کد خبر: ۲۷۱۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷

تخمین جدید : داعش 200 هزار عضو دارد

دولت آمریکا ساعاتی پس از انتشار این ویدئو جدید اصالت آن را تایید کرده و از مرگ یک شهروند مسلمان 26 ساله خود که سال گذشته در شهر دیرالزور سوریه به گروگان داعش در آمده بود، ابراز تاسف کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که تخمین های نهادهای اطلاعاتی آمریکا از تعداد اعضای گروه تروریستی داعش رقمی بین 20 تا 30 هزار نفر است، یک مقام دولت اقلیم کردستان عراق در ادعایی جدید اعلام کرد بیش از 200 هزار جنگنده در استخدام گروه داعش هستند.

به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان فواد حسین رییس نهاد ریاست اقلیم کردستان عراق با اعلام این خبر افزود که تعداد اعضای داعش بسیار بیش از آن چیزی است که در تخمین های قبلی برآورد شده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در آخرین گزارش خود درباره داعش که ماه سپتامبر سال جاری (شهریور) انتشار داد، رقم اعضای این گروه تروریستی را بین 20 تا 31 هزار نفر تخمین زده است.

تعداد اعضای داعش در ماه های گذشته همواره یکی از نکات ابهامی درباره این گروه تروریستی بوده است و عده ای از ناظران اعلام کرده اند ظاهرا این گروه تروریستی بیش از آنچه که تخمین زده می شود، نیرو جذب کرده است.

اعلام این ادعا در حالی است که اخیر نشریه فوربس درباره میزان درآمد سالانه داعش اعلام کرد این گروه تروریستی با دو میلیارد دلار درآمد سالانه ثروتمند ترین گروه تروریستی جهان به شمار می رود. البته با جنایات و خشونت های داعش می توان صفت " خشن ترین" گروه تروریستی جهان را نیز به این مشخصات افزود.

حال با این ادعای جدید داعش را می توان هم ثروتمند ترین و هم بزرگ ترین گروه تروریستی جهان به شمار آورد.

داعش بر مناطق وسیعی از غرب عراق و شمال و شرق سوریه تسلط یافته است و در این مناطق یک خلافت خودخوانده اسلامی اعلام کرده است.

اخیرا نیز گزارش های منابع عراقی نشان می دهد داعش از انسجام یک سیستم حکومتی متمرکز برخوردار است و نظم و دیوان سالاری مخصوص خود را دارد.

اخیرا ابوبکر بغدادی رهبر این گروه تروریستی که خود را خلیفه مسلمانان خوانده، به داعش دستور ضرب سکه های طلا و نقره و مسی را داده است.

بغدادی 3 روز پیش با انتشار یک نوار صوتی جدید بار دیگر تهدید کرد که این گروه تا قلب اروپا پیشروی کرده و به آمریکا و همپیمانان این کشور در منطقه ضربه خواهد زد.بغدادی در این نوار صوتی حکومت عربستان را نیز به حمله تهدید کرده است.

با وجود این تحولات ، اما در روزهای گذشته داعش شکست های قابل توجهی در جبهه های نبرد در عراق و سوریه داشته است که مهم ترین آنها پیروزی ارتش عراق در یک عملیات موفق در استان الانبار و شکستن حلقه محاصره پالایشگاه بیجی از سوی ارتش عراق به کمک گروه های شبه نظامی و قبایل عراقی و با پشتیبانی هوایی آمریکا بوده است.

رییس جمهور آمریکا نیز امروز (یکشنبه) در روز پایانی نشست سران جی بیست در بریزبن استرالیا در پاسخ به سوالی درباره امکان اعزام واحدهای رزمی آمریکا به عراق ، گفت تنها در صورتی این تصمیم را خواهد گرفت که داعش مسلح به سلاح های کشتار جمعی شود.

این خط قرمز جدید اوباما برای داعش بسیار مشابه  خط قرمزی است که او پیشتر برای دولت سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی کشیده بود ولی پس از استفاده از این نوع سلاح در جنگ داخلی سوریه که منشا آن هنوز در هاله ای ابهام قرار دارد، اوباما به خط قرمز خود مبنی بر حمله نظامی به سوریه عمل نکرد.

اخیرا ژنرال مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز برای نخستین بار از زمان آغاز حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در عراق و سوریه، در سفری غیر منتظره وارد عراق شد و پس از دیدار با مقامات عراقی برای دیدار با مقامات دولت اقلیم کردستان عراق راهی اربیل شد.
دمپسی در این سفر از واحد های آموزش نیروهای پیشمرگه کرد عراق از سوی نظامیان و کارشناسان نظامی آمریکا بازدید به عمل آورد.

در محافل سیاسی عراق گفته می شود سفر ژنرال دمپسی در آستانه عملیات جدید و بزرگ ارتش عراق برای بازپس گیری شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق از دست داعش انجام شده است و رییس ستاد مشترک آمریکا می خواهد زمینه انجام یک عملیات بزرگ و مشترک بین ارتش و قبایل عراقی به همراه نیروهای پیشمرگه را برای بازپس گیری موصل از داعش فراهم کند.

این تحولات در حالی است که در کنار شکست های اخیر داعش از ارتش عراق در بیجی  و نیروهای پیشمرگه در کوبانی این گروه تروریستی امروز (یکشنبه)با انتشار یک ویدئوی 16 دقیقه ای جدید که به گفته ناظران خشونت به کار رفته در آن به شکل آشکاری بیش از ویدئوهای قبلی منتشره این گروه است، صحنه سر بریدن یک شهروند 26 ساله گروگان آمریکایی را در کنار افرادی که گفته می شود عضو ارتش سوریه بوده اند، به نمایش گذاشت.

این ویدئو خشن ترین ویدئویی است که داعش منتشر کرده و به گمان ناظران میزان بالای خشونت به کار رفته در آن بی ارتباط با شکست های اخیر این گروه در جبهه های نظامی نیست.

داعش در این ویدئو تهدید های همیشگی خود را تکرار کرده و اعلام کرده در صورت ادامه حملات آمریکا و ائتلاف ضد داعش و ارتش عراق به مواضع این گروه، باقی گروگان های در اختیار خود را نیز سرخواهد برید.

دولت آمریکا ساعاتی پس از انتشار این ویدئو جدید اصالت آن را تایید کرده و از مرگ یک شهروند مسلمان 26 ساله خود که سال گذشته در شهر دیرالزور سوریه به گروگان داعش در آمده بود، ابراز تاسف کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین