کد خبر: ۲۷۲۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰

فردا اینترنت موبایل ارزان می‌شود؟

طبق صحبت‌های وزیر ارتباطات در جلسه فردای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه اینترنت موبایل مورد اصلاح و بازنگری قرار خواهد گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پیش از این در جلسات قبلی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای استفاده از هر کیلو بایت داده تلفن همراه تعرفه ای معادل 2.5 ریال تعیین شده بود که بر این اساس هزینه استفاده آزاد از اینترنت تلفن همراه به گونه‌ای می‌شد که به گفته عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کاربران برای دانلود یک فیلم با اینترنت آزاد ملزم به پرداخت هزینه معادل 260 هزار تومان می شدند.

به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، به عبارت دیگر، به دنبال ورود اپراتورهای اول و دوم ارتباطی به حوزه ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه، ظرف هفته‌های گذشته کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که مسئولیت تعرفه‌گذاری در حوزه ارتباطات کشور را برعهده دارد اینگونه اعلام کرد که از این پس هزینه استفاده از اینترنت موبایل فارغ از اینکه نسل دو باشد یا سه، بر اساس حجم تعریف شده و هر کیلوبایت اینترنت در موبایل تعرفه‌ای معادل 2.5 ریال خواهد داشت.

این در حالی است که در گذشته سقف تعرفه مجاز برای استفاده از اینترنت نسل دو کیلوبایتی 14.8 ریال بود که البته که این رقم سقف تعرفه بوده و اپراتورها بر اساس شرایط رقابتی بازار، تعرفه‌ای بین یک تا پنج ریال را اعمال می کردند. هزینه اینترنت نسل سه که پیش از این در انحصار رایتل قرار داشت نیز رقمی بین نیم تا یک ریال تعریف شده بود.

در این میان اگرچه در توجیه تعرفه‌های جدید گاهی گفته می‌شد این ارقام از 14.8 ریال به 2.5 ریال کاهش پیدا کرده اما در نهایت در حوزه 3G از نیم تا یک ریال به 2.5 ریال رسیده و موجب می شد برای بازکردن یک سایت خبری به طور آزاد کاربر ملزم به پرداخت هزینه هایی بالغ بر 200 تومان شود.

اما پس از انتقادات متعدد نسبت به این تعرفه‌ها، دو هفته پیش وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا از نظر وی استفاده از اینترنت موبایل به شکل آزاد و باز کردن یک صفحه با قیمتی حدود 300 تومان از نظر او اینترنتی در شان ملت محسوب می شود؟‌ اظهار کرد: تعرفه‌هایی که طی هفته‌های گذشته برای اینترنت موبایل اعلام شده از سوی مردم با گلایه‌های متعدد مواجه شد، به همین دلیل قرار است که یکشنبه دو هفته دیگر این تعرفه‌ها به طور مجدد مورد بررسی و اصلاح قرار گیرند.

محمود واعظی در عین حال گفت: این موضوع در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بحث قرار گرفته و تعرفه‌ای که در حال حاضر اعلام شده به نوعی پیشنهاد سه اپراتور بوده است. اما تصمیم گیری نهایی در این حوزه هنوز انجام نشده و یکشنبه دو هفته بعد در این زمینه تصمیم گیری نهایی صورت خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: طی این مدت ما نظرسنجی‌هایی را از مردم انجام دادیم و علاوه بر این کاربران از طریق روابط عمومی، شبکه‌های اجتماعی ما و یا سامانه 195 نظرات متعددی را منتقل کردند و درباره هزینه بالای استفاده از اینترنت موبایل بدون فعال سازی بسته های تشویقی گفتند.

واعظی در ادامه تصریح کرد: از نظر ما هم اکنون این رقم، بالاست و من هم با شما هم عقیده هستم که با این تعرفه‌ها کاربرانی که بدون فعال سازی بسته‌های اینترنتی از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند متضرر می‌شوند به همین دلیل دو هفته آینده تصمیم گیری نهایی در این زمینه صورت خواهد گرفت و حتما ما این ملاحظات را در نظر خواهیم گرفت.

وزیر ارتباطات در عین حال از مردم خواست در مهلت باقی مانده اگر نظری دراین خصوص دارند موضوع را از طریق روابط عمومی وزارت ارتباطات یا سامانه 195 اطلاع‌رسانی کنند.

وی در عین حال به بسته‌های تخفیفی اپراتورها نیز اشاره و اظهار کرد: البته باید این را هم گفت که اپراتورها بسته‌های بسیار خوبی طراحی کرده‌اند و هر سه اپراتور بسته های تشویقی خوبی را در اختیار مردم قرار می دهند.

حال موعد دو هفته‌ای گفته شده به پایان رسیده و قرار بر آن است که فردا در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات تعرفه‌های اینترنت موبایل بار دیگر مورد ارزیابی قرار گیرد. در شرایط فعلی انتظار می رود این بار در تدوین تعرفه‌های جدید اعضای کمیسیون تنظیم مقررات حقوق کاربران را با جدیت بیشتری مورد توجه قرار داده و منافع اکثریت را فدای درخواست تعرفه‌های بالای اقلیتی اپراتورها نکرده و تعرفه‌ای تعیین کنند که هم مانع استفاده مردم از اینترنت موبایل نشده و هم شرایط توسعه‌ای اپراتورها را مدنظر داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین