کد خبر: ۲۷۱۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲

مورد عجيب يک جلسه راي اعتماد

راي ندادن به وزراي پيشنهادي روحاني و تحميل نامزد مطلوب خود به دولت هستند. آنها مي‌خواهند با زدن برچسب نقش داشتن در حوادث سال 88 به وزراي پيشنهادي روحاني، آنها را از گردونه دولت خارج کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پاستور نشينان دولتي و مجلس‌نشينان بهارستان امروز براي پنجمين بار از زمان روي کار آمدن دولت تدبير و اميد به منظور دادن راي اعتماد به يک وزير پيشنهادي براي يک وزارتخانه دولت در صحن علني مجلس حاضر مي‌شوند.

به نوشته ابتکار، در شرايطي که به نظر مي‌رسد بعضي از دلواپسان و منتقدان دولت دوست دارند اين بازي باز هم ادامه پيدا کند و ماجرا به جلسه ششم و حتي بيشتر بکشد، دولت عزم خود را جزم کرده است که اين بار براي وزير پيشنهادي‌اش راي اعتماد بگيرد و صندلي وزارت تنها وزارتخانه بي وزيرش را تحويل دانش آشتياني دهد.منتقدان دولت تخريب گزينه جديد پيشنهادي وزارت علوم را اين بار نه حتي پس از معرفي رسمي وي که از شب قبل از آن آغاز کردند. کار به جايي رسيد که برخي از نمايندگان مجلس، در هنگام قرائت نامه معرفي دانش آشتياني در صحن علني، مخالفت خود با وزير پيشنهادي دولت را حتي بدون شناخت کافي از وي و سوابق و برنامه‌هايش با همنوايي «دو دو» فرياد زدند.

شش گام دلواپسان عليه دولت

به نظر مي‌رسد مخالفان دولت که در اولين گام‌هاي خود در مخالفت با دولت روحاني، لقب دلواپس را به خود گرفتند، سعي کردند مخالفت خود با دولت را گام به گام پيش ببرند. نامه‌نيوز نوشت: منتقدان دولت روحاني در اولين گام شطرنج خود با روحاني به سراغ وزراي دولت او رفتند و به هر بهانه اعضاي کابينه را به مجلس فراخواندند تا پاسخگوي سوالات آنان باشند. نمايندگان مخالف روحاني در مجلس پس از چندماه از آغاز به کار دولت، گام دوم خود را آغاز کردند که آن هم، سوال از وزرا در صحن علني مجلس و دادن کارت زرد به آنها بود.گام سوم، گام «قانع شدم» نام دارد. گامي که وزرا را به صحن علني مي‌کشاند اما ديگري خبري از کارت زرد نيست و نماينده سوال کننده از پاسخ‌هاي وزير قانع مي‌شود.

منتقدان دولت در مورد زنگنه «وزير نفت»، ظريف «وزير امور خارجه» و آخوندي «وزير مسکن و شهرسازي» و برخي ديگر از وزرا اين استراتژي خود را پياده کردند.گام بعدي مخالفان را مي‌شود گام دستور به روحاني ناميد. مخالفان دولت تصميم گرفتند، که به دولت خط بدهند و به روحاني بگويند که چه بکند و چه نکند. توصيه‌هاي دستوري، رمز آغاز اين عمليات براي مقابله با دولت است. توصيه‌هاي برخي نمايندگان به دولت براي تغيير در رفتار خود به ويژه در سياست خارجي، نمونه بارز اين رفتار است.

استيضاح، پنجمين پله‌اي بود که دلواپسان براي به زمين زدن دولت، طراحي کردند و وزير علوم دولت يازدهم نيز اولين قرباني آن بود و به نظر مي‌رسد، جنتي و آخوندي ديگر قربانيان گام پنجم مخالفان روحاني باشند.ششمين گام مخالفان که به نظر مي‌رسد از مهم‌ترين قسمت‌هاي پازل آنان براي مقابله با دولت باشد، راي ندادن به وزراي پيشنهادي روحاني و تحميل نامزد مطلوب خود به دولت هستند. آنها مي‌خواهند با زدن برچسب نقش داشتن در حوادث سال 88 به وزراي پيشنهادي روحاني، آنها را از گردونه دولت خارج کنند تا در نهايت با گيرانداختن روحاني در گوشه رينگ، او را مجبور کنند به سمتي حرکت کند که آنها مي‌خواهند. طيف دلواپسان مجلس با اطلاع از حساسيت نمايندگان بر روي حوادث سال 88، تلاش مي‌کنند که آنها را نيز با خود همراه کنند که تا حدود زيادي نيز موفق به اين همراهي شده‌اند. ميزان راي کم نمايندگان به نيلي احمدي آبادي وزير پيشنهادي روحاني براي وزارت علوم، خود بيانگر همين معناست.مخالفان مي‌دانند که بيشترين راي روحاني متعلق به دانشجويان است و نوميد کردن آن‌ها از دولت تدبير و اميد، مي‌تواند يک برگ برنده بزرگ سياسي در انتخابات مجلس آينده باشد.

پافشاري روحاني در برابر دلواپسان

روحاني نيز در مقابل اين بازي تازه، تصميم گرفته است، وزرايي را به مجلس معرفي کند که همگي از لحاظ فکري و عملي نزديک به فرجي دانا، اولين وزير علوم دولت يازدهم باشند. روحاني همانطور که در حکم نجفي اعلام کرد بايد مسيري که فرجي دانا آغاز کرده است در وزارت علوم ادامه پيدا کند.مسابقه طناب کشي ميان دولت روحاني و مجلس شوراي اسلامي وارد فاز تازه‌اي مي‌شود و نمايندگان مجلس بايد دوباره در آزموني ديگر به وزير پيشنهادي روحاني راي اعتماد و يا عدم اعتماد بدهند. رايي که در هر دو صورت يک برنده خواهد داشت و آنهم دولت روحاني است. راي به وزير پيشنهادي يعني همان خواست دولت و راي ندادن به آن يعني، معرفي وزير ديگر به مجلس که در همين مسير گذشته گام بر مي‌دارد.رفتار روحاني نشان مي‌دهد که او نمي‌خواهد در مقابل مخالفان خود در مجلس کوتاه بيايد و وزارت علوم را قرباني مسائل سياسي کند. مخالفان نيز قطعا در قبال اين رفتار دولت، حرکت تازه‌اي را آغاز خواهند کرد و بايد ديد آنها با گام تازه خود، چه چاهي را جلوي پاي دولت روحاني حفر مي‌کنند.

فضاي مجلس در روز راي اعتماد


در شرايطي که دولت از يک سو و دلواپسان منتقد دولت از سوي ديگر تمام عزم خود را براي جلسه امروز راي اعتماد جزم کرده‌اند، برخلاف فضاي جلسه راي اعتماد به نيلي احمد آبادي، حاصل کار قابل پيش‌بيني نيست.

محمدحسين فرهنگي، عضو هيات رئيسه مجلس در گفت‌وگو با ايسنا اين موضوع را تائيد مي‌کند و مي‌افزايد: تجربه نشان داده که بعد از طرح مباحث مختلف جمع‌بندي نهايي نظر نمايندگان در جلسه رسيدگي به راي اعتماد شکل مي‌گيرد.اين در حالي است که پس از جلسه روز يکشنبه فراکسيون رهروان ولايت مجلس – به عنوان اصلي‌ترين فراکسيون حال حاضر مجلس – با دانش آشتياني، اعضاي رهروان نتوانسته‌اند به جمع‌بندي مشخصي درباره راي دادن يا ندادن به گزينه پيشنهادي دولت برسند.

غلامرضا اسداللهي عضو هيات رئيسه فراکسيون رهروان ولايت مجلس در اين باره مي‌گويد: جلسه روز يکشنبه فراکسيون با وزير پيشنهادي علوم منتج به نتيجه مشخصي نشده و فراکسيون هم به جمع‌بندي نرسيده که جلسه مجددي تشکيل دهد بنابراين اعضا آزادند هر طور به جمع‌بندي رسيدند عمل کنند و راي دهند چرا که گاهي اقتضاي شرايط همين است.در شرايطي که وي نسبت به نتيجه نداشتن جلسات دانش آشتياني با کميسيون‌ها و فراکسيون‌هاي مجلس چندان ابراز خوشبيني نمي‌کند، اما مي‌افزايد: اگر آقاي دانش آشتياني بتواند برخي شبهات خصوصا شبهات سياسي که در ذهن نمايندگان وجود دارد را برطرف کند شايد بتواند به توفيقي دست پيدا کند.

اين در حالي است که ايرج نديمي، نماينده مردم لاهيجان در مجلس، در گفت‌وگو با نامه‌نيوز پيش‌بيني مي‌کند: بر اساس تجربيات خود در مجلس بايد بگويم که اين احتمال وجود دارد که راي آقاي آشتياني کمتر از وزير پيشنهادي قبل آقاي نيلي باشد!الياس نادران، نماينده عضو جبهه پايداري که نامش در ميان دلواپسان منتقد دولت برده مي‌شود، ديروز در حاشيه جلسه علني مجلس، همچنان به پس گرفتن نام دانش آشتياني به عنوان گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت علوم اصرار کرد. وي گفت: اگر دولت گزينه پيشنهادي وزارت علوم را پس گرفت و فردي را با تعامل به مجلس معرفي کرد که فبهاالمراد. اما در غير اين صورت لااقل براي گزينه بعدي اين مسير را اصلاح کنند.نماينده مردم تهران يادآور شد: هيچ نامه‌اي از طرف هيچ کس به هيچ کجا نوشته نشده اما تماس‌هايي با مقامات دولتي از طريق موثرين مجلس صورت گرفته که گزينه را تغيير دهند.

وي در عين حال توپ روشن نشدن تکليف وزارت علوم را در زمين دولت مي‌اندازد و مي‌گويد: بعضي‌ها از ناحيه دولت بناي بر لج‌بازي دارند و ما نمي‌دانيم دليلش چيست وگرنه خيلي راحت‌تر از اينها مي‌شد مساله را حل و فصل کرد.علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس نيز که پيشتر اعلام کرده بود براي سخنراني در مقام موافق دانش آشتياني نام‌نويسي کرده است، ضمن سازمان يافته خواندن مخالفت‌ها با وزير پيشنهادي علوم، گفت: معمولا دستگاه‌هاي اطلاعاتي اسناد و مدارکي را در اختيار برخي نمايندگان قرار مي‌دهند.

وي درباره فضاي مجلس نسبت به وزير پيشنهادي علوم، گفت: هنوز فضا خيلي روشن نيست اما احساس من اين است که به مرور فضا بهتر مي‌شود، به هر حال ما وظيفه خود را انجام مي‌دهيم و حرف‌هايمان را مي‌زنيم، چه وزير راي بياورد يا نه.مطهري همچنين در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران مبني بر اينکه گفته مي‌شود قرار است فيلمي در جلسه راي اعتماد پخش شود گفت:‌ انشالله اين فيلم اکشن باشد که از ديدن آن لذت ببريم.در اين ميان خود گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت علوم اعتقاد دارد نقطه ابهامي در زندگي و سوابق کاري‌اش وجود ندارد که او را از راهيابي به اين وزارتخانه باز دارد.

فخرالدين احمدي‌دانش‌آشتياني در گفت‌وگو با ايلنا افزوده است: من اين آمادگي را دارم که با همه نمايندگان و همه گروه‌ها صحبت و گفت‌وگو کنم، البته به شرطي که طرف مقابل هم اين آمادگي را داشته باشد و گفت‌وگوها برمبناي منطق پيش رود.وي ادامه داد: من از عملکرد خودم آگاه هستم و همان‌طور که اشاره کردم، هيچ نقطه ابهامي در اين زمينه وجود ندارد، لذا با استقبال و آمادگي کامل با نمايندگان صحبت خواهم کرد و مطمئن هستم، مي‌توانيم با يکديگر مسائل را حل کنيم.دانش‌آشتياني تصريح کرد: از ناحيه هر جناحي با دانشگاه و وزارت علوم برخورد سياسي شود، علم آسيب مي‌بيند و بنده مطمئن هستم اگر با وزارت علوم برخورد سياسي نشود، مشکلي به وجود نخواهد آمد.با توجه به اين فضاي نامعلوم درباره نشست علني مجلس، انتظار مي‌رود امروز يکي از جالب‌ترين و غيرقابل پيش‌بيني‌ترين جلسات راي اعتماد تاريخ مجلس را شاهد باشيم. بايد منتظر بود و ديد که در نهايت چه کسي در طناب‌کشي مجلس و دولت پيروز خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین