کد خبر: ۲۷۳۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸

مردم جهان طلا نمی خرند/ طلای جهانی به داد ایران رسید

قیمت طلا در بازارهای جهانی 31 دلار کاهش یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرآنلاين، قيمت طلا در بازار لندن 31 دلار و 50 سنت کاهش يافت يا سدي در برابر افزايش قيمت اين فلزگرانبها در بازارهاي ايران نيز ايجاد شود. اين اتفاق در شرايطي رخ داد که افزايش قيمت دلار در ايران منجر به رشد ناگهاني قيمت طلا  و سکه نيز شده بود. با اين حال کاهش ناگهاني 31 دلاري قيمت طلا در بازارهاي جهاني تا حدودي فضاي قيمت گذاري در تهران را نيز تعديل کرد.

کاهش ناکهاني قيمت طلا در بازار جهاني به دنبال تقويت ارزش دلار رخ داده است. با اين حال گزارش هاي ديگري نشان مي دهد که ميزان مصرف طلا در بازارهاي جهاني به شدت کاهش يافته است. در گزارش اخیر شورای جهانی طلا، مصرف جهانی اين فلز گرانبها بین ماههای ژوئیه و سپتامبر سال جاری به میزان 2% کاهش یافته است. البته هنوز هم اقتصاد آمريکا روي طلا سايه انداخته است اما اينکه خواهان چیني و هندي اين فلز ديگر رغبتي به آن ندارند هم روي قيمت طلا تاثير مي گذارد.

به گزارش روزنامۀ وال استریت ژورنال، وزیر دارایی هند هفته گذشته از اعمال محدودیت های جدید برای واردات طلا خبر داد. اين محدوديت ها هم به دليل کسري بودجه دولت بوده است. دولت هند قصد دارد در همین راستا مالیاتهای سنگین بر واردات طلا اعمال کند تا همانند سال گذشته روپیه، واحد پول هند- دستخوش ضربۀ سنگین نشود. در کنار هندي ها، چيني ها هم ديگر رغبتي به خريد طلا ندارند. در گزارش شورای جهانی طلا همچنین آمده است که میزان خرید طلای چینی ها که تا اواخر سال 2013 طلایه دار خرید طلا بودند، 37% کاهش یافته است.

البته درست است که آسيايي هاي ميزان خريد طلاي خود را کاهش داده اند، اما در مقابل، روسیه با افزایش خرید طلا، میزان ذخایر خود را به 1.150 تن رسانده که این سیاست بانک مرکزی روسیه در طی یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. اما به هرحال، طلا از اوج سقوط خود فاصله گرفته و آرام آرام مسير رو به بالايي را طي مي کند. همين طور ديگر بازيگردان بازار طلا در هفته گذشته، سوييسي ها بوده اند. چرا که دولت سوييس مي خواهد، 30 نوامبر افزايش ذخاير طلاي کشورش را به همه پرسي بگذارد. همه پرسي که ممکن است در آستانه اش قیمت طلا را در روزهای آینده با افزایش نسبی روبرو کند. اما تازه‌ترین نظرسنجی از مردم سوئیس هم نشان می‌دهد که تنها 38 درصد آنها به افزایش ذخایر طلا به 20 درصد دارایی‌های بانک مرکزی رای مثبت خواهند داد. اما اگر رای مردم سوییس به این همه پرسی مثبت باشد بانک مرکزی این کشور باید تا پنج سال آينده، 1500 تن طلا خریداری کند. قیمت طلا می تواند در صورت رای مثبت مردم سوییس به سرعت تا 50 دلار در هر اونس بالا برود.

اما با اين حال، هفته گذشته، نظرسنجي کيتکو نشان از افزايش قيمت طلا داشت. به اعتقاد آنها، سطح 1200 دلاری امسال قیمت تعیین کننده و حساسی برای طلا خواهد بود. ولي همچنان اين دلار است که نقش اصلي را دگرگوني قيمت طلا در جهان ايفا مي کند.

همين طور به گزارش کیتکونیوز، ویکتور تیان پیریا تحلیلگر موسسه ای ان زد معتقد است که سطح حمایتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1195 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به افت بیشتری روبرو خواهد شد. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1255 دلار است و اگر طلا بتواند در روزهای آینده این سطح را بشکند می توان نسبت به افزایش بیشتر قیمت آن امیدوار بود.

در صورتي که روند کاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني همچنان نزولي باقي بماند، مانعي در برابر رشد قيمت ها در تهران ايجاد مي شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین