کد خبر: ۲۷۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۴۵

تاکید البرادعی بر رویکرد مثبت ایران

آفتاب‌‌نیوز :  مدیر کل آژانس در سخنان خود طی نشست صبح امروز گفت: همانطور که در گزارش اخیر من به شفافیت اشاره شده ، آژانس همچنان به فرآیند تسلط اطلاعاتی بر ماهیت برنامه های ایران ادامه می دهد و ایران بر اساس پروتکل الحاقی هم امکان مصاحبه آژانس را با افراد مورد درخواست فراهم کرده و هم دسترسی های لازم را در برخی سایتهای مورد تقاضا ایجاد کرده است.

وی افزود: من از این رویکرد ایران استقبال می کنم و آژانس در حال جمع بندی نتایج بازرسی های اخیر است. به هرحال من از ایران می خواهم که  این رویکرد مثبت را بدون تاخیر ادامه دهد و آژانس را برای شفافیت و اعتماد سازی بیشتر در زمینه سوالهای مربوط به غنی سازی ادامه دهد.

البرادعی گفت: همچنان که بارها گفته ام این اقدامات اعتماد ساز لازم است تا آژانس را به رسیدن به تصویر اطمینان بخشی از ابهام های باقیمانده از فعالیت های ایران برساند. به ویژه و در عمل ، گستره برنامه ایران در زمینه غنی سازی با سانتریفوژ.

مدیر کل آژانس افزود: آژانس در وضعیتی است که باید بازرسی ها را ادامه دهد تا به موقعیتی برسد که بتواند ماهیت صلح آمیز بودن برنامه ها را تایید نهایی کند. من گزارش بعدی خود را به نحو مقتضی در اختیار شورای حکام قرار خواهم داد.

البرادعی افزود: آژانس به مونیتورینگ و نظارت بر فعالیتهای احداثی ایران در زمینه های مرتبط با غنی سازی ادامه می دهد و این در حالی است که ایران به تعلیق داوطلبانه فعالیتهای مربوط به غنی سازی در نطنز پایدار بوده است. گرچه به تولید مواد اورانیومی و تبدیل آنها در سایت یو سی اف اصفهان ادامه داده است. آژانس نیز البته به راستی آزمایی همه این فعالیت ها ادامه می دهد و بر ذخیره سازی یو اف سیکس های تولیدی ایران نظارت کامل دارد.

وی در پایان سخنان کوتاه خود در مورد ایران گفت: من امیدوارم که به طور موازی ، گفتگوهایی که به روند کار کمک شایانی می رساند با طرف های موثر برای رسیدن به راه حل مورد قبولی از سر گرفته شود ؛ به نحوی که هم نگرانی های ایران از احتمال تضییع حقش در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و هم نگرانی های جامعه بین المللی در خصوص امکان فعالیتهای غیر صلح آمیز برطرف شود. من به طور جد تاکید می کنم که گفتگو بین طرفهای مختلف یگانه راهی است که همه ما را به جلو هدایت می کند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین