آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، علیرضا شجاع نوری پس از نمایش فیلم 'روز واقعه' در نشست نقد و بررسی این فیلم در قالب هفته فیلم های عاشورایی افزود: اسبی اصیل و اهدایی که ویژه مسابقات اسب دوانی بود، روزی سوار آن شدم و در حین بازی مرا را بلند کرد و از ارتفاعی نزدیک به دو طبقه ساختمان به زمین زد به گونه ای که دنده هایم شکست و فیلمبرداری متوقف شد، بعدها این اسب را از فیلم خارج کردند و اسب دیگری را جایگزین کردند.
به گزارش روابط عمومی برج میلاد تهران، وی در پاسخ به این سوال که چرا خود بیضایی (نویسنده اثر) این فیلم را کارگردانی نکرد، گفت: دلیلی واقعی آن را نمیدانم اما این را می دانم فیلمنامه ای که بیضایی قصد داشت کارگردانی کند نقش اولش را یک زن ایفا می کرد نه یک مرد.
شجاع نوری با تشریح نحوه حضور خود در فیلم روز واقعه ساخته شهرام اسدی گفت: امتیاز بزرگ روز واقعه این بود که اصلا بحث سیاسی مطرح نبود و حتی بازیگران و عوامل برای بزرگ شدن و مشهور شدن نمی خواستند در این فیلم باشند، بلکه هر فردی بر اساس اخلاصش در روز واقعه حاضر شد و اخلاص آدم ها در آن زمان به نظر من بیشتر از امروز بود.
شجاع نوری افزود: روزی شهرام اسدی به دفترم آمد و گفت که برای نقش عبدالله تاکنون از 40 نفر تست گرفته اما کسی را مناسب ندیده است و به نظر او من مناسب این نقش هستم.
وی در ادامه افزود: تا آن زمان 15 میلیون تومان برای فیلم هزینه شده بود که در زمان خود مبلغ زیادی بود اما بازیگران نقش اصلی فیلم عبدالله و راحله بودند انتخاب نشده بودند.
هدیه تهرانی از بازی در فیلم روز واقعه انصراف داد
بازیگر نقش عبدالله ادامه داد: البته قرار بود نقش راحله را هدیه تهرانی بازی کند که با انصراف وی این مساله منتفی شد و لادن مستوفی به جای وی نقش راحله را بازی کرد. از زمانی که در تست گریم شرکت کردم تا شروع فیلمبرداری یک هفته بیشتر زمان نبرد.
بهشتی موافق حضورم در روز واقعه نبود
شجاع نوری با اشاره به اینکه در زمان بازی در این فیلم مدیر بخش بین الملل فارابی بود، افزود: با وجود آنکه فارابی از این فیلم حمایت کرد اما سید محمد بهشتی در فارابی موافق حضورم به عنوان بازیگر نبود هرچند برای خود من نیز بازی کردن و بازیگری مانند عاشق شدن است. انسان در زندگی تصمیم نمی گیرد که عاشق چه کسی شود بلکه ناگهان متوجه می شود که عاشق یک نفر شده است.
این بازیگر ادامه داد: آن زمان بنیاد سینمایی فارابی از فیلم های سینمایی و تهیه کنندگان سینما با این امید حمایت می کرد که بخش خصوصی تقویت شود.
کارگردان تغییرات را با بیضایی هماهنگ کرد
وی در پاسخ به این سوال که فیلمنامه بیضایی تا چه اندازه شبیه نسخه نهایی فیلم به کارگردانی اسدی بود، گفت: محال است که یک فیلم در نسخه نهایی مانند فیلمنامه درآید و این مساله درباره روز واقعه نیز صدق می کند.
'البته شهرام اسدی کارگردان فیلم همه تغییرات را با بهرام بیضایی هماهنگ می کرد هر چند بخش هایی از فیلمنامه نیز به دلیل نبود امکانات قابل اجرا نبود.'
شجاع نوری درباره بخش ها حذف شده فیلم نیز گفت: د این فیلم اصلا بحث ممیزی مطرح نبود اما مواردی بود که اجرا نشد و یا بعد از اجرا کنار گذاشته شد. مثلا، در فیلمنامه ملاقات عبدالله با شهربانو و گذشتن وی از کنار ایوان مدائن وجود داشت و یا بعضی صحنه های اسب سواری و شترسواری اجرا نشد.
باید از شعار دادن در فیلم های مذهبی خودداری شود
شجاع نوری در پاسخ به این سوال که چرا بعد از روز واقعه کمتر فیلمی در گونه سینمای دینی و مذهبی مورد استقبال قرار گرفته است، گفت: باید در فیلم های مذهبی از شعار و کارهای تبلیغاتی خودداری کرد. ما باید در فیلم هایی که درباره عاشورا ساخته می شود به حقیقیت ماجرا اشاره کنیم و حقیقت ماجرا این است که امام حسین (ع) حق بود و همواره تاکید داشت که اگر حرف حقی زده می شود باید پای آن ایستاد.
ضعیف بودن فیلم های مذهبی به دولتی بودن سینما بازمی گردد
بازیگر فیلم«سربداران» ادامه داد: البته یکی از دلایل اصلی ضعیف بودن فیلم های مذهبی به دولتی بودن سینما بازمی گردد، زیرا تا زمانی که در سینما این امر حاکم نشود تماشاگر باید پول بدهد و یک فیلم بفروشد تا سرمایه بازگردد مشکلات حل نمی شود.
روز واقعه در زمان اکران خود با استقبال مواجه نشد
وی با اشاره به اینکه فیلم روز واقعه در زمان اکران خود با استقبال مواجه نشد گفت: در کشورهای همسایه فیلم با استقبال خوبی همراه شد و حتی امروز نیز در بعضی کشورها همچون ترکیه با نام کربلا فروخته می شود و در کشورهای مسلمان نیز طرفدار دارد.
شجاع نوری افزود: آن زمان فیلم را در ماه محرم و صفر اکران کردند اما به دلیل آنکه همه مردم در فضای ایام محرم بودند به تماشای فیلم نیامدند اما کسانی که آمدند فیلم را دوست داشتند. مثلا یک روز صبح یک هیات عزاداری به دعوت ما به تماشای فیلم آمد و در میانه فیلم آنقدر متاثر شدند که جلوی پرده رفته و شروع به عزاداری کردند.
وی با اشاره به وضعیت امروز سینما گفت: امروز ما در سینما تماشاگران را قدر نمی دانیم و فیلمی می تواند تماشاگران را به خود جذب کند که یک شگفتی داشته باشد.
ظرفیت های تصویری جهان نمی تواند عاشورا را تصویر کند
شجاع نوری تاکید کرد: هیچ فیلمی نمی تواند عظمت عاشورا را آن گونه که باید بیان کند، زیرا ظرفیت های تصویری جهان به اندازه ای نیست که بتواند عاشورا را تصویر کند و ما در نهایت با کمک شعر و ادبیات می توانیم عظمت عاشورا را در ذهن مخاطب و تخیل وی به نمایش درآوریم.