کد خبر: ۲۷۰۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹

خوان گسترده زاینده‌رود میزبان پرندگان مهاجر

هزاران پرنده مهاجر هفته ای پس از تولد دوباره زاینده رود دراین عرصه طبیعی فرود آمدند تا در شادی زاینده رود نشینان شرکت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: گستره آرام و زندگی بخش زاینده رود اکنون پذیرای گروه هایی از پرندگان مهاجر است که از سیبری و سایر نقاط ایران و جهان به این منطقه آمده اند.

کارشناس ارشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کوچ پرندگان زمستان گذر آبزی و کنار آبزی به رودخانه زاینده رود گفت: این پرندگان مهاجر از گونه 'کاکایی سرسیاه' مرغابی سانان و انواع پرنده های کنارآبزی همچون انواع 'حواصیل' و 'آگرت ها' هستند.

'مریم امیدی' افزود: سرشماری از گونه های پرندگان هر ساله بصورت جهانی از اواسط دی تا اوایل بهمن ماه همزمان با ماه ژانویه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: براساس آخرین سرشماری در سال گذشته، بالغ بر 10 هزار قطعه پرنده از 33گونه به 21 سایت آبی در استان اصفهان مهاجرت کردند.


وی سایت های 21 گانه سرشماری این پرندگان را در شهرهای مختلف استان اصفهان از جمله دریاچه سند حنا، رودخانه بی بی سیدان، تالاب گاوخونی، رودخانه زاینده رود و انواع حوضچه های تصفیه خانه های اصفهان، دریاچه سد خمیران، دریاچه سد گلپایگان و آبگیر فصلی پارک ملی کلاه قاضی عنوان کرد.

در اجرای برنامه های انقباضی دولت در حوضه و سد زاینده رود، از بامداد سه شنبه 13 آبان حجم آب خروجی از سد زاینده رود به منظور تامین آب مورد نیاز کشت پاییزه کشاورزان پایین دست این حوضه آبی و نیز حق آبه تالاب گاوخونی به 80 مترمکعب در ثانیه افزایش یافت و حرکت آب در منطقه بالادست زاینده رود آغاز شد و یک روز بعد به اصفهان رسید.

جاری شدن آب زاینده رود و عبور آن از شهرها و روستاهای حاشیه این رودخانه، موجب خوشحالی مردم استان اصفهان شد.

خشکسالی ادواری و بارگذاری بیش از حد روی رودخانه زاینده رود در سال های اخیر سبب خشکی این رودخانه و تالاب گاوخونی شد.

زاینده رود از کوه های چلگرد در استان چهارمحال وبختیاری سرچشمه می گیرد و پس از حدود 300 کیلومتر طی مسیر به تالاب گاوخونی در منطقه کویری شرق اصفهان می ریزد.

جاری شدن آب و حیات دوباره زاینده رود به این منطقه و شهر اصفهان حال و هوای دیگری بخشید بگونه ای که حضور مردم طی روزهای اخیر برای تماشای آن به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین