی خاطرنشان کرد: خشونت فقط به تنبیه بدنی اطلاق نمی شود و تحقیر کردن و سرزنش زنان نیز نوعی خشونت بر علیه آنان محسوب می شود.

وی در پایان یادآور شد: رفتار مردان هر جامعه نسبت به زنان نشان دهنده فرهنگ حاکم بر آن جامعه است و امید است مردان جامعه ما رفتاری در خور و شایسته زنان آزاده و غیور ایران اسلامی داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین