کد خبر: ۲۷۲۰۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۱

وین 8 ایستگاه اثبات حسن نیت غرب

مذاکرات ایران و 1+5 در وین برای رسیدن به نتیجه نهایی یعنی توافق برد برد در این پرونده 11 ساله ادامه دارد و اکنون که کشورهای غربی دیدگاه ها را بگونه «بی سابقه» به هم نزدیک خوانده اند، وین 8 را باید ایستگاه غربی ها برای اثبات حسن نیت خود در برابر مردم ایران خواند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دولت یازدهم که در یک سال گذشته براساس دیپلماسی تعاملی، مذاکرات با گروه 1+5 را به نقطه کنونی رسانده و چندین دور نشست وزیران امور خارجه انجام گرفته است، بر اصول بنیادین لزوم تامین حق ملی و بین المللی جمهوری اسلامی در برخورداری از حقوق کامل هسته ای منطبق بر عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید می کند.

از سوی دیگر، هرچند مقامات غربی از جمله رییس جمهوری آمریکا و کشورهای غربی گروه 1+5 تاکید می کنند که ایران حق برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای را دارد، اما تاکنون حسن نیت خود را برای رسیدن به توافق اثبات نکرده اند.

اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و جان کری وزیر خارجه آمریکا فرصت وین 8 را برای پایان دادن به مذاکرات ارزشمند می دانند، اکنون این فرصت برای طرف های غربی آماده است تا حسن نیت خود را پس از مذاکرات طولانی ثابت کنند. 

کری صبح امروز (پنجشنبه) و بعد از نشست با همتایان فرانسوی و عربستانی خود گفت: امیدواریم اختلاف نظرهایی که هنوز باقی هستند، حل و فصل شود و بتوانیم به پایان این مسیر برسیم. 

وزیر خارجه آلمان با اعلام اینکه بهترین فرصت برای توافق نهایی هسته ای است، گفت: همه ما باید برای استفاده از این فرصت تلاش کنیم. 

وی در گفت وگو با روزنامه دی ولت آلمان در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات تا 24 نوامبر به توافق منجر خواهد شد؟ افزود: همه ما باید برای رسیدن به توافق جامع تا 24 نوامبر تلاش کنیم. 

اشتاین مایر ادامه داد: واقعیت امر این است که در یک سال اخیر مذاکرات مثبت و سازنده بسیار خوبی داشته ایم و پیشرفت ها بیشتر از مذاکرات در 9 سال قبل از آن بوده است. 

اشتاین مایر تصریح کرد: ایران و 1+5 تاکنون مذاکرات سازنده ای داشته اند، اما در برخی پارامترهای تعیین کننده همچنان اختلاف نظرهای قابل توجهی داریم که البته معتقدم این اختلاف ها نیز با گفت وگو قابل رفع شدن است. 

پای ثابت مذاکرات با 1+5 در دولت یازدهم محمدجواد ظریف است که بارها تاکید کرده همزمان با آمادگی جمهوری اسلامی برای اطمینان بخشی صلح آمیز بودن برنامه هسته ای، نباید در روند و نتیجه مذاکرات براساس مقررات و قواعد بین المللی نباید هیچ حقی از ایران در استفاده از حقوق هسته ای نادیده گرفته شود. 

ظریف پس از نخستین مرحله از مذاکرات با کاترین اشتون هماهنگ کننده اروپایی در وین 8 گفت: صحبت های خوبی داشتیم و تصمیم گرفتیم در روزهای آینده چگونه کار را پیش ببریم. 

ظریف این دور از مذاکرات را «مرحله آخر» توصیف کرد و وندی شرمن رییس هیات مذاکره کننده امریکا هم گفته که هم اکنون زمان آن فرارسیده که کار را تمام کنیم. 

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه نیز با اشاره به مذاکرات دو جانبه ظریف با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: ایران پیشنهادها و ایده های زیادی را همواره برای رسیدن به نتیجه ارایه کرده است و اگر بخواهد رفع نگرانی شود این ایده ها کفایت می کند. 

اکنون مذاکرات هر لحظه با جدیت بیشتری توسط ایران پیگیری می شود تا دیدگاههای مثبت عملیاتی و منجر به توافق شود که در این میان بیشترین ضرورت اثبات حسن نیت غرب است تا با رسیدن به توافق برد برد مسیر مذاکرات چندین ساله پایان یابد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه گذشته (25 آبان) در راس تیم مذاکره کننده هسته ای وارد وین پایتخت اتریش شد. 

به گزارش ایرنا، ظریف و کاترین اشتون هماهنگ کننده برنامه هسته ای ایران روز سه شنبه روند اقدامات پیش رو را برای ادامه مذاکرات تا دوشنبه آینده پایان مهلت مقرر بررسی کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین