کد خبر: ۲۷۴۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵

انتشار كتاب سياست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی

كتاب مجموعه اهداف، سياست‌ها و برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي ازسوي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور منتشر شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در اين كتاب كه توسط امور كميسيون‌ها، دبيرخانه ها و شوراي اقتصادي تهيه و تدوين شده است، محتواي هجده مورد از مصوبات شوراي اقتصاد در خصوص اقتصاد مقاومتي ارايه شده است.

كتاب مجموعه اهداف، سياست‌ها و برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي شامل طليعه (ابلاغيه و بيانات راهبرد معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتي) و سه حوزه اقتصاد كلان، بخش‌هاي اقتصادي و بخش‌هاي اجتماعي و فرهنگي است.

در هر حوزه، در قالب فصول جداگانه مصوبات شوراي اقتصاد در خصوص وظايف دستگاه هاي ذي‌ربط به همراه مباني و مستندات،ابلاغيه مقام معظم رهبري، نامه معاون اول رييس جمهور، اهداف، سياست‌ها، برنامه‌هاي عملياتي و برنامه هاي متناظر با سياست‌هاي مربوطه، شيوه اجرا وكاربرگ برنامه عملياتي اقتصاد مقاومتي تشريح شده است.

 در طليعه، هجده مورد از بيانات رهبر معظم انقلاب كه حاوي مطالب بسيار مهمي در خصوص اقتصاد مقاومتي است، درج شده است تا خواننده با مطالعه آن با ابعاد گسترده فلسفه اقتصاد مقاومتي آشنا شود.

در حوزه اقتصاد كلان به مواردي همچون هدفمند سازي يارانه‌ها و عدالت اجتماعي، توازن منطقه‌اي، ارتقاي بهره‌وري و رقابت‌پذيري اقتصاد، انضباط مالي و بودجه ،اصلاح نظام درآمدي دولت، سياست هاي پولي و اعتباري و همچنين تقويت سرمايه انساني، اجتماعي و توسعه كارآفريني پرداخته شده است. در اين حوزه دستگاه هاي اصلي شامل معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور، وزارتخانه‌هاي امور اقتصادي و دارايي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مي‌باشند.

در حوزه بخش‌هاي اقتصادي به مواردي همچون مقابله با ضربه‌پذيري درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز، امنيت غذايي و توليد محصولات راهبردي، بهينه سازي مصرف آب و صادرات  برق، توسعه زيرساخت‌هاي تجارت خارجي و ترانزيت  و گسترش پوشش استاندارد ملي و در نهايت كاهش وابستگي به كشورهاي محدود و خاص در تامين نيازهاي كالايي كشور و توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور پرداخته شده است. در اين حوزه به ترتيب دستگاه هاي اصلي وزارتخانه‌هاي نفت، جهاد كشاورزي، نيرو، راه و شهرسازي، سازمان ملي استاندارد ايران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي است.

در حوزه بخش‌هاي اجتماعي و فرهنگي به مواردي همچون ساماندهي نظام ملي نوآوري و اقتصاد دانش‌بنيان، گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي، ساماندهي نظام ملي نوآوري و شفاف سازي بودجه هزينه‌‌اي و سرمايه‌اي دولت كه دستگاه‌هاي اصلي مرتبط با اين مصوبات شامل وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري، فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونت علمي و فناوري رييس‌جمهور و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور مي‌باشند.

اين كتاب در تابستان سال جاري در ۲۹۵ صفحه ازسوي مركز اسناد، مدارك و انتشارات معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین