کد خبر: ۲۷۵۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸

کاهش بهای طلا در بازار جهانی

با کاهش قیمت نفت و دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، طلا در بازار جهانی برای سومین روز متوالی کاهش یافت و به سوی دومین کاهش هفتگی پیش می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات جمعه بازار سنگاپور حداکثر 0.8 درصد کاهش یافت و به 1217 دلار رسید و تا ساعت سه و 45 دقیقه بعدازظهر به وقت محلی 1219 دلار معامله شد با اینهمه قیمت این فلز زرد در یک هفته گذشته تاکنون 2.3 درصد افزایش داشته است.

طلا روز سه شنبه تحت تاثیر افت بازارهای سهام که تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد، به رکورد 1238 دلار صعود کرد که بالاترین سطح از 23 اکتبر تاکنون بود با اینهمه نوسان قیمت نفت، نوسان در بازار طلا را هم افزایش داده زیرا کاهش قیمت نفت به معنای پایین ماندن فشارهای تورمی و در نتیجه محدود شدن تقاضا برای طلا است.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه حداکثر 0.6 درصد کاهش یافت و به 1220 دلار رسید.

ذخایر اس پی دی آر گولد تراست که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس است، روز پنج شنبه به 725.75 تن صعود کرد با اینهمه میزان ذخایر این صندوق 9.1 درصد از ابتدای امسال تاکنون کاهش یافته که نتیجه بی‌اعتماد شدن سرمایه گذاران به طلا به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه است.

به گفته تحلیلگران، با وجود قوی شدن طلا در روزهای اخیر، قیمت این فلز به دلیل احیای اقتصاد آمریکا که دورنمای افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره در این کشور را تقویت کرده است، همچنان در مسیر نزولی قرار دارد. مقامات بانک مرکزی آمریکا که پیش از این پایان برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه را تصویب کردند، قرار است در روزهای 16 و 17 دسامبر برای بحث در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره که نخستین افزایش در پنج سال گذشته خواهد بود، نشست برگزار کنند. افزایش نرخ‌های بهره به جذابیت دارایی‌های بدون بازده مانند طلا لطمه خواهد زد و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

شاخص دلار بلومبرگ نسبت به روز پنج شنبه تغییری نداشت و برای نخستین بار در چهار روز گذشته ثابت بود.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.5 درصد کاهش یافت و به 17.0123 دلار رسید. از ابتدای سال 2014 تاکنون طلا 1.9 درصد رشد قیمت داشته در حالیکه نقره 12 درصد افت کرده است.

هر اونس پلاتین 0.2 درصد کاهش یافت و به 1238 دلار رسید و هر اونس پالادیم با 0.3 درصد کاهش، 816 دلار معامله شد. امسال پالادیم 14 درصد رشد قیمت داشته در حالیکه پلاتین 9.6 درصد نزول کرده است. این دو فلز عمدتا در دستگاه‌های کنترل آلودگی در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین