کد خبر: ۲۷۴۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
راهکار مبارزه با فساد، تن‌دادن به آزادسازی اقتصادی است

سعید لیلاز: دولت باید با مشکل عظیم فساد پیشگیرانه برخورد کند

از آغاز کار دولت یازدهم دولتمردان همواره بر ریشه‌کن کردن فساد تاکید داشته و خواهان برخورد قاطع با مفسدین اداری و اقتصادی بوده‌اند. در همین زمینه سعید لیلاز، تحلیلگر مسائل اقتصادی، با بیان اینکه اولین قدم این است که اراده لازم برای مبارزه با انواع فساد در نظام دیده شود، به خبرنگار «آفتاب» گفت: تا زمانی که بخواهیم با مساله فساد به صورت جناحی برخورد کنیم، هرگز ریشه‌کن نخواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: سعید لیلاز، اقتصاددان، در واکنش به صحبت‌های دیروز رئیس‌جمهور درباره مبارزه قاطع با فساد اداری و اقتصادی، اظهار داشت: اگر دولت می‌خواهد در مقابل فساد بایستد، می‌بایست با این مشکل عظیم برخورد پیشگیرانه کند.

به گزارش آفتاب، حسن روحانی، روز گذشته، در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، در سخنانی صریح مواضع دولت خود را نسبت به رشوه، دزدی و فساد اداری و اقتصادی اعلام نمود و گفت: «آنجا که قبح شکسته شود به جایی خواهد رسید که حکم و راه خدا و حق انکار می‌شود و حتی قانون و آیه شریفه قرآن مورد استهزا قرار می‌گیرد. خدا نکند به مرزی رسیده باشیم که قبح فساد شکسته شده باشد، اما گزارشاتی به گوش می‌رسد که زیرمیزی‌ها تبدیل به رومیزی شده در حالیکه در قدیم بیشتر زیرمیزی مطرح بود یعنی قبح این مساله وجود داشت.

از آغاز کار دولت یازدهم دولتمردان همواره بر ریشه‌کن کردن فساد تاکید داشته و خواهان برخورد قاطع با مفسدین اداری و اقتصادی بوده‌اند. در همین زمینه سعید لیلاز، تحلیلگر مسائل اقتصادی، با بیان اینکه اولین قدم این است که اراده لازم برای مبارزه با انواع فساد در نظام دیده شود، به خبرنگار «آفتاب» گفت: تا زمانی که بخواهیم با مساله فساد به صورت جناحی برخورد کنیم، هرگز ریشه‌کن نخواهد شد. به طور مثال با تلاش دولت یازدهم بابک زنجانی دستگیر شد ولی هنوز با وی و مسئولین عوامل حمایت‌کننده‌اش برخوردی نشده است یا با حمید باقری درمنی که در حدود یک میلیارد دلار از اموال پتروشیمی را برداشت کرده است، کسی برخورد کرده است؟

وی در ادامه افزود: راهکار مبارزه با فساد تن دادن به آزادسازی اقتصادی است. اینکه هرچند وقت‌ یک‌بار چنین نشست‌های برگزار گردد و بعد چند روز به‌دست فراموشی سپرده شود، نمی‌تواند کمکی به حل معضل فساد کند.

لیلاز با اشاره به این که قوه مجریه به تنهایی نمی‌تواند جور تمام قوا را در زمینه ریشه‌کن‌کردن فساد بر دوش بگیرد، اضافه کرد: تنها اقدامی که دولت می‌تواند انجام دهد این است که جلوی رانت‌خواری از طریق آزادسازی اقتصادی و رانت‌زدایی از اقتصاد را بگیرد یا اینکه دولت می‌تواند قیمت‌های حامل‌های انرژی را افزایش دهد اما عده‌ای نمی‌گذارند که دولت در این راه قدمی بردارد چراکه سودهای چند هزارمیلیاردی از جانب آن به دست می‌آورند.

وی در پایان گفت: دولت نمی‌تواند با فسادهای موجود برخورد کند چرا که این مهم برعهده قوه قضاییه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین