کد خبر: ۲۷۳۸۲۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰

جنگل ابر در لیست مناطق چهارگانه

مناطق چهار گانه شامل پارک ملی ، منطقه حفاظت شده ، پناهگاه حیات وحش و اثر طبیعی ملی است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مدیر کل زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اقدامات لازم برای قرار گرفتن جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده در لیست مناطق چهارگانه آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ فرهنگ قصریانی افزود: برای قرار گرفتن جنگل ابر تحت مدیریت مناطق چهارگانه نیاز به موافقت دو نهاد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و وزارت صنعت معدن و تجارت است که خوشبختانه توانسته ایم موافقت وزارت صنعت معدن تجارت را جلب کنیم و اقدامات لازم برای جلب رضایت سازمان جنگل ها و مراتع نیز در دست اقدام است.

مناطق چهار گانه شامل پارک ملی ، منطقه حفاظت شده ، پناهگاه حیات وحش و اثر طبیعی ملی است.

قصریانی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست بارها از غیراصولی بودن جاده ابر به دلیل داشتن جایگزین های مناسب تر، فرسایش، شیب و نابود شدن گونه های حیات وحش و گیاهی منحصر به فرد تذکر داده است.

به گفته وی در حال حاضر متولی اصلی جنگل ابر سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است.

*** احداث جاده حیات وحش را به مخاطره می اندازد

خسرو ساقب طائبی عضو هیات علمی سازمان جنگل ها و مراتع در خصوص جاده جنگل ابر افزود: وقتی جاده ای با هر درجه ای بخواهد از یک منطقه کوهستانی عبور کند قطعا را در جنگل ایجاد خواهد کرد.

طائبی افزود: در واقع روستاهای زیادی در این منطقه وجود دارد که وابسته به اقلیم جنگلی هستند و تامین آب از چشمه های این منطقه و مسایل کشاورزی آن ها نیز به این اقلیم گره خورده است که احداث جاده این پیوندها را با مخاطره مواجه می کند هم اینکه احداث جاده می تواند ارتباطات حیات وحش را مختل کند.

*** جایگزین مناسب تری وجود دارد

محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص خواسته نمایندگان مجلس و مشکلات حاصل از اجرایی شدن جاده جنگل ابر گفت: امیدواریم تصمیم جدید نمایندگان در خصوص جاده ابر کارشناسانه باشد، آنچه که در مورد جاده زرین گل به سمت شاهرود قابل تامل است وجود جاده ای قدیمی به نام گاز است که قابل استفاده و دسترسی است.

مجابی افزود: آنچه که نمایندگان مجلس و نماینده علی آباد کتول پیگیری می کنند جاده ای است که از ارتفاعات سلسله جبال البرزعبور می کند و در اکوسیستم جنگل های هیرکانی به سمت شاهرود قرار می گیرد که در برخی از قسمت های این مسیر ما با شیبی بیش از پنجاه درصد روبرو هستیم که این میزان شیب تندی برای جاده زدن خواهد بود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس سازمان محیط زیست طی نامه هایی در دوران مختلف اعلام کرده است با توجه به اینکه این منطقه، جنگل بکر و حیات وحش منحصر به فردی دارد نیاز به دقت و توجه بیشتری برای رفع مسایل مربوط به آن است این در حالی است که جاده مورد نظر در ارزیابی زیستی مورد تایید قرار نگرفته است.

مجابی گفت: امیدوار هستیم با دقت و رعایت اصول زیست محیطی در آینده شاهد بحران های محیط زیستی که از عدم توجه در اجرای پروژه های توسعه ای حاصل می شود، نباشیم.

*** جاده جنگل ابر تجارت استان را تسهیل می کند

رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول گفت: اجرای جاده علی آباد کتول و شاهرود در دولت نهم و دهم سه بار مصوب شده است و ما امیدواریم با حضور ریاست جمهوری در استان گلستان مسئله هشت کیلومتر باقی مانده نیز حل شود.

نوروزی به اهمیت این جاده برای منطقه اشاره کرد و افزود: جاده ای که در حال اجرا است به عنوان یک جاده خوش ییلاقی است و مسایل تجاری استان را تسهیل می کند.

وی ادامه داد: اجرای این جاده باعث صرفه جویی در انرژی و وقت می شود و می تواند مسیری که دو ساعت و نیم پیمودنش به طول می انجامد را به 45 دقیقه کاهش دهد.

*** راهسازی می تواند جنگل ابر را برای همیشه محو کند

در سال های گذشته طرحی برای احداث جاده ای از روستای ابر به شیرین آباد موسوم به جاده ابر از سوی وزارت راه و ترابری مطرح شد و در مواردی اقداماتی نیز برای ساخت این جاده صورت گرفته است که با مخالفت جدی دوستداران و کارشناسان محیط زیست روبرو شده است.

کارشناسان این جنگل را لایه حفاظتی زمین و سپری برای حفاظت از منطقه ابر می داند و معتقدند احداث این جاده به جنگل زیبای ابر و اکوسیستم منطقه آسیب جدی می رساند و می تواند این جنگل را که بدون شک یکی از منحصر به فردترین و زیباترین زیست بوم های ایران محسوب می شود با ادامه عملیات راهسازی در این منطقه برای همیشه محو کند.

عبور جاده از جنگل ابر به عنوان بکرترین اکوسیستم ایران از سال 86 به دستور دادستان کل کشور پیگیری شد اما با مخالفت های سازمان حفاظت محیط زیست، کارشناسان و فعالان محیط زیست هم چنان در بلاتکلیفی قرار دارد.

بلاتکلیفی که حالا با امضای 151 نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص تسریع در ساخت جاده جنگل ابر به نگرانی و دغدغه مهم دوستداران محیط زیست ایران گره خورده است.

جنگل ابر قسمتی از قدیمی ترین و زیباترین جنگل های هیرکانی است که با گونه های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین تقاط شهرستان شاهرود است.

این جنگل با 35 هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور قرار دارد و به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فرا گرفته به این نام مشهور است. به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت ایران محسوب می شود.

این جنگل 114صد و چهاردهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در 20 بهمن 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

*** اهمیت جنگل ابرجنگل ابر به سه دلیل برای دنیا اهمیت دارد:

قسمتی از جنگل های باستانی هیرکانی است و گیاهان دارویی کم نظیری دارد.

اکوتن این ناحیه دارای اهمیت است؛ یعنی مرز میان بند بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی است به طوری که می توان در جنگل های این ناحیه درختان سوزنی برگ را در کنار درختان پهن برگ دید که این امر در گونه های جانوری هم تاثیرگذار بوده است.

جغرافیای خاص منطقه که دو منطقه کم ارتفاع و بلند را در کنار هم قرار داده است دارای اهمیت است؛ به طوری که شاهد تشکیل اقیانوس ابر در این منطقه هستیم که پدیده کم نظیری در دنیا محسوب می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین