کد خبر: ۲۷۵۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

«در پوست شیر» نوشته « شون اوکیسی» و کارگردانی« میکائیل شهرستانی»که اجرای خود را از18آبان ماه در سالن گوشه نیاوران آغاز کرده است به دلیل درخواست مکرر تماشاگران با دو ساعت تغییر،ساعت 19به روی صحنه می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان سینمایی ،طی نامه‌ای از دبیر جشنواره فیلم حقیقت قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، در متن نامه دکتر "حجت‌الله ایوبی" خطاب به سید محمد مهدی طباطبائی‌نژاد آورده است:"مستندسازان و علاقمندان به سینمای حقیقت ، هفته‌ای پر شکوه و سراسر نشاط و امیدواری را پشت سر گذاشتند. برگزاری موفق هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینمای حقیقت نوید بخش آینده‌ای پر امید و درخشان برای این سینمای فرهیخته واثر گذار است؛ این توفیق در خور ستایش بی‌گمان مرهون مدیریت شایسته و تدبیر شما و همکاران تلاش‌گر و همدلی و همراهی ستودنی پیشکسوتان و اساتید این عرصه است.این همدلی و عزم استوار برای پیشرفت در سینمای مستند را گرامی می‌دارم و از یکایک دست اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم؛ لبخند رضایت،نگاه امیدوارانه به فرد او حضور خلاقانه هنرمندان جوان نوید بخش روزگاری خوش برای سینماگران حقیقت جوی مستند ساز می‌باشد؛ توفیقات روز افزونتان را از خداوند متعال خواهانم.»

***************

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در روند بازدیدهای خود از پشت صحنه فیلم‌های سینمایی، شنبه 15 آذر با حضور در شهر آمل از پشت صحنه فیلم "ماهی سیاه کوچولو" بازدید و با عوامل این فیلم درباره روند تولید آن گفت‌وگو کرد.

فیلم"ماهی سیاه کوچولو " با فیلمنامه‌ای از علی طالب‌آبادی به واقعه سال 60 شهر آمل که به حماسه مردم آمل مشهور است، می‌پردازد و گروه فیلمسازی با تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و به کارگردانی مجید اسماعیلی چندی است که در آمل مشغول تصویربرداری هستند.

در این فیلم مریلا زارعی، مصطفی زمانی و همایون ارشادی به عنوان بازیگران اصلی ایفای نقش دارند.

"محمد احسانی " در جریان این بازدید از پشت صحنه این فیلم ، خطاب به عوامل تولید گفت: خیلی خوشحالم که یک کارگردان اول ، ورود خود به سینمای حرفه‌ای را با این مضمون آغاز کرده که به نوعی ادای احترام به رشادت‌ها و شجاعت‌ها و البته مظلومیت‌های مردم شریف آمل و شهدای آن واقعه است. با توجه به اینکه این فیلم قدری دیر شروع شده، امیدواریم باقی مراحل تولید به شایستگی به اتمام برسد.

وی همچنین اضافه کرد: قصه‌ای که از این فیلم در شورای پروانه ساخت مطرح شد قصه جذابی بود که به یکی از حوادث مهم اوایل انقلاب اشاره داشت. با عنایت به سابقه گروه تولید این فیلم که با محوریت محمدرضا شفیعی مشغول کار هستند امیدواریم نتیجه نهایی آبرومند و تأثیر گذار باشد. احتمالی که دور از ذهن نیست؛چرا که این گروه ،گروهی با سابقه است که سریال‌های خوبی ساخته و فیلم" سر به مهر" را نیز در کارنامه دارند.

*****************

شورای پروانه ساخت خانگی با ساخت 2 فیلم‌نامه موافقت کرد.

روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرد: بر اساس جلسه 16 آذر شورای پروانه ساخت خانگی که با حضور اکثر اعضا برگزار شد، با ساخت فیلم‌های "بازی سه نفره" به تهیه کنندگی و کارگردانی نوید مدبر دباغ و"ترانه‌های نا تمام" به تهیه کنندگی مهدی ودادی و کارگردانی محمود رضا رضائی موافقت به عمل آمد.

***************

شهر اصفهان هم به شهرهای نمایش دهنده فیلمهای گروه هنر و تجربه اضافه شد و سینما سوره اصفهان از هفته آینده به اکران فیلمهای هنر و تجربه خواهد پرداخت.

به گزارش روابط عمومی گروه هنر وتجربه ،پس از نمایش فیلمهای هنر وتجربه در چهار سینما درتهران ویک سینما درمشهد ،از 23آذر سینما سوره اصفهان اقدام به اکران فیلمهای هنروتجربه خواهد کرد.

در روز 23 آذر از ساعت 15 فیلم ماهی و گربه و از ساعت 17 فیلم روایت ناپدید شدن مردم نمایش داده خواهد شد و از ساعت 21فیلم پرویز به نمایش در خواهد آمد .

*************

نمایش « در پوست شیر» به کارگردانی میکائیل شهرستانی به دلیل درخواست تماشاگران در هفته دوم اجرای خود ساعت ۱۹.۳۰ به روی صحنه می‌رود.

«در پوست شیر» نوشته « شون اوکیسی» و کارگردانی« میکائیل شهرستانی»که اجرای خود را از18آبان ماه در سالن گوشه نیاوران آغاز کرده است به دلیل درخواست مکرر تماشاگران با دو ساعت تغییر،ساعت 19به روی صحنه می‌رود.

به دلیل محدودیت فرهنگسرای نیاوران، این نمایش سه‌شنبه‌ها اجرا ندارد و اجرای جایگزین این روز، شنبه‌ها می‌باشد.

در پوست شیر زمانی راکه ارتش آزادیخواه ایرلند مبارزات خود را بر علیه استعمار انگلیس قوت می‌بخشد را روایت می‌کند و داستان مردی جوان به نام داورن است که از دوستان قدیمی آقای شیلدز می‌باشد. او به تازگی هم خانه داورن می‌شود. همین اتفاق ساده باعث شایعاتی درمورد شخصیت واقعی آقای داورن که خود را شاعر معرفی کرده، بر سر زبانها می‌اندازد.

علی کشوری، حسین تفرشی، مهدی ارجمند، مجتبی مجیدی، گلناز اصل دینی، امیرحسین قیاسی، شیرین فرخنده نژاد،الکساندر اوانسیان،مریم محمودزاده،رضا صفائی حائری ومعصومه اسمی بازیگران این نمایش هستند.

لازم به ذکر است بلیط این نمایش برای تمام دانشجویان به صورت نیم بها می‌باشد.

***************

نمایش «دیده‌بانان» که این شب‌ها در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه است، در فضایی آمیخته به طنز، هرگونه تهاجم نظامی در سراسر کره خاکی را مورد نقد قرار می‌دهد و دولت‌ها را به صلح دعوت می‌کند.

دکتر محمدرضا خاکی، استاد دانشگاه و مدرس تئاتر که کارگردانی نمایش «دیده‌بانان» را بر عهده دارد درباره نویسنده این نمایشنامه گفت: تخصص اصلی «پی‌یر روبر لوکلرک» نویسنده معاصر فرانسوی این نمایشنامه در نگارش نمایش‌های رادیویی است. به همین دلیل بیشترین شهرتش در این بخش است. چند نمایش صحنه‌ای دارد که از میان آن‌ها نمایشنامه «دیده‌بانان» یکی از مهم‌ترین کار‌هایش محسوب می‌شود. لوکلرک این اثر را در سال ۱۹۹۸ میلادی نوشته و یک بار در تئا‌تر لو لوسرنر فرانسه اجرا شده است.

او درباره علت انتخاب این متن برای اجرا افزود: مدتی است آثار معاصر را ترجمه می‌کنم. تعدای از این آثار چاپ شده‌اند و تعدادی دیگری نیز در دست انتشار هستند. این نمایشنامه در یک فاصله زمانی ترجمه‌ شد که قصد داشتم ذهنم را نسبت به تعدادی از نمایشنامه‌ها تغییر بدهم. در یک دوره‌ای، تعدادی از کارهای جدی مانند آثار «اسلاومیر مروژک» و «تادئوش روژه‌ویچ» راترجمه کردم. البته این به معنای جدی نبودن این کار نیست، اما این نمایشنامه از بار طنز برخوردار است. نمایشنامه را یکی از دوستانم از فرانسه به عنوان سوغات برای من آورده بود. آن را خواندم و شروع به ترجمه کردم. اما به هیچ وجه جزو ترجمه‌هایی نبود که آن زمان بخواهم اجرا کنم. چراکه کارهای دیگری بودند که آن‌ها را بسیار دوست داشتم، مانند نمایشنامه «مفیستو برای همیشه»، «فهرست» یا نمایشنامه «حیاط مروژک» که اکنون زیر چاپ است.

این کارگردان تئاتر درباره نمایش «دیده‌بانان» گفت: این اثر زبانی طنزآمیز دارد، اما موضوعی جدی را مطرح می‌کند. این موضوع چیزی است که ما هر شبانه‌روز به محض روشن کردن تلویزیون با آن روبه رو می‌شویم. اتفاقی که شاید این روز‌ها برایمان عادی شده باشد و آن پدیده جنگ است. این نمایش اشاره مستقیم به این مسئله ندارد و استعاره‌ای طنز آمیز است. در واقع باید بگویم موضوع اصلی صلح است.

دکتر خاکی بیان کرد: این نمایش بر اساس داستان دو کشور به نام روم و مور شکل گرفته است. در ابتدا اتفاقات میان دو دیده‌بان مرزی آغاز می‌شود. اما از سوی دیگر دعوایی میان ملکه کشور روم با رئیس جمهور کشور مور بر سر ماهی‌های خال خالی شکل می‌گیرد. با این بهانه به آرامی جنگ آغاز می‌شود.» و با لبخندی تلخ ادامه می‌دهد: «ما می‌دانیم جنگ با هر بهانه‌ای که باشد، اتفاق ناخوشایندی است.

این کارگردان تئا‌تر با بیان این‌که نکته کلیدی این اثر، بازیگران آن هستند خاطرنشان کرد: این نمایش اصلاً مضمون پیچیده‌ای ندارد. تنها یک ویژگی خاص دارد و آن اینست که پیش از هر چیز نمایشِ بازیگر است. بازیگر‌ها، قابلیت آن‌ها و این‌که بتوانند چیزی را بسازند، نقش مهمی در کار دارد. شخصیت‌پردازی مانند نمایش‌های پیچیده ندارد و در واقع بازیگر‌ها باید به تعریف دقیقی درباره ویژگی‌های شخصیتی خودشان برسند. طنز، حاصل موقعیت دو کاراکتر است. این طنز محصول گفت‌و‌گوی آنهاست. چون یکی از این دو نفر فردی باتجربه و دیگری صفر کیلومتر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین