کد خبر: ۲۷۱۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

کاهش آلودگی هوای تهران

حشمت الله بسطامی سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: اکنون عدد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در تهران از 138 به 117 کاهش یافته است و تا حدودی از آلایندگی کاسته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ورود سامانه جوی که روز گذشته از شمال غرب وارد کشور شد، سبب ناپایداری هوا در ارتفاعات البرز و شهر تهران و کاهش انباشت آلایندگی در پایتخت شده است.

به گزارش ایرنا، تهران چند روزی است با پدیده وارونگی دما و افزایش آلودگی همراه است به گونه ای که وضعیت به مرز هشدار نزدیک می شد، ولی خوشبختانه سامانه ناپایداری با قدرت نسبتا مناسبی از شمال غرب وارد کشور شده است که شمال، شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و مناطق مرکزی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

این سامانه بر ارتفاعات البرز و شهر تهران تاثیر گذاشته و موجب کاهش انباشت آلایندگی شده به گونه ای که امروز - سه شنبه - شاخص کیفیت هوا را تا حدودی بهبود بخشیده است.

حشمت الله بسطامی سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوا روز سه شنبه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: اکنون عدد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در تهران از 138 به 117 کاهش یافته است و تا حدودی از آلایندگی کاسته است.

وی با بیان اینکه هنوز به مرحله سالم بودن هوا نرسیده ایم افزود: زمانی که عدد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به زیر 100 برسد هوا سالم خواهد بود اما این سامانه موجب شده تا حدودی انباشت آلایندگی کاهش یابد و از رسیدن به مرحله هشدار جلوگیری شود اما برای گروه های حساس همچنان در شرایط ناسالم قرار دارد.

بسطامی ادامه داد: منواکسید کربن پاک، ذرات معلق کمتر از 10 میکرون سالم و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد.

وی گفت: بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی اگر در تهران و ارتفاعات بارندگی داشته باشیم امکان رسیدن به شرایط سالم وجود دارد اما با وجود قدرت سامانه ای که وارد کشور شده امکان رسیدن به شرایط سالم کم است.

وضعیت هوای پایتخت به مرحله ای رسیده بود که دبیرخانه کمیته مواقع اضطرار، زنگ ورزش مدارس و ورزش صبحگاهی در روزهای یکشنبه و دوشنبه در شهر تهران را ممنوع کرده بود و اورژانس های ثابت و سیار در میادین شهر در حالت آماده باش به سر می بردند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سوخت و خودروی غیراستاندارد منابع اصلی آلودگی هوا هستند اما این در حالی است که به گفته مسولان سازمان حفاظت محیط زیست از بهار امسال بنزین با استاندارد یورو 4 در تهران توزیع می شود و تولید بنزین پتروشیمی نیز متوقف شده است همچنین خودروها نیز با استاندارد یورو 4تولید می شوند.

البته در فصل بهار و تابستان تهرانی ها هوای سالمی را پشت سر گذاشتند و سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار علمی ایرنا گفته بود: شاهد افزایش دو برابری روزهای سالم در سال 93 نسبت به 90 در مدت مشابه در تهران بودیم.

به گفته وی براساس داده های ثبت شده در ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران تعداد روزهای سالم در تهران، از 72 روز در سال 1390 به 146 روز در سال 1393 رسیده است که افزایش دو برابری روزهای سالم را نسبت به سه سال گذشته نشان می دهد.

در حالی شاهد بروز این شرایط هوایی هستیم که بندهای برنامه کاهش آلودگی هوا در کشور در حال انجام است که قطعا در این میان نقش شهروندان در انجام مداوم معاینه فنی خودروها و استفاده از حمل و نقل عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

البته بروز پدیده وارونگی دما در فصل سرد سال امری طبیعی است و معمولا از آبان ماه آغاز می شود و تا بهمن ماه ادامه دارد که این مساله موجب سکون هوا می شود و آلودگی را به همراه دارد.

وارونگی دما به پدیده ای گفته می شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد می شود و در این شرایط درجه حرارت پایین جو کمتر از طبقه بالایی است. در واقع به علت سکون هوا، هوای گردم پایین و هوای سرد در بالا قرار می گیرد که این وارونگی دما موجب در شهرهای بزرگ موجب آلودگی هوا می شود.

*** عوامل ایجاد وارونگی دما

اگر در هنگام شب تشعشع از زمین شدید شود سطح زمین به سرعت حرارت خود را از دست می دهد و خیلی زود سرد می شود که در این صورت وارونگی دما پدید آید ، همچنین وجود هوای سرد و خشک که باعث جذب تشعشع جزئی حرارت زمین شود و هوای آرام و بدون باد که باعث عدم تداخل هوای سرد و گرم شود از عوامل ایجاد وارونگی دما است.

بر اساس آماری که در پنج سال از ایستگاه مهرآباد تهران گرفته شده است، بیشترین میزان ارتفاع وارونگی دما در فصل پاییز 419 متر، در فصل زمستان 404 متر، در بهار 354 متر و در تابستان 384 متر بوده است. همچنین میانگین مدت زمان وارونگی دما 239 روز بوده است که در بهار، 57 روز، در تابستان 2 روز، در پاییز 58 روز و در زمستان نیز 2 روز بوده است.

مجید آزادی مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو به خبرنگار علمی ایرنا گفت: سرعت کنونی باد در تهران 2 متر بر ثانیه ( 7 کیلومتر بر ساعت) است، نم نسبی 35 درصد و میزان دید افقی هشت هزار متر گزارش شده است.

وی افزود: همچنین دمای کنونی تهران 15 درجه سانتگیراد ، هوا ابری و جهت باد جنوب شرقی است.

وی به ورود سامانه جوی به کشور و تاثیر ان بر تهران اشاره کرد و گفت: این سامانه در تهران بارندگی محسوسی به همراه نخواهد داشت اما علاوه بر اینکه مانع بیشتر شدن آلودگی می شود، کاهش آلودگی هوا را نیز به همراه خواهد داشت.

آزادی گفت: این سامانه اواخر وقت روز گذشته - دوشنبه - وارد تهران شد و چهارشنبه از کشور خارج می شود و در روزهای پنج شنبه و جمعه دیگر این سامانه در کشور وجود ندارد اما حداقل تا زمانی که در کشور فعال است تا حدودی جو را ناپایدار و آلودگی را کاهش می دهد.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی رفتار اجتماعی شهروندان در کنترل یا کاهش آلودگی هوا بسیار حایزاهمیت است، شهروندان می توانند با استفاده از حمل و نقل عمومی نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین