کد خبر: ۲۷۵۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶

اجازه ندهید، تندروها دانشگاه را ملعبه بازی‌های سیاسی خود کنند

رییس دانشگاه آزاد با اشاره به این که هم اکنون نشاط اجتماعی در دانشگاه وجود دارد، خاطرنشان کرد: از مسوولان تشکل‌های دانشجویی تقاضا می‌کنیم که اجازه ندهند تندروهای جناح راست و چپ دانشگاه را ملعبه بازی‌های سیاسی خود کنند، چراکه این دانشگاه باید محیطی شفاف، آرام و دارای فضایی باز باشد و جایی برای سیاسی‌کاری نخواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، منطقه کویر، دکتر«حمید میرزاده» رییس دانشگاه آزاد اسلامی عصر 20 آذر ماه در ابتدای نشست خود با خبرنگاران گفت: باید میزان وابستگی دانشگاه به درآمدهای حاصل از شهریه را کاهش و در عوض به اجرای طرح‌های اقتصادی دانش‌بنیان توجه کنیم.

حمید میرزاده با بیان این که بیش از 40 درصد بار آموزش عالی کشور بر عهده دانشگاه آزاد است اظهار کرد: در 10 سال گذشته بیش از 51 هزار مقاله‌ی ISI در این دانشگاه تولید شده که توانسته دانشگاه را حائز رتبه اول تولید علم در کشور و برند دانشگاه آزاد اسلامی را به یک برند برتر تبدیل کند.

میرزاده با اشاره به این که در هفته اول ثبت نام دکترا، 12 هزار ظرفیت این دانشگاه تکمیل شد، تصریح کرد: این دانشگاه را با وجود فضا و امکانات، نمی‌توان با هیچ یک از دانشگاه‌های غیردولتی کشور مقایسه کرد.

افزودن سالانه 5000 عضو هیات علمی به دانشگاه آزاد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این دانشگاه دارای 52 هزار عضو هیات علمی است که 30 هزار نفر آنها به صورت تمام وقت فعالیت می‌کنند، همچنین سالانه 5000 عضو هیات علمی جدید به مجموعه اضافه و گنجینه‌ی بزرگ علمی برای کشور محسوب می‌شود. ضمن اینکه قرار است در سال 96 تعداد اعضای هیات علمی به 72 هزار نفر برسد.

میرزاده با اشاره به طرح‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد تاکید کرد: این طرح‌ها در واحدهای دانشگاهی تاثیرات بسیار خوبی داشته‌اند از این رو طبق برنامه مصوب ما باید ظرف مدت چهار سال آینده میزان وابستگی دانشگاه به درآمدهای حاصل از شهریه از 90 درصد به 60 درصد برسد که البته امسال بایستی 12 درصد از محل‌های غیرشهریه درآمد داشته باشیم تا فشار روی خانواده‌ها هم کم‌تر شود.

وی گفت: شورای اقتصاد دانش بنیان در کشور و استان کرمان تشکیل شده است که طرح‌های قابل بازدهی را برای تولید ثروت تایید می‌کند.

میرزاده افزود: اقتصاد مقاومتی که بنیان آن دانش محور است، واحدهای دانشگاهی تابع آن هستند و راهکارهای اجرایی در این راستا آماده شده است به طور مثال: طرح برق و گرما در واحد رفسنجان، طرح تولید نئوپان از سرشاخه‌های درخت خرما در واحد بم و همچنین طرح تولید اسانس شیرین‌بیان با استفاده از گیاهان و سبزیجات خشک در کرمان به تصویب رسیده‌اند ضمن این که واحدهای دیگر استان هم طرح‌هایی دارند در حال مطالعه است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی طرح‌های دانش‌بنیان این است که واحدهای دانشگاه آزاد هم می‌توانند در کنار اساتید و دانشجویان حضور داشته باشند و تا 35 درصد برای دانشگاه درآمدزایی کنند.

اعطای وام با بهره 12 درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان

میرزاده با اشاره به این که هرشرکت دانش بنیان می‌تواند وام 12 درصد دریافت کند بیان کرد: اگر اعضای این شرکت از فراغ التحصیلان خود دانشگاه باشند می‌توانند در 50 مرکز رشد دانشگاه مستقر شوند که 400 واحد فناور در این مراکز رشد فعال هستند ضمن این که قصد داریم تا تعداد 50 مرکز رشد را به 150 مورد برسانیم.

وی گفت: یکی از لوازم حفظ رشد شتاب علمی کشور، توسعه تحصیلات تکمیلی است از این رو واحدهای مستقر در کرمان نیز در این زمینه با موفقیت اقدام کرد‌ه‌اند. به طوری که در سال 92، 149 رشته برای کارشناسی ارشد وجود داشت اما امسال این تعداد به 187 رشته رسید به علاوه در سال 92 در مقطع دکترا 12 رشته بود اما سال جاری به 37 رشته افزایش یافت.

میرزاده اظهار کرد: تعداد 11 واحد و پنج مرکز در استان فعالیت می‌کنند که در سال 92، هشت واحد دانشگاهی زیان‌دِه در استان وجود داشت اما اکنون به دو واحد تقلیل یافته‌اند و امیدواریم تا پایان سال و با جذب دانشجو مشکلات این دو واحد هم کاهش یابد.

کاهش واحدهای زیان‌ده به کمتر از 50 مورد

وی همچنین گفت: در گذشته تعداد 235 واحد زیان‌ده در میان واحدهای دانشگاه‌ آزاد در سطح کشور وجود داشت که به علت تورم زیاد و شهریه پایین و درنتیجه توقف طرح‌های عمرانی دانشگاه این شرایط ایجاد شده بود، ولی ما به این نتیجه رسیدیم که دانشگاه آزاد باید حداقل هزینه‌های خود را درآورد از این رو قصد داریم تا با توسعه کارهای اقتصادی و اجرای اقتصاد دانش بنیان تا پایان سال 93 از تعداد واحدهای زیان‌ده کاسته و آنها را به کمتر از 50 واحد برسانیم.

میرزاده افزود: در استان کرمان نیز تعداد هشت واحد زیان‌ده وجود داشت که هم اکنون به دو واحد انار و جیرفت کاهش یافته‌اند که البته واحد انار هم در حال خروج از این حالت بوده و قرار شد واحد جیرفت نیز جهت تقویت بنیه مالی اموال مازاد خود را به فروش رسانده و صرف طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی کند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: این دانشگاه در استان کرمان بیش از 33 درصد بار آموزش عالی را به عهده دارد ضمن این که تعداد 1991 استاد در مجموعه دانشگاه آزاد تدریس می‌کنند و 800 نفر آنها تمام وقت هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در استان کرمان بیش از 48 هزار دانشجو در دارد ضمن این که تا کنون بیش از 138 هزار فارغ التحصیل داشته که می‌توانند نقش عمده ای در توسعه فرهنگی و اجتماعی استان ایفا کنند.

میرزاده در ادامه به مشارکت واحد سیرجان در ساخت بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی اشاره کرد و گفت: این بیمارستان در منطه ویژه اقتصادی سیرجان و با همکاری پزشکان و مشارکت بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

وی افزود: با توجه به خدمات دکتر «محمدابراهیم باستانی‌پاریزی» که خدمات فراوانی در عرصه‌های علم، فرهنگ و تاریخ کشور داشته است، هیات امنا تصویب کرده است که دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد سیرجان به نام ایشان نام‌گذاری شود.

مهارت محوری جایگزین مدرک‌گرایی

میرزاده تصریح کرد: همچنین طبق مصوبه جلسه‌ی هیات امنای دانشگاه آزاد استان کرمان قرار شد مجوز واحدهای کاردانی بسیار بزرگ و جامع استان با موافقت خود آنها برای مهارت محوری به سازمان سما واگذار شود تا به جای مدرک‌گرایی تمام رشته‌های فنی دانشگاه آزاد به سمت مهارت‌محوری حرکت کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بحث بعدی تعیین اعضای کمیسیون دائمی و کمیته نظارت برای هیات امناست به طوری که این اعضا کار نظارت بر دانشگاه‌ها از نظر مالی اداری برنامه‌ریزی و... را برعهده خواهند داشت. همچنین حسابرس دانشگاه نیز تعیین شده است تا همه‌ی امور مالی دانشگاه را رسیدگی کند.

میرزاده یادآور شد: قرار شد مسوولان دانشگاه، دبیر هیات امنای استان و نماینده رییس دانشگاه در استان برای توسعه کیفی همه‌ی واحدها و جذب دکترا و هیات علمی اقدام کنند تا بتوانیم دانشجوی بیش‌تری جذب کنیم ضمن اینکه تجهیزات فراهم شده، اما در زمینه‌ی استاد کمبودهایی وجود دارد که پیگیری می‌شود.

وی گفت: اخیراً در تهران دانشکده خبر تاسیس شده است و اگر در کرمان فضا و امکانات وجود داشته باشد، استانداردهای دانشگاهی رعایت و درخواست داده شود حتما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: جوّ دانشگاه دیگر امنیتی نیست بلکه آزاداندیشی، اعتدال، شور و نشاط علمی حاکم و توسعه‌ی اسلامی در آن مطرح است.

میرزاده با اشاره به این که دانشگاه آزاد اسلامی هر سه ویژگی نام خود را دارد تصریح کرد: دانشگاه محلی برای دانش‌افزایی، آزاد یعنی محلی برای آزاداندیشی و اسلامی یعنی مکانی دینی و اسلامی است.

وی همچنین ضمن بیان این که دانشگاه باید پاسخ مطالبات دانشجویان را بدهد اظهار کرد: با ادغام واحدهای دانشگا آزاد هزینه‌های ما کاهش پیدا کرد، چراکه از میان 472 واحد و با ادغام واحدهای هم‌جوار به ویژه واحدهایی که از عهده خرج و مخارجشان برنمی‌آمدند اکنون دارای 400 واحد هستیم.

اجازه ندادن به سیاسی‌بازی در دانشگاه

میرزاده با اشاره به این که هم اکنون نشاط اجتماعی در دانشگاه وجود دارد خاطرنشان کرد: از مسوولان تشکل‌های دانشجویی تقاضا می‌کنیم که اجازه ندهند تندروهای جناح راست و چپ دانشگاه را ملعبه بازی‌های سیاسی خود کنند، چراکه این دانشگاه باید محیطی شفاف، آرام و دارای فضایی باز باشد و جایی برای سیاسی‌کاری نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین