کد خبر: ۲۷۵۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰

وزیر نفت عربستان: آیا تاکنون من را نگران بازار نفت دیده‌اید؟!

وزیر نفت عربستان سعودی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاهش تولید نفت این کشور برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها را رد کرد و گفت: تولید نفت عربستان در ماه گذشته ثابت بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سخنان وزیر نفت عربستان در حاشیه کنفرانس سالانه تغییرات جوی سازمان ملل در لیما(پایتخت پرو) تکرار حرفهای وی در نشست دو هفته قبل اوپک است که گفت: بازار بدون دخالت عربستان خودش متعادل خواهد شد.

این موضع در واقع یک تغییر آشکار در سیاست نفتی عربستان به عنوان یک تولید‌کننده بزرگ نفت است.

قیمت‌های نفت از زمان نشست اوپک در دو هفته قبل 13 دلار در هر شبکه کاهش یافته است.

این در حالی است که وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کند لازم است که تولید نفت قبل از نشست آتی اوپک در ماه ژوئن کاهش پیدا کند، گفت: چرا باید تولید را کاهش دهیم.

همچنین وزیر خارجه ونزوئلا و نماینده این کشور در اوپک در حاشیه همین مراسم در پاسخ به النعیمی گفت: اوپک باید کاری انجام دهد، زیرا این کار ما است. ما خواهان ثبات در بازار و پیش‌بینی آن هستیم.

رامیرز گفت: ونزوئلا در حال بررسی حمایت از درخواست نشست اضطراری اوپک است و باید ببیند که قیمت‌های نفت در سه ماهه اول سال آینده به کجا خواهد رسید.

وی افزود: تصمیم با نیجریه رییس کنونی اوپک است که اعضای این سازمان را برای یک نشست اضطرای برای واکنش به سقوط قیمت‌ها جمع کند.

نعیمی افزود: این کاهش نه تنها برای ونزوئلا بلکه برای تمام اعضای اوپک نگران‌کننده است.

تولید‌کنندگان نفت در حاشیه خلیج‌ فارس در نشست اوپک درخواست ونزوئلا برای کاهش تولید اوپک را رد کردند. این سخنان نشان‌ دهنده اختلافات روز ‌افزون بین اعضای اوپک است.

تولید‌کنندگان حاشیه خلیج‌فارس ذخایر ارزی کافی برای سپری‌ کردن دوران کاهش قیمت نفت را دارند در حالی که اقتصاد‌های آسیب‌پذیر نظیر ونزوئلا از نفت زیر 100 دلار آسیب خواهند دید.

نعیمی گفت: عربستان در ماه نوامبر روزانه 9 میلیون و 600 تا 9 میلیون و 700 هزار بشکه نفت تولید کرده که متناسب با برآورد‌های ماه اکتبر است.

وی افزود: این رقم در صورتی تغییر خواهد کرد که مشتریان خواهان نفت بیشتری شوند.

سخنان وزیر نفت عربستان در حالی است که پیشتر آمارها نشان داد که ذخایر نفتی آمریکا افزایش قابل توجهی داشته و اوپک پیش‌بینی خود برای تقاضای نفت این سازمان در سال 2015 را روزانه 280 هزار بشکه کاهش داد.

در پی این تحولات قیمت نفت با کاهش پنج درصدی به پایین‌ترین سطح از سال 2009 رسید.

تصمیم عربستان برای واگذار‌کردن بازار به حال خود باعث سقوط آزاد قیمت نفت شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فعالان از سقوط قیمت نفت و بی تفاوتی عربستان به این موضوع حیرت زده هستند و میخواهند بدانند که نفت تا کجا باید پایین بیاید تا عربستان نهایتا وادار به مداخله شود و همچنین به دنبال علایمی مبنی بر کاهش تولید نفت شیل آمریکا هستند که بازار را تغذیه می‌کند.

برای ونزوئلا که آسیب‌پذیر‌ترین عضو اوپک در برابر تداوم کاهش قیمت‌ها به حساب می‌آید، این وضعیت وخیم شده است. قیمت نفت صادراتی این کشور روز گذشته به 61 دلار و 92 سنت رسید.

رامیرز با بیان اینکه کاراکاس نفت 100 دلاری را عادلانه می‌داند، گفت: کاهش قیمت‌ها برای هیچ‌ کس خوب نیست. قیمت نفت چرخه‌ای دارد که به کشور‌های تولید‌کننده اجازه می‌دهد توان تولید خود را افزایش دهند.

وی افزود: هر کسی که امروز از قیمت‌های کنونی خوشحال و شادمان است باید با عواقب آن در آینده وقتی که ظرفیت کافی برای تامین تقاضای بین‌المللی وجود ندارد، مواجه شود.

این درحالی است که نعیمی نظر متفاوتی دارد و به خبرنگاران گفت: شما از کشور‌های سرمایه‌داری می‌آیید. شما می‌دانید که بازار چه سازوکاری دارد. برای هر کالایی بازار چه رویکردی دارد. بازار بالا و پایین می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نگران قیمت نفت نیست، گفت: آیا شما تاکنون مرا نگران بازار دیده‌اید؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین