آفتابنیوز : آفتاب: راه اندازی اینترنت نسل سه و چهار، به نظر بهترین دستمایه برای افزایش محبوبیت اپراتورهای تلفن همراه را فراهم آورده است، ولی مردم نظر دیگری دارند؛ این را نارضایتی ۸۲ درصدی نشان میدهد.
به گزارش آفتاب به نقل از تابناک، همزمان با آخرین روز برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، در شرایطی که وزیر ارتباطات و دیگر مسئولانی که از این وزارتخانه راهی مصلای تهران میشدند، در معرض سؤالات و گلایههای متعددی درباره اینترنت، آنتندهی ضعیف برخی اپراتورها، پیامکهای تبلیغاتی مزاحم و مسائلی از این دست قرار میگرفتند، بررسی عملکرد اپراتورها، موضوع برنامه «مناظره» رسانه ملی بود.
از جمله نکات قابل توجه این مناظره، حضور مدیران عامل اپراتور تلفن همراه در کشورمان بود که حضورشان در این برنامه تلویزیونی خاص، اقتضا میکرد پاسخگوی سؤالات مختلفی باشند و در این مسیر از تمامی تاکتیکهای مختلف بهره بگیرند؛ از فرافکنی مشکلات گرفته تا استفاده از وعده و وعیدهایی که آینده نشان میدهد عملیاتی خواهند شد یا کارکرد مناظرهای داشتهاند و بس!
با این حال، وقتی برنامه به آخرین دقایق خود نزدیک میشد، پاسخ پیامکی مردم به سؤال برنامه، گزینه پنجم بود تا آشکار شود بیش از ۸۲ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی، از خدمات تلفن همراه راضی نیستند! آنان بدین شکل پاسخ دادند:
«از کیفیت کدام خدمت تلفن همراه خود رضایت دارید؟»
1. اینترنت 2. پیامک 3.مکالمه 4. هر سه مورد 5. هیچ کدام
میهمانان این برنامه عبارت بودند از: لطف الله سبوحی، قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، علیرضاشاه میرزایی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، سید مجید صدری، مدیرعامل شرکت رایتل، وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار، نادر قاضیپور نماینده مجلس و عضو شورای رقابت.
لطف الله سبوحی، قائم مقام سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی در این مناظره به مهمترین وظیفه سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی اشاره کرد و اظهار داشت: باید فضای کسب و کار عادلانه برای بخش خصوصی فراهم شود تا از این طرق به رقابت در بازار دست یابیم.
وی افزود: ایجاد رقابت در بازار منجر به افزایش کیفیت، افزایش کمی خدمات و کاهش قیمت میشود که البته فاصله زیادی با این موضوعات داریم.
سبوحی با تأکید بر اینکه مطالبات مردم بحق هست، گفت: قیمتگذاریها بر اساس هزینههای اپراتورهاست؛ ضمن اینکه قیمت برای مردم باید قابل پرداخت باشد و به جذب سرمایه گذار منجر شود.
علیرضا شاه میرزایی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در واکنش به این سخنان گفت: وظیفه دولت تنها ایجاد رقابت در بازار نیست بلکه باید در این حوزه خدمات تعریف و نظارت دقیقی صورت پذیرد.
به گفته وی در صورت تعریف خدمات، اپراتورها میتوانند خدمات جدید و به روز خود را همراه با نظارت به مشتریان ارائه دهند.
سیدمجید صدری، مدیرعامل شرکت رایتل نیز در بخش اول سخنان خود اشاره کرد: رایتل به عنوان اولین اپراتور نسل سوم از سال ۹۰ آغار به کار کرد و صددرصد متعلق به تأمین اجتماعی است.
وی اظهار داشت: در دوره سه سالی که دوره انحصار بود، شرکت رایتل به اهداف عالی خود شاید نرسید، ولی آینده خوبی را پیش روی خواهد داشت. در سال ۹۳ تعداد مشترکین فعال نسبت به سال ۹۲، ۱۰ برابر افزایش داشت.
صدری در ادامه با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مصرف مشترکان رایتل دیتا استفاده میکنند، گفت: تمام تلاش ما این است تعرفهها مناسب باشند تا آنجا که تعرفه مشتریان رایتل ۴ تا ۱۰ برابر کمتر از اپراتورهای دیگر است.
در ادامه این بحث، وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) با بیان اینکه بیش از ۶۷میلیون سیم کارت تا کنون به فروش رساندهایم، اظهار داشت: امسال بعد از ۲۰ سال ارائه خدمات، توانستیم شبکه را به نسلهای سه و چهار ارتقا دهیم.
وی به مشکلات نقدینگی، افزایش نرخ ارز و تحریم اشاره کرد و گفت: در ده سال گذشته نرخ تعرفه یکسان بود و امسال تنها ۶ درصد نرخ مکالمات افزایش یافت.
رقابت کنونی در اخذ پول است، نه ارائه خدمات
همچنین نادر قاضیپور، نماینده مجلس و عضو شورای رقابت با بیان اینکه اپراتورها یک شبه از بخش دولتی به بخش غیردولتی واگذار شدهاند، افزود: اپراتورها باید هزینهها را کاهش دهند تا بتوانند در ارائه خدمات موفق عمل کنند.
وی با اشاره به واردات بیرویه از چین، تعطیلی کارخانجات بزرگ و بیکاری جمعیت عظیمی از مهندسان گفت: کاهش هزینه از سوی اپراتورها، همچنین فرامین رهبری در امر مخابرات اجرا نشده است.
وی ادامه داد: در دولت قبل قصد داشتند دو بار مخابرات را منحل کنند و مجلس مقاومت کرد. مخابرات باید رتبه ۲ را داشته باشد، در حالی که رقابت کنونی در اخذ پول است، نه ارائه خدمات.
تعرفه اینترنت موبایل هنوز مصوب نشده است
لطف الله سبوحی با بیان اینکه طرح تجاری، حق السهمی پرداخت میشود، گفت: اپراتور اول و دوم از درآمد ناخالص ۲۸.۱ درصد به دولت میپردازد که ۳ درصد از درآمد ناخالص نیز برای توسعه مناطق روستایی و ارقام دیگر برای حق استفاده از فضای فرکانسی و شمارهگذاری است.
قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه با پوشش جادهها، روستاهای زیادی در تعهد اپراتورها قرار گرفته است، افزود: ما تمام امور تصدی را در حوزه ارتباطات واگذار کردهایم، زیرا قرار نیست دولت خدمتی ارائه دهد و از این طریق درآمد کسب کند، بلکه این اقدام باید توسط بخش خصوصی انجام شود.
وی در واکنش به دلیل افزایش بودجه وزارت ارتباطات گفت: ما در توسعه زیرساختها عقب هستیم که رسیدگی به این مسائل نیاز به هزینه دارد.
به گفته وی، بخشی از هزینههای تکلیفی همچون مدیریت و سرمایه گذاری شبکه زیرساخت کشور وجود دارد که بخش خصوصی اجازه ورود به آن را نداشته و این اقدامات باید توسط دولت انجام شود.
سبوحی همچنین در خصوص تعرفه اینترنت موبایل اظهار داشت: تعرفه باید منطقی و به نفع هم اپراتور و هم مشتری تنطیم شود و هم اکنون تعرفه ۲.۵ ریالی در حد پیشنهاد است و هنوز مصوب نشده است.
دولت نباید در مخابرات سرمایه گذاری کند
علیرضا شاه میرزایی نیز با بیان اینکه بزرگترین درآمد دولت غیر از نفت و مالیات، از «مخابرات» به دست میآید، اظهار داشت: دولت نباید از محل بودجه عمومی برای مخابرات اقداماتی انجام دهد، از این روی، این سؤال مطرح میشود که چرا بودجه وزارت ارتباطات ۵ برابر افزایش یافت؟
وی با تأکید بر اینکه در صنعت مخابرات سرمایهگذاری نباید توسط دولت انجام شود، افزود: زیرساختهای داخلی و ترانزیت بینالمللی از حوزههایی هستند که بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در آنهاست و نیازی به استفاده از بودجه عمومی نیست.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به تکنولوژی موجود در حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: وضع بدی در تکنولوژی داریم و اکثر بخشها در مخابرات ایران وارداتی است.
وی تصریح کرد: سرویسهای خدماتی اپراتورها باید گسترده شود، زیرا اینترنت تنها یکی از سرویسهای اپراتورهای تلفن همراه است.
شاه میرزایی همچنین به بالا بودن نرخ خدمات اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برای مشاهده یک گیگ فیلم باید هزینهای برابر ۲۶۰ هزار تومان پرداخت کنیم!
مدیرعامل همراه اول: در نسل 3 تجهیزات داخلی نداریم
وحید صدوقی با بیان اینکه با در نظر گرفتن ۳۱ درصد درآمد ناخالص و ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده، در مجموع ۳۹ درصد به دولت پرداخت میکنیم، اظهار داشت: در نرخ مکالمه و اینترنت، کمترین نرخ را در منطقه داریم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات میتواند آنلاین نوع کیفیت خدمات را بررسی کند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) به نبود مزیت ویژه برای ارزش افزوده در سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: لازم است ابتدا ببینیم در چه حوزهای مزیت داریم و سپس در آن حوزه سرمایه گذاری کنیم.
وی همچنین با اشاره به ترافیک دیتا همراه اول افزود: ترافیک دیتا همراه اول در دو ماهه اخیر ۱.۵ برابر شده است، در حالی که با مقایسه سایر کشورها ماهیانه کمترین نرخ را دریافت میکنیم.
صدوقی ادامه داد: به عنوان مثال، ۲.۵ گیگ اینترنت ۱۰ هزار تومان است که نشاندهنده نرخ پایین همراه اول است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) تصریح کرد: در نسل ۳ تجهیزات داخلی نداریم و مجبور به واردات و پرداخت حق گمرکی بسیار بالایی هستیم؛ بنابراین، دولت باید زیرساختها را برای افزایش دانش فنی داخلی تأمین کند.
به گفته وی، نرخ مکالمه سیم کارت همراه اول به ۶۷ تومان کاهش یافته است.
مخابرات به جای تأسیس دانشگاه، تنها به فکر کسب درآمد بوده است
نادر قاضیپور با تأکید بر اینکه نباید در اختیار چینیها باشیم، گفت: مخابرات تا این حد درآمد هنگفت دارد، ولی هیچ گونه دانشگاه و مرکز آموزشی ندارد، زیرا تنها به فکر کسب درآمد بوده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: باید در صنعت مخابرات به مقامی برسیم که روزی به عنوان یکی از صادرکنندگان برتر شناخته شویم و نباید تنها به واردات بسنده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه بودجه وزارت ارتباطات افزایش یافت چراکه تأمین زیرساختها نیاز به هزینه دارد، گفت: ترانزیت بینالمللی باید زیر نظر دولت باشد و حاکمیت برای آن تصمیمگیری کند.
وی توجه به قانون برنامه پنجم را الزامی دانست و گفت: علت این همه واردات در حوزه مخابرات به کشور چیست؟
عضو ناظر در شورای رقابت همچنین با گران خواندن نرخ اینترنت موبایل ایران، خواستار کاهش هزینههای اپراتورها و افزایش کیفیت خدمات شد.
رویکرد جدید سرمایهگذاری رایتل
سید مجید صدری با تأکید بر اینکه باید از توان داخلی استفاده کنیم، اظهار داشت: در حوزه آنتن از توان داخلی استفاده میکنیم، ولی در همه حوزهها هنوز دانش کافی به دست نیاوردهایم.
وی تصریح کرد: باید رویکرد جدیدی تحت عنوان «استفاده از توان داخلی در تولید محتوا و فرهنگ اسلامی و ایرانی» در دستور کار قرار دهیم که البته تاکنون قدمهای خوبی در این حوزه برداشته شده است.
مدیرعامل رایتل افزود: تمام تلاش ما این است که تعرفهها مناسب و مطابق نیاز مشتریان باشد.
به گزارش روابط عمومی برنامه مناظره، بالغ بر ۳۱۵ هزار تن به سؤال نظرسنجی برنامه پاسخ دادند که نتیجه آن بدین شرح است: گزینه اینترنت ۲.۹۹ درصد، گزینه پیامک ۶.۳۰ درصد، گزینه مکالمه ۳.۹۷ درصد، گزینه هر سه ۴.۱۰ درصد و گزینه هیچ کدام نیز ۸۲.۶۳ درصد رأی آورد.