تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳

کشف غبار دنباله‌دار بر روی زمین برای نخستین بار+تصویر

دانشمندان ژاپنی با بررسی نوعی لایه یخی باستانی در قاره قطب جنوب، برای نخستین بار گرد وغبار دنباله‌دار را بر روی زمین کشف کرده‌اند.
آفتاب: انتظار می‌رود این دستاورد سرنخ‌های جدیدی درباره چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی ارائه دهد.

محققان غبار دنباله‌دار را پس از حفرکردن 17 متر در داخل ورقه یخی کشف کردند و این ورقه در نقطه‌ای به نام Tottuki Point در 16.09 کیلومتری شمال «ایستگاه تحقیقاتی ژاپن» واقع شده است. پس از ذوب‌ کردن ورقه یخی، دانشمندان چندین ذره را یافتند که اندازه آن‌ها از یک دانه پودر ماده معدنی تالک تا عرض موی انسان گزارش شد.

آن‌ها در ابتدا تصور کردند این ذرات، بقایای شهاب‌سنگ‌هایی هستند که در گذشته در جو زمین شکسته شده‌اند. با این حال، تیم علمی 40 مورد از این ذرات را به دقت بررسی کرد و دریافت آن‌ها شبیه به ماده‌ای بودند که پیش‌تر در سفرهای فضایی به جو زمین از دنباله‌دارها جمع‌آوری شده بود. این ماده، ذرات «غبار بین‌ستاره‌ای متخلخل کندریتی» نامیده می‌شود.

کشف علمی جدید تعجب‌برانگیز بود زیرا چنین ذرات متخلخلی، بی‌نهایت شکستنی بوده و تصور نمی‌شد در آب‌و‌هوای زمین دوام بیاورند. یافتن ذراتی از این دست در یکی از خشن‌ترین محیط‌های زمین تعجب برانگیزتر بود با این حال، احتمال می‌رود سرمای بی‌نهایت آن‌ها را حفظ و به درون یخ وارد کرده است.

دنباله‌دارها قدیمی‌ترین اجسام منظومه‌ شمسی هستند و تصور می‌شود از ماده‌ای ساخته‌ شده‌اند که از زمان شکل‌گیری آغازین منظومه شمسی به جا مانده است. این اجرام کیهانی از ترکیبی از یخ و صخره تشکیل شده‌اند و تعدادی از دانشمندان معتقدند آن‌ها احتمالا مسئول انتقال آب و مولکول‌های آلی به زمین بوده‌اند و این مولفه‌ها نیز به نوبه خود حیات را روی زمین شکل دادند.

محققان امیدوارند با بررسی این اجسام، دیدگاهی را درباره چگونگی تکامل منظومه شمسی به دست آورند و چگونگی ظهور حیات بر روی زمین را آشکارسازی کنند.

به گزارش ایسنا، تا پیش از این آن‌ها فقط می‌توانستند غبار دنباله‌دار را با سفرهای فضایی به جو زمین بدست آورند و در این ماموریت‌ها، غبارهای ریز به‌ جا مانده از دنباله‌دارهای در حال عبور از جو زمین جمع‌آوری می‌شدند. با این حال، چنین عملی دشوار است زیرا چندین پرواز به جو زمین معمولا به شکار یک ذره گرد و غبار دنباله‌دار می‌انجامد.

دانشمندان ژاپنی ویژگی‌هایی را در نمونه‌های جدید غبار دنباله‌دار یافته‌اند که تقریبا با غبارهای جمع‌آوری‌ شده در جمع زمین یکسان هستند.

ذرات پیدا شده، کروی بوده و اندازه آن‌ها بین 10 تا 60 میکرومتر گزارش شده است. کشف این ذرات دانشمندان سراسر جهان را به هیجان آورده زیرا این موضوع به آن‌ها منبعی غنی از مواد دنباله‌دار ارائه می‌دهد و آن‌ها می‌توانند این مواد را با غبارهای جمع‌آوری شده از جو زمین مقایسه کنند.

جزئیات دستاورد جدید علمی در نشریه " Earth and Planetary Science Letters" قابل‌ مشاهده است.