کد خبر: ۲۷۴۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

دخل و خرج صداوسیما؛ از اعتبارات 2000 میلیاردی تا بدهی 400 میلیاردی

با چنین اوصافی، آغاز تولید پروژه های باکیفیت نیازمند تسویه با گروهی از تهیه کنندگان دارد، چرا که در این شرایط طبیعی است که علاوه بر طلبکاران، گروهی دیگر از برنامه سازان حرفه ای که در جریان این وضعیت هستند نیز برای تولید برنامه های تازه پیش نیایند و چشم انتظار تغییر وضعیت و ورود اعتبارات قابل توجه به شریان های معاونت سیما شوند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در صورت تحقق بودجه 2000 میلیاردتومانی در هر سال، حداکثر رقمی در حدود 300 میلیارد تومان برای تولید برنامه کل هر سال تمام شبکه ها باقی خواهد بود که عدد بسیار کوچکی است و اساساً منطقی نیست بخش حداقلی بودجه برای تولید برنامه بماند.

به گزارش تابناک، رسانه ملی در حالی با تغییر مدیریت، وارد دوران تازه شده که مدیران ارشد رسانه ملی با شرایط مالی پیچیده ای روبرو هستند و شاید یکی از مهم ترین چالش پیش رویشان در کوتاه مدت، رقم بزرگ بدهی است که باید پرداخت کنند؛ رقمی در حدود 400 میلیارد که بخش قابل توجهی از آن متوجه معاونت سیما است و همین امر، آغاز پروسه تولید کیفی را با دشواری همراه خواهد ساخت.

محمد سرافراز در شرایطی سازمان صداوسیما را تحویل گرفته که این مجموعه عریض و طویل، هزینه ای بسیار کلان را برای اداره کردن نیاز دارد و همین هزینه های کلان، منجر به بدهی حدود 400 میلیارد تومانی برای رسانه ملی شده که یکی از سنگ های بزرگ پیش روی رئیس جدید رسانه ملی است؛ سنگی که باید برداشت شود تا بتوان مسیر تولید را هموار ساخت اما با توجه به آنکه چالش های رسانه ملی حکم یک زنجیره را دارد، این روند، چندان ساده نیست.

بودجه صداوسیما در حدود 2000 میلیارد تومان است که نیمی از آن می بایست از اعتبارات دولتی تصویب شود و نیمی از آن می بایست از محل درآمدزایی این سازمان که مشخصاً بر آگهی های بازرگانی تمرکز دارد، تامین شود؛ برنامه ای که به مرور توسعه داده شده و به این نقطه رسیده و به همین دلیل، باید رقم قابل توجهی آگهی در هر سال پخش شود تا بتوان یک هزار میلیارد تومان تامین شود و با توجه به آنکه درصدی از بودجه هزار میلیارد تومانی صداوسیما نیز همچون هر تامین نمی شود، باید میزان آگهی بیش از هزار میلیارد تومان باشد.

در این میان اما برخی برآوردها از درآمد به مراتب بیش از هزار میلیارد حکایت دارد و برخی برآوردها از درآمد 4000 میلیارد تومانی صداوسیما از محل آگهی ها در هر سال حکایت دارد، حال آنکه این رقم ها معمولاً با تعرفه ها منتشر شده به دست آمده اما به روال معمول در بخش آگهی های بازرگانی، در ازای قراردادهای سنگین چندصدمیلیارد تومانی مشتمل بر بسته های تبلیغاتی بزرگ، تخفیف های بزرگی نیز تعلق می گیرد که این عدد را بسیار کوچک تر از این برآوردها می نماید.

در این میان اما چالش اصلی حدود 400 میلیارد تومان بدهی است که باید پرداخت شود و برای تامین این رقم کسری بودجه وجود دارد. این بدهی ها بین معاونت ها تقریباً توزیع شده اما بیشترین بدهی متوجه معاونت سیما است که حدود 130 میلیارد تومان را شامل می شود؛ بدهی که در واقع جزو مطالبات برنامه سازان طرف قرارداد با شبکه های مختلف و طبیعتاً با توجه به آنکه برنامه سازان قصد حفظ روند همکاری شان را با تلویزیون دارند، معمولاً در این باره موضوع را رسانه ای نمی کنند.

بزرگ شدن بیش از حد بدنه رسانه ملی در سال های اخیر باعث شده که بخش بیشتری از منابع بودجه ای رسانه ملی صرف هزینه نیروهای انسانی شود و با توجه به آنکه چیزی در حدود 85 درصد بودجه رسانه ملی صرف پشتیبانی و نیروی انسانی می شود، در صورت تحقق بودجه 2000 میلیارد تومانی در هر سال، حداکثر رقمی در حدود 300 میلیارد تومان برای تولید برنامه کل هر سال تمام شبکه ها باقی خواهد بود که عدد بسیار کوچکی است و اساساً منطقی نیست بخش حداقلی بودجه برای تولید برنامه بماند.

البته چالش منابع انسانی، موضوعی است که باید به صورت جداگانه از منابع مالی مورد توجه قرار گیرد و «تابناک» به صورت جداگانه به وضعیت منابع انسانی رسانه ملی که سرافراز تحویل گرفته و تغییر و تحولات رخ داده و پیش رو خواهد پرداخت اما اشاره به آن برای بیان رابطه تنگاتنگ چالش های این دو بخش و در نهایت آثارش بر تولید می بایست مورد اشاره قرار می گرفت.

با چنین اوصافی، آغاز تولید پروژه های باکیفیت نیازمند تسویه با گروهی از تهیه کنندگان دارد، چرا که در این شرایط طبیعی است که علاوه بر طلبکاران، گروهی دیگر از برنامه سازان حرفه ای که در جریان این وضعیت هستند نیز برای تولید برنامه های تازه پیش نیایند و چشم انتظار تغییر وضعیت و ورود اعتبارات قابل توجه به شریان های معاونت سیما شوند.

پورمحمدی با این وضعیت معاونت سیما را تحویل گرفته و طبیعتاً در کوتاه مدت چاره ای به جز تسویه بدهی ها و به سرانجام رساندن سریال های نیمه کاره ندارد و آغاز برنامه سازی کیفی در تلویزیون با تاخیر خواهد بود اما اینکه این تاخیر چه میزان خواهد بود، بستگی به زمان تغییر ساختار رسانه ملی و سمت و سوی حرکت اعتبارات در شریان های این سازمان عظیم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین