کد خبر: ۲۷۳۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹

سفیر ایران در پاریس: برخی طرف های منطقه ای مذاکرات را مختل کردند

رژیم صهیونیستی اسرائیل بمب اتمی دارد ولی با این حال در مقابله با حماس در نوار غزه شکست خورده است. ما می خواهیم فناوری هسته ای غیر نظامی را به دست بیاوریم تا اقتصاد خودمان را بخصوص در زمینه بهداشت و تولید برق توسعه دهیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه اوپینیون فرانسه با علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس مصاحبه ای انجام داده که مشروح آن را می خوانید:

مذاکراتی که در وین در باره هسته ای ایران صورت گرفت به توافق نهایی نرسیدند. آیا این یک شکست است؟

 نه، ما در ماههای گذشته پیشرفت هایی کرده ایم. ولی مذاکرات از سوی برخی در منطقه که تلاش دارند با انتشار تبلیغاتی بی اساس در باره ماهیت برنامه هسته ای ایران دسترسی به توفق را با اخلال مواجه کنند مواجه شدند. هسته ای نظامی در دکترین دفاعی ما جایی ندارد زیرا ما فکر نمی کنیم که حتی هسته ای نظامی تاثیر بازدارندگی داشته باشد.

رژیم صهیونیستی اسرائیل بمب اتمی دارد ولی با این حال در مقابله با حماس در نوار غزه شکست خورده است. ما می خواهیم فناوری هسته ای غیر نظامی را به دست بیاوریم  تا اقتصاد خودمان را بخصوص در زمینه بهداشت و تولید برق توسعه دهیم.

عوامل بلوکه شدن مذاکرات کدامند؟


ما موفق نشدیم در زمان مقرر در باره ظرفیت غنی سازی و تعداد سانتیرفیوژها و تقویم برداشته شدن تحریم ها به توافق برسیم. در دسامبر مذاکرات در سطح فنی از سر گرفته می شوند تا به تفاهمی که به امضای توافق نهایی منجر شود برسیم.  مطمئنا ایران از غنی سازی صرفنظر نخواهد کرد. این حقی است که برای هر کشوری که پیمان ان پی تی را امضاء کرده در نظر گرفته شده است در حالیکه رژیم صهیونیستی همواره از پیوستن به این پیمان سر باز زده است.

اکثریت کنگره آمریکا در ژانویه آینده در اختیار جمهوری خواهان قرار گرفت. آیا این کار مذاکرات را پیچیده تر نمی کند؟


این مذاکرات همواره از سوی لابی های مختلف و اپوزیسیون با اخلال مواجه شده است. این به عهده رئیس جمهور اوباما است که با آن مقابله کرده و راه حل هایی را بیابد.

به اعتقاد شما کاهش قیمت نفت وسیله ای از سوی آمریکا و عربستان سعودی برای اعمال فشار به ایران می باشد؟

بیش از ایران، هدف تضعیف اقتصاد روسیه در شرایط تنش میان روسیه و غرب است. قدرت های بزرگ می خواهند صادرات انرژی روسیه را مختل کنند.

آیا این کار می تواند به همکاری بین ایران و روسیه در زمینه انرژی هسته ای  غیر نظامی لطمه بزند؟

روسیه از تحریم های غربی برای رشد همکاری های اقتصادی خود با ایران بهره برده است. این کشور در آینده دو راکتور هسته ای برای نیروگاه بوشهر تامین خواهد کرد و شش راکتور دیگر را نیز در حال مذاکره دارد. این بازار مهمی است که اروپا آنرا از دست داده است. این مسایل مستقیما به مذاکرات جاری مربوط نمی شوند ولی امضای توافق نهایی اجازه خواهد داد که زمینه همکاری های امنیتی در خاورمیانه و همکاری صادرات گاز ایران به سوی اروپا فراهم شود.

آیا  گروه های اروپایی از توافق موقتی امضاء شده در نوامبر 2013 بهره بردند؟

این توافق از سوی اروپایی ها مورد بهره برداری قرار نگرفت. دلیل اصلی آن به تهدیدهای اعمال مجازات از سوی خزانه داری آمریکا علیه شرکت های اروپایی باز می گردد. دولت ها و بانک های اروپایی ثابت کردند که شهامت آنرا ندارند که اجرای این توافق اولیه را مطالبه کنند در حالیکه آمریکایی ها زمینه را برای شرکت های اتومبیل سازی ، صنایع غذایی کشاورزی و همچنین هواپیمایی خودشان فراهم می کنند. بوئینگ به ناوگان هوایی ما قطعات یدکی می دهد و به دنبال آن است که به ما هواپیما بفروشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین