کد خبر: ۲۷۱۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵

نامه سرگشاده زیباکلام در دفاع از ترکان

صادق زیباکلام در نامه‌ای سرگشاده به دفاع از اظهارات آقای مهندس اکبر ترکان درباره وضعیت صنعت کشورمان پرداخته و نوشته است: مع ذالک کدام تولید ساخت ایران می تواند چه بلحاظ قیمت و چه بلحاظ کیفیت با مشابه ترک، مالزی یا حتی چین رقابت نماید؟
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: متن نامه سرگشاده زیباکلام در دفاع از اظهارات ترکان که «خبرآنلاین» آن را منتشر کرده است را در ادامه می‌خوانید:

بسمه تعالی

جناب آقای مهندس اکبر ترکان

  مشاور محترم رئیس جمهور

با سلام و تحیات باستحضار می رساند که ظرف یک هفته گذشته جنابعالی بواسطه بیان اینکه "ما فقط در خورش قرمه سبزی و آبگوشت بزباش صرفا می‌توانیم در عرصه بین المللی رقابت نماییم" مورد انتقادات گسترده، استهزاء و انواع حملات قرار گرفته اید. در برخی اخبار شنیدم که جنابعالی بواسطه کاستن از حجم آن حملات، در مقام "توضیح" برآمده اید. نمی دانم صحت این خبر چه میزان است اما خواستم بعرض برسانم که اتفاقا شما کاملا درست گفته اید. هم بواسطه قیمت تمام شده تولید در ایران(که بمراتب از بسیاری از کشورهای همردیف مان همچون ترکیه، هند، کره، چین، مالزی و.....بیشتر است) و هم بواسطه کیفیت پایین بسیاری از کالاهای ساخت داخل، ما نمی توانیم در عرصه بین المللی رقابت نماییم. در حالیکه هم قیمت انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بمراتب پایین تراست و هم دستمزد ها.

مع ذالک کدام تولید ساخت ایران می تواند چه بلحاظ قیمت و چه بلحاظ کیفیت با مشابه ترک، مالزی یا حتی چین رقابت نماید؟ بماند تولیدات ساخت اروپا و آمریکا. فی الواقع تنها عاملی که باعث سر پا ماندن صنایع ما می شود انحصار و انحصار و باز هم انحصار دولتی است.یعنی جلوگیری از واردات کالاهای مشابه خارجی. بمجرد واردات هر نوع کالایی فریاد تولیدکنندگان داخلی بلند می شود که چرا دولت جلوی واردات را نمی گیرد. علیرغم آنکه وارد کنندگان مالیات بالایی هم می پردازند مع ذالک باز هم تولیدات داخلی نمی توانند با مشابه خارجی رقابت نمایند. این تازه در شرایطی است که ما هنوز به "سازمان تجارت جهانی" نپیوسته ایم. جناب ترکان، آنچه بسیاری از کسانیکه به جنابعالی یورش آورده اند نمی دانند آنست که زمانی که سرانجام ما به این سازمان بپیوندیم(فی الواقع ما چندین سال است که درخواست عضویت داده ایم اما تا کنون با عضویت مان موافقت نشده)، دیگر حق نخواهیم داشت مطابق مقررات تجارت جهانی جلوی واردات کالا به کشورمان را بگیریم.اگر تولیدات داخل بر همین سیاق حمایت دولت به حیات شان ادامه دهند هیچکدام شان از پتروشیمی ، آهن و فولاد، آلومینیوم و مس گرفته تا خودرو، پارچه، لاستیک و پلاستیک، تا.......قادر نخواهند بود با مشابه خارجی چه از نظر قیمت و چه ازلحاظ کیفیت رقابت نموده و عملا بخش اعظم صنایع فعلی کشور تعطیل خواهند شد.

دعا کنیم آمریکا و سایر مخالفین پیوستن ایران به "سازمان تجارت جهانی" همچنان به مخالفتشان ادامه دهند. تولیدات گران، فاقد استانداردهای بین المللی و با کیفیت نازل ساخت داخل فقط در پرتو حمایت گرمخانه بدون رقابت جهانی است که قادرند با اجحاف گسترده به حقوق مصرف کننده ایرانی که از هیچ حق انتخابی برخوردار نیست به حیات "دوپینگی شان" ادامه دهند. جنابعالی خیلی خوشبین هستید و می فرمایید در" خورش قرمه سبزی و آبگوشت بزباش فقط قادر به رقابت هستیم." نمی دانم آخرین بار که به قصابی تشریف بردید کی بود. ظاهرا می بایستی خیلی وقتها پیش بوده باشد. جناب ترکان، با قیمتی که گوشت در ایران پیدا کرده بنده تردید جدی دارم که حتی در آن دو حوزه هم با قرمه سبزی و بزباش ترک یا چینی بتوانیم رقابت نماییم.

                                                                                                       ایام بکام باد
                                                                                                     صادق زیباکلام
                                                                       بیست وچهارم آبانماه یکهزاروسیصدونودوسه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین