کد خبر: ۲۷۵۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶

۵ میلیارد تومان نذر زائران اربعین شد

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در ایران اعلام کرد: در اربعین امسال حدود چهار تا پنج میلیارد تومان نذر زائران اربعین شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: براساس آمار رسمی اعلام شده از سوی ایران تا کنون حدود یک میلیون و 300 هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده‌اند. پیش‌بینی این بود که جمعیت کمتری به عراق سفر می‌کند و احتمال‌ها تا نهایت دو برابر جمعیت سال گذشته بود که بیش از 700 هزار نفر می‌شد؛ اما اقدامات دولت عراق در آزادسازی ویزا این معادله را برهم زد.

مسوولان ستاد بازسازی عتبات عالیات که بیش از یک دهه است در عراق فعال هستند، بخشی از مسؤولیت خدمات رسانی را به زائرانی که مشتاقانه و با کمترین امکانات و توقع‌ها خود را به عراق رسانده اند، به عهده گرفتند و تا کنون جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر را پوشش داده‌اند. با این حال هنوز زائرانی در کربلا هستند که از این امکانات و نذورات اطلاعی ندارند و در شرایط مناسبی به‌سر نمی‌برند. هرچند ستاد یادشده تمام توانایی خود را برای پوشش این جمعیت سیل‌آسا به کار گرفته ولی امکانات و تجهیزات موجود در عراق کفاف این موج را نمی‌دهد. با این حال شور و شوق عزاداران و لبیک‌گویان حسین (ع) به گونه‌ای است که این شرایط را درنهایت پوشش می‌دهد.

مسعود شوشتری - قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در ایران - که هم اکنون در شهر کربلا حضور دارد، به خبرنگار اعزامی ایسنا به عراق، می‌گوید: تصور ما بر این است که جمعیتی که اکنون وارد شهر کربلا شده، پنج تا شش برابر زائرانی است که در اربعین سال پیش شرکت کرده بودند. با توجه به شرایط موجود این انتظار می‌رود که جمعیت زائران ایرانی در اربعین امسال حتا به حدود یک و نیم میلیون نفر برسد.

او اضافه می‌کند: پیش بینی ما روی 700 هزار نفر بود؛ ولی با توجه به فضایی که در ایران به‌وجود آمد، مردم بیشتری علاقه‌مند شدند در مراسم اربعین امسال شرکت کنند. متاسفانه برخی از زائران هم که به نجف رسیدند، نتوانستند خود را به شهر کربلا برسانند و در همان شهر ساکن شدند.

وی در ادامه درباره تدابیر ستاد بازسازی عتبات عالیات که بخشی از مسؤولیت خدمات دهی به زائران را برعهده گرفته است، توضیح می‌دهد: ستاد بازسازی 35 هزار زائر را در صحن حضرت زهرا (س) در شهر نجف اسکان داد که اکنون این موکب همچنان دایر است، درحالی که سال قبل دو روز مانده به اربعین، این موکب‌ها جمع‌آوری می‌شد. این تدبیر به این خاطر است که جمعیتی که وارد شهر نجف و کربلا شده، همچنان در حال ورود است و به ازای خروج یک نفر از شهر، سه نفر جایگزین می‌شوند.

شوشتری با یادآوری این نکته که وظیفه‌اش بازسازی حرم‌ها در عراق است، ادامه می‌دهد: ما مجبور شدیم به زائران در اربعین خدمات بدهیم و هرچند تا کنون مشکلاتی در پشتیبانی زائران داشتیم؛ ولی در هر حال این مشکلات که به‌دلیل ازدحام جمعیت بود، به‌تدریج درحال برطرف شدن است.

او اضافه می‌کند: ستاد ما وظیفه‌ای برای اسکان دادن یا خدمات‌دهی به زائران ندارد؛ اما چون پیش‌بینی می شد امسال جمعیت زیادی وارد شود، با تولیت حرم‌ها هماهنگ شد تا فضایی از صحن‌ها را برای اسکان زائران اختصاص دهند. بنابراین فضایی برای 30 هزار نفر تجهیز شد که به تمام زائران، از ایرانی تا خارجی، خدمات می‌دهد.

وی به 20 نقطه‌ای که موکب های شهر کربلا در آن برپا شده‌اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: این موکب‌ها از 500 نفر تا 4500 نفر گنجایش دارد و برای راه‌اندازی آن‌ها همه دستگاه‌ها، از هلال احمر ایران تا استانداری کربلا، تولیت حرم‌ها و سایر سازمان‌ها همکاری کردند و تا کنون بیش از 30 هزار نفر را اسکان دادیم و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود، ظرفیت را به مرز40 تا 50 هزار نفر برسانیم.

شوشتری بیان می‌کند: سعی شده از فضاهای باز برای اسکان زائران استفاده شود، مثل صحنی در کنار حرم امام حسین (ع) که 46 هزار متر مربع وسعت دارد و تولیت حرم با هماهنگی دیوان وقف شیعی موفق شد زمین‌های این صحن را آزاد کند و از این فضا استفاده شد و بزرگ‌ترین موکب را ایجاد کردیم تا به همه زائران خدمات بدهد.

به گفته او، برخی از زمین‌ها برای ایجاد موکب‌ها توسط استانداری یا مردم عراق تامین شده است که سایر موکب‌ها در آن‌جا مستقر شده‌اند، علاوه بر این از فضای بیمارستانی که ستاد مشغول آماده‌سازی آن است، برای اسکان زائران استفاده شده که با فضای اطراف آن، حدود 3 هزار زائر در این محدوده پوشش داده شده‌اند.

او می‌گوید: ما الان جای خالی نداریم؛ ولی به‌تدریج در حال ایجاد فضاهای جدید هستیم و امیدواریم مردم برای تحمل این شرایط صبوری کنند.

شوشتری در ادامه به نذورات و هزینه‌هایی که صرف خدمات‌رسانی به زائران شده است، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برای اسکان امکاناتی فراهم بود، مثل صحن‌ها. بیشتر هزینه‌ها هم از سوی متبرعین تامین شد، برای نمونه خیری 300 میلیون تومان برای خرید 10 هزار پتو هزینه کرد که وارد عراق و بین زائران توزیع شد. زمین برخی از موکب‌ها هم متعلق به مردم و سازمان‌ها است که هزینه آنچنانی برای ستاد نداشت و شاید ما در حدود 300 تا 400 میلیون تومان هزینه کرده باشیم.

وی اضافه می‌کند: نذوراتی که خاص این مراسم جمع‌آوری شد، بالغ بر 500 تا 600 میلیون تومان بود. غیر از این با نذوراتی که هیات‌های مذهبی صرف کردند، در کل بالغ بر چهار پنج میلیارد تومان نذر زائران اربعین امسال شد.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در ایران در ادامه درباره تامین غذای زائران اظهار می‌کند: بعضی از هیات‌ها نذرهایی داشتند و سال‌های قبل در عتبات هنگام اربعین غذا پخت می‌کردند، بعضی امکانات و مواد غذایی را همراه آوردند و فقط به مکان نیاز داشتند که ما آن‌را تامین کردیم. همین حالا موکبی در کربلا است که به مدت 10 روز 250 هزار وعده غذایی را تامین می‌کند و هر روز کباب می‌دهد.

وی می‌افزاید: ستاد ششصد، هفتصد هزار پرس غذا را سامان‌دهی کرده بود؛ ولی تلاش می‌کنیم این حجم را افزایش دهیم، چون می‌دانیم جوابگوی این حجم از زائران نیست. علاوه بر این، قصد داریم این موکب‌ها را برای بعد از روز اربعین نیز حفظ کنیم تا همچنان به زائران خدمات بدهند.

او همچنین با اشاره به انتقال بدون مشکل بارهای مربوط به شهرداری تهران و هیات مذهبی به عراق، می‌گوید: سازمان اتوبوسرانی تهران 108 اتوبوس را برای جابه‌جایی زائران در عراق اختصاص داد که مسؤولیت ورود آن ها به عراق به ستاد واگذار و کارهای آن از طریق سفیر پیگری شد. از دو هفته پیش این اتوبوس‌ها از تهران حرکت داده شدند و پنجشنبه گذشته وارد عراق شدند. این اتوبوس‌ها هم اکنون در خط کربلا - حله و نجف - کربلا زائران را جا به جا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، شوشتری درباره هماهنگی‌ها برای خدمات‌رسانی به زائران نیز اظهار می‌کند: هماهنگی تمام دستگاه‌های داخلی و عراقی در این فرصت محدود واقعا خوب بود. شهرداری تهران دو هفته مانده به آغاز این مراسم موافقت کرد نظافت این شهر را به عهده بگیرد که امیدواریم با این جمعیت زیاد بتوانند این کار را انجام دهند، چون می‌بینید که الان جای سوزن انداختن نیست.

گفت‌وگو از: سمیه حسنلو، یکی از اعضای گروه خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران اعزامی ایسنا به نجف و کربلا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین