کد خبر: ۲۷۳۴۱۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶

بی‌تفاوتی اوپک قیمت نفت را 70 دلاری کرد

بی تفاوتی اوپک نسبت به کاهش قیمت نفت و تصمیم وزرای این سازمان برای تثبیت سقف تولید خود، باعث سقوط بیشتر بهای نفت در بازارهای جهانی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: قیمت نفت سبک آمریکا در آخرین روز معاملات این هفته بیش از 10 درصد کاهش یافت و به پایین ترین قیمت پنج سال اخیر رسید و نفت برنت نیز قیمت 70 دلاری را تجربه کرد.

 به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، طارق ظاهر از مدیران موسسه مشاور انرژی تایچی کاپیتال در نیویورک گفت: من دلیل چندانی برای خرید نفت در حال حاضر نمی‌بینم. فکر می کنم فعالان بازار منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها و سقوط بازار هستند.

نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه روز جمعه با هفت دلار و 54 سنت کاهش در هر بشکه به 66 دلار و 15سنت در هر بشکه سقوط کرد و به پایین‌ترین قیمت پنج سال اخیر رسید. آخرین باری که بازار کاهش 10 درصدی قیمت نفت را تجربه کرده بود مارس 2009 بوده است.

همچنین نفت برنت دریای شمال با دو دلار و 43 سنت کاهش در هر بشکه به 70 دلار و 15 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت در معاملات روز گذشته برای ساعاتی قیمت 69 دلار و 78 سنت را نیز تجربه کرد که پایین ترین قیمت از می 2010 تاکنون بود.

نفت برنت تنها در ماه نوامبر 18 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. این پنجمین ماه متوالی است که قیمتها کاهش می‌یابد و طولانی‌ترین روند کاهشی از زمان بحران مالی سال 2008 تاکنون است.

نفت برنت از ماه ژوئن تاکنون به دلیل افزایش تولید نفت شیل آمریکا و رشد کند اقتصاد جهانی که به کاهش تقاضا منجر شده، حدود 40 درصد ارزش خود را از دست داده و از 115 دلار در هر بشکه به مرز 70 دلار رسیده است.

در پی مخالفت عربستان با درخواست اعضای اوپک برای کاهش تولید بازار نفت روز جمعه یک سقوط آزاد کامل داشت.

از آنجا که بازارهای آمریکا روز پنجشنبه به دلیل مراسم شکرگذاری تعطیل بود نفت آمریکا پنجشنبه شب و به طور شبانه هشت درصد ارزش خود را از دست داد.

از آنجا که قیمت 70 دلار برای نفت سطحی است که حفاری نفت شیل را غیراقتصادی می‌کند، سهام شرکت‌های نفت شیل آمریکا نیز کاهش قابل توجهی داشت. شرکت‌های دنبوری ریسورسز، QEP ریسورسز و نیوفیلد اکسپلوریشن همگی بیش از 15 درصد قیمت سهام خود را از دست دادند.

آیان آرمسترانگ تحلیلگر نفتی در لندن گفت: پیام اوپک کاملا روشن است و این است که ما هنوز آسیب ندیده‌ایم زیرا کمترین هزینه تولید نفت را داریم.

وی افزود: مساله این است که چه کسی ابتدا اعلام شکست خواهد کرد. اوپک یا تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا. هرچقدر قیمتهای نفت در این سطوح پایین باقی بماند احتمال شکست تولیدکنندگان آمریکایی بیشتر است، اما این مساله زمان می برد.

وزیر نفت عربستان در نشست روز پنجشنبه به دیگر اعضای اوپک گفت که باید با توسعه نفت شیل آمریکا مبارزه کنند. وی همچنین با هدف کاهش قیمتها و تضعیف تولیدکنندگان آمریکایی با کاهش تولید اوپک مخالفت کرد.

جان کیلدآف تحلیلگر نفتی در نیویورک گفت: نفت آمریکا مطمئنا هفته آینده چند دلار دیگر ارزان تر خواهد شد.

به جز شرکت‌های نفت شیل سهام شرکت اکسون موبیل بیش از چهار درصد و سهام شورون نیز پنج درصد کاهش را تجربه کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین