کد خبر: ۲۷۵۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵

مایلی‌کهن: بهترین گزینه برای تیم امید خاکپور است /کشور به کی روش بدهکار نیست!

سرمربی سابق تیم ملی امید ایران گفت: بهترین گزینه برای سرمربیگری تیم امید محمد خاکپور است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش سایت وزارت ورزش،  محمد مایلی‌کهن مهم‌ترین مشکل فوتبال ایران را بی نظمی می‌داند و معتقد است با مدیریت کارآمد و با برنامه می‌توان همین تیم امید را به المپیک ریو رساند ، تیم امید و حواشی آن و امیدهای فوتبال ایران برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا و دخالت یا نظارت مسئولان ورزش بر فوتبال از گذشته تا امروز ، مهمترین مباحث گفت و گو وزارت ورزش با مردی است که گفته می شود یکی از گزینه های سرمربیگری تیم امید است.

افکار عمومی با خواندن این مصاحبه می توانند در مورد پرسش و پاسخ های این مصاحبه قضاوت نهایی را داشته باشند.

مصاحبه مایلی کهن با وزارت ورزش و جوانان را در زیر بخوانید:

** با توجه به داغ بودن بحث تیم ملی امید ،به نظر شما با توجه به شرایط کنونی مسئولیت آن برعهده چه کسی است و چه نتیجه‌ای را برای آن پیش بینی می‌کنید؟

من معتقدم مشکل فوتبال ما نظم است و هر کسی که کارها را بر اساس نظم انجام می دهد مورد اتهام واقع می‌شود. در صورتی که در سایر لیگ‌های جهان جدا از مسائل فنی، بازیکن نمی‌تواند هرکاری را که می‌خواهند به هرشکلی  انجام دهد ، یعنی هر چیزی نمی‌تواند بخورند هرجا نمی‌تواند بروند هرکاری نمی‌توانند انجام بدهند و تا هر ساعتی از شب که خواستند بیدار بمانند. مشکل فوتبال ما بی‌نظمی است. ما ورزشکاران با استعدادی داریم باید یک مقدار منظم‌تر شویم.

**یعنی مشکل تیم ملی امید بی نظمی است ؟

بله ،تمام فوتبال ما در گیر این مساله است.

**مسئول این بی نظمی چه کسی است؟

در تمامی دنیا قرارداد بازیکنان چارچوب خاص خود را دارد که خارج از آن بازیکن، اجازه‌ حرکت ندارد و گرنه جریمه خواهد شد. بد نیست که بدانیم در مقطعی خداداد عزیزی به آلمان رفت و در باشگاه کلن بازی می‌کرد. این فوتبالیست خوب کشورمان در ایران بسیار علاقمند به نوشابه بود. او که به این کشور رفت وقتی به ایران بازگشت متوجه شدیم ظرف یک ماه دیگر نوشابه مصرف نمی‌کند. موضوع را که جویا شدم  به من گفت: اگر در باشگاه کلن نوشابه بنوشم هزار مارک جریمه می‌شویم. هزار مارک برای یک نوشابه !اینجا بازیکن شب تا صبح یا در شبکه فیس بوک است یا در شبکه‌های مجازی یا مشغول بازی با بازی‌های کامپیوتری. بازیکن در کنار تمرین خوب باید تغذیه مناسب و استراحت کافی داشته باشد و گرنه با تمرین خوب هم ضعیف می‌شود. قوانین کشورهای صاحب فوتبال به بازیکنی که قرار داد می بندد، اجازه هرکاری را نمی دهد .حتی نمی‌توانند در هر موردی به آزادی صحبت کنند.

** یعنی شما  معتقدید این بی نظمی‌های باشگاهی به تیم ملی نیز رسیده است ؟

البته متاسفانه،این بی نظمی در جاهای دیگری نیز وجود دارد که در ورزش به این شکل نمود پیدا می‌کند. به عنوان مثال مسی و رونالدینیو اگر منظم و با برنامه عمل نکنند مگر می‌شود این چنین عمل کنند. گاهی در هفته سه بازی بسیار عالی دارند. این موفقیت با مراقبت به دست آمده است و آنها هم به این شرایط عادت کرده‌اند به نظر من فوتبال روز دنیا به نوعی "برده داری مدرن" به شمار می آید بازیکن به نوعی  برده باشگاه است.

** البته این جور نگاه کردن شما به فوتبال با نظام ارزشی ما جور در نمی آید؟

اما واقعیت دارد، باشگاهی که هزینه می‌کند انتظار بازخورد دارد. باشگاه باید کسب درآمد کرده تا بتواند هزینه کند. پس کاملا مراقب همه چیز هست و اجازه نمی‌دهد بازیکن هر کار اشتباهی را انجام دهد.

** تیم امید ایران چهل سال است که به المپیک راه نیافته و هم اکنون نگرانی برای دوره های  بعدی هم مطرح است . چقدر به این تیم می‌شود امید داشت؟

یکی از مشکلات عمده این تیم  عدم برگزاری مسابقات است. از شما سوال می‌کنم مسابقات امید‌های کشور چگونه برگزار می‌شود؟ واقعیت این است که بازیکن خوب از دل این مسابقات باید کشف شود. 

** مسئول مسابقات چه کسی است ؟

طبعا فدراسیون در راس  این موضوع قرار دارد. مسابقات امیدها ، جوانان و نوجوانان چگونه برگزار می‌شود؟ متاسفانه پایه‌های ما مشکل دارند. امکانات لازم را در اختیار ندارند زیر ساخت‌ها برای این تیم‌ها اصلا مناسب نیست  از سوی دیگر صغر سنی بیداد می‌کند. البته در کشورهای دیگر هم این مساله وجود دارد اما آنها در کشور خودشان به مجامع بین المللی گزارش نمی‌دهند! البته سال‌هاست که ما با این مشکل مواجه هستیم پیش از انقلاب هم این موضوع بوده است. خاطرم هست در تیم جوانان ما قبل از انقلاب که به کره جنوبی در ضربات پنالتی باختیم علی پروین و محمود خوردبین هر کدام با 27 سال سن در تیم جوانان بازی می‌کردند ! منظورم این است که صغر سنی آن زمان هم بود با همه این حرف‌ها  ما بازیکنان فوق العاده‌ای داریم اما اساسی‌ترین مشکل ما بی‌نظمی است.

** بحث در مورد کرانچار این روزها در رسانه های کشورمان بسیار داغ است ؟ شما با نظارت وزارت ورزش  موافق هستید؟

من اعتقاد دارم که این کار را باید فدراسیون انجام می‌داد . نه تنها درباره مربی ، بلکه در خصوص بازیکنان نیز باید چنین می‌بود نه تنها مسائل اخلاقی که مسائل فنی نیز باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد .

**  این شکل برخورد یا نظارت را پسندیده می دانید؟

قطعا وقتی سرمایه‌ کشور برای مقوله ایی هزینه می‌شود باید مورد بررسی هم قرار بگیرد و درست عمل کنیم . البته باید معیارتشخیص داشته باشیم . وزارت ورزش و کمیته مربیان خارجی نتیجه مسئولیتش را اعلام کرده است.

** خیلی ها اعتراض کردند که آبروی کرانچار رفته است ؟

من به نوع برخورد، کاری ندارم ، اما اولا آن چیزی که برخی عنوان می‌کنند برای آنها مهم نیست اتفاقا برای همه دنیا مهم است شما نگاه کنید کرانچار سرمربی تیم مقدونیه هم بوده و به خاطر همین موضوع کنار گذاشته شد.

** به همین دلیل بوده؟

بله، به خاطر همین مساله کنار گذاشته ببینید در خارج از ایران حرام بودن مشروبات الکلی وجود ندارد، اما باز هم دیده می‌شود که در این کشورها هر بازیکن یا مربی که شرب خمر دارد کنار گذاشته می‌شود.

**ولی الان عده‌ای منتقد وزارتخانه شده اند که شما آبروی شخصی را برده‌اید ، در حالی که ما ادعای حفظ نظام ارزشی را داریم و می بایست به موازین اخلاق متعهد باشیم.

در تمام دنیا چنین است و در این موارد مانند ما عمل می‌کنند . شما جان‌تری را در آستانه‌ جام ملتهای اروپا 2012 ببنید برای یک مساله اخلاقی و توهین نژاد پرستانه بازوبند کاپیتانی را در تیم ملی انگلیس از دست می‌دهد. وقتی که این موضوع در سطح جامعه مطرح شد اتحادیه فوتبال  انگلیس  به آقای کاپلو اعلام کرد که جان تری نمی‌تواند کاپیتان تیم ملی باشد هرچند کاپلو مقاومت کرد،  اما اتحادیه فوتبال انگلیس نپذیرفت . یعنی اخلاق مهم است و شعار هم نمی‌دهند جالب این بود همان زمان اعلام شد که مردم هم از محرومیت تری از کاپیتانی انگلیس به دلیل همین مسایل حمایت کردند. اما برخی رسانه‌ها در کشور ما به جای تقبیح این رفتارها می روند سراغ مسایل دیگر !

** اینجا عنوان می شود تسویه حساب بین فدراسیون و وزارتخانه است؟

باید عنوان کنم  که این خرده گیری‌ها می‌تواند ناشی از  تسویه حساب برخی از مطبوعات و رسانه‌ها با وزارتخانه باشد. ما می‌دانیم دیگر، طبعا این گونه رفتارها می‌تواند ریشه‌دار باشد . از گذشته که سازمان تربیت  داشتیم تا به امروز که  وزارتخانه‌ایی داریم  که همیشه راس همه فدراسیون‌ها بوده است . خود آقای کفاشیان نیز بیشتر از سایرین به این مهم واقف است . آقای کفاشیان پیش از این دبیر کل کمیته ملی المپیک و معاون سازمان وقت نیز بوده‌اند . آن موقع برانکو را کجا برای عقد قرار داد می بردند . همین ساختمان در حضور آقای مهر علیزاده اقای کفاشیان به خاطر دارد که زمانی که معاون فنی سازمان بود رییس فدراسیون فوتبال را مجبور می‌کند که از برانکو به عنوان سرمربی خارجی استفاده کند یا در مقطعی که خداداد عزیزی و وحید هاشمیان به تیم ملی دعوت نمی‌شدند چه کسی دستور دعوت آنها را داد؟ اقای مهرعلیزاده.  همزمان با المپیک آتن زنگ زد و دستور دعوت آن دو عزیز را داد همان‌ها هم موجب برد تیم ملی شدند.

** سرپرست تیم ملی امید آقای کاشانی که  هم اکنون استعفا داده اند بحثی را مطرح کرده اند تحت این عنوان  " که من درد را فهمیده ام اختلافی که بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال وجود دارد 40 سال است که موجب شده تیم امید صعود نکند و ما آمده‌ایم که مشکلات را حل کنیم  به همین دلیل دقایقی وقت خواستم  به عنوان یکی از اعضای شورای شهر و یک رزمنده اما وزیر ورزش وقتی به من ندادند " شما چه نظری دارید ؟

این خواسته با ادعاهای ایشان تناقض دارد  از سویی گفته  می‌شود که وزارت ورزش نباید دخالت کند و فدراسیون یک نهاد غیر دولتی است و از سویی  اینگونه رفتار می‌کنند . البته آقای کاشانی فردی بسیار قابل احترام هستند و می‌تواند به تیم ملی کمک کنند . اما من معتقدم نباید قائم به افراد باشیم . بلکه باید قانون مطرح باشد و حکم کند .من منکر ارزش‌های والای آقای کاشانی نیستم . خود آقای کاشانی که مدیر  تیم امید شدند  زیرمجموعه چه کسی هستند ایشان زیر مجموعه فدراسیون هستند، پس در عملکرد خودشان برای ملاقات وزیر تضادی بانحوه تفکرشان وجود دارد اقای کاشانی را مگر وزیر انتخاب کرده که دنبال گزارش دادن به اقای گودرزی است به نظرم این جور کارها تبلیغاتی است. البته ایشان قصد داشت اختلافی که خود شان گمان می‌کردند بین فدراسیون و وزارتخانه وجود دارد را حل کند  من اعتقاد ندارم و  مطمئن هستم اگر وزیر بخواهد همین الان اقای کفاشیان اینجا حضور پیدا می‌کند.

** گودرزی در جلسه مشترک با روسای فدراسیون‌ها‌ی ورزشی تاکیدشان بر حفظ اخلاقیات و توسعه ورزش پاک بود با این شرایط با این تیم امید چه کنیم؟ سرپرستش که استعفا داده  سرمربی هم ندارد و چه کسی مسئول این  بلاتکلیفی  است؟

من هیچ موقع اعتقاد نداشته و ندارم که وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک  مسئول هستند و باید دخالت کنند. بلکه مسئول مستقیم از نظر بنده" فدراسیون فوتبال "است .البته  احترام به نظر جمع یا فرد صاحب نظر، نباید فراموش شود  و از راهنمایی‌ها‌ی فرد یا مسئول بالاتر استفاده کرد .مثل دوران مربیگری بنده که بیشترین دخالت را خود آقای مهرعلیزاده و به خصوص کفاشیان از طریق سازمان تربیت بدنی داشتند آن زمان خود آقای دادکان رییس فدراسیون بود و من سرمربی امید بودم.

**  ما سوم فروردین بازی داریم اما هیچ کاری صورت نگرفته است ؟

تقریبا دو ماه وقت داریم. خیلی وقت است که فرصت سوزی شده است.

** اعتقاد شما به سر مربی داخلی است یا خارجی ؟

من  اگر بگویم ...

**از شما هم نام برده می شود درنگاه کلی نظر شما چیست ؟

ما مربی خارجی کم نداشتیم اما چه کردند؟ ایوان کوردس را داشتیم ، گده را داشتیم و بگوویچ و سیموئز و نیکولیچ .. مگر ما با این مربیان به المپیک رفتیم‌؟ باز با مربیان ایرانی جهش‌هایی داشتیم مثلا ما زمان کوردس که یک تیم بی نظیر داشتیم و علی کریمی و حامد کاویانپور پزمان جمشیدی عضو تیم بوند اما این تیم به المپیک سیدنی نرفت. 

**  پس برداشت من این است که  باید به مربی داخلی فرصت بدهیم فرصتی وجود ندارد .

شما  هم اکنون مربی خارجی را انتخاب کنید شناختی از تیم ندارد حتی فرصتی برای شناختن هم ندارد و در شرایط کنونی طبعا یک مربی  داخلی بهتر می‌تواند تیم را جمع کند . باز هم عرض می‌کنم در شرایط فعلی باز هم باید تیم جمع شود و کسی بیاید که  تجربه لازم را به گونه‌ای داشته باشد که بیش از مسائل فنی، انضباط را رعایت کند و مانند مربیان فوتبال مدرن عمل کند. اگر از من سئوال می‌کنید در این زمان محمد خاکپور برای سرمربیگری تیم امید بهترین است هم دانش و هم نظم خوبی دارد.

**یعنی اگر این مشکل حل شود فوتبال ما صعود می کند ؟

نمی گویم صد در صد ، اما بسیار مهم است. قسمت اعظم آن باز هم این مساله نظم است در صورتی که با توجه به گذشته، پتانسیل قدرتی تیم نسبت به سابق ضعیف است . به نظر من در گذشته عامل عدم صعود ما بی نظمی‌های این چنینی بوده است . آقای وینگادا را به خاطر می‌آورید ایشان حتی یک برد هم نداشته حتی در حد بازی تیم امید با باشگاه های داخلی خودمان !

**پس مربی داخلی و مدیر تیم امید  هم مشخص شود ؟ مدیر یعنی چه ؟

** همان کاری که اقای کاشانی می کرد  این پست هم از آن حرف‌ها بود ما چیزی به نام مدیر در این سطح و به این شکل نداشتیم .  یا باید مدیر فنی  داشته باشیم که آقای کاشانی نمی‌تواند باشند و ایشان هم چنین ادعایی ندارد. اقای کاشانی به عنوان فردی که روابط بسیار گسترده‌ای دارند وجهت پیشرفت تیم از آنها کمک بگیرند، حضور دارند .که این اشکال کشور ماست که اگر قانون حاکمیت اصلی را داشته باشد این چنین شرایطی پیش نمی‌آید که ناچار باشیم برای حقوق اصلی تیم به روابط متوسل شویم.من سال 91 سر مربی تیم ملی داخل سالن بودم.

*** سالی که چهارم شدید؟

بله در دنیا شدیم چهارم. سعید رجبی شد بهترین گلزن که مسابقات هنگ کنگ بود.من قائم مقام دفتر امورمشترک فدراسیون‌ها هم بودم. سرپرست ورزشگاه شیرودی هم بودم. یک قران هم از شیرودی دریافت نمی‌کردم.

*** اون موقع چند شغله مطرح نبود؟

من  می رفتم سر کار اما حقوق نمی‌گرفتم  اسنادش موجود است.آن دوران پست‌های دیگری هم به من پیشنهاد شد اما من به دلیل اینکه تیم باید به مسابقات بین المللی هنگ کنگ می‌رفت نپذیرفتم.مثلا آن زمان هنگ کنگ مستعمره انگلیس بود که برای دریافت ویزا باید چیزی معادل دو ماه زودتر پاسپورت ها را به سفارت  می‌دادیم.آن موقع هم ما سرباز و دانشجو هم داشتیم و به دلیل تسلط من به امور کاری ام به راحتی توانستم تیم را کامل از کشور خارج کنم بدون اینکه کسی را جا بگذاریم.پس من معتقدم چیزی به عنوان مدیر تیم امید نیاز نیست مگر مدیر فنی که با تجربه باشد و اگر سر مربی جوان باشد بتواند وی را راهنمایی کند.در واقع تصمیم گیرنده اصلی باید سرمربی باشد و اختیاراتش نباید کم شود اما می تواند نظر مشورتی بگیرد.

**فکر می کنید می توانیم صعود کنیم بعد از 40 سال اگر همه موارد ذکر شده را رعایت کنیم؟

سخت است، همیشه سخت بوده و این دفعه از دفعه‌های قبل سخت تر است

*** در مورد جام ملت های آسیا که تیم برای آمادگی عازم اردوی آفریقای جنوبی است نظر شما راجع به کار آقای کی روش چیست؟ و پیش بینی شما از وضعیت تیم در جام ملت ها چیست؟

با توجه به اینکه شما سومی سال 96 را هم دارید. ما در آن سال 10 یا 15 نفر از بازیکنانمان لژیونر شدند. کلی ارز وارد کشور شد. من در هر شرایطی تیم ملی کشورم را دوست دارم. اما براساس اطلاعات آماری فیفا، امسال یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های جهان در جام جهانی بودیم. و از طرفی بازیکنانی همچون قوچان نژاد و دژاگه داشتیم که در واقع در کشورهای اروپایی بازی می‌کردند به کشورهای عربی رفتند و باز اطلاعات فیفا مبین این است که تیم ما ضعیف بوده و ضعیف عمل کرده.مطلب دیگری که باید اشاره کنم مراسم AFC که امسال برگزار شد، آیا نامی از ایران بود و جایزه‌ای به ایران رسید؟ فوتسال یک جایزه گرفتیم فوتبال را عرض می کنم. دلیلش چه چیزی می تواند باشد؟ آیا ما خوب بودیم و جایزه ای نبردیم؟من مشکلی با کی روش ندارم فقط وضعیت تیم را بیان می کنم.

***  الان از بی پولی بسیار گله مند هستند؟

این که ماها مسابقات تدارکاتی نداشته‌ایم صرف نداشتن پول نبوده بلکه خودمان هم نخواسته‌ایم. کشورهای دیگر که مسابقات تدارکاتی داشتند در روزهای فیفا دی که باشگاه‌ها لطمه نمی خورد مسابقات برگزار کردند. ما نخواستیم و در توافقات با سازمان لیگ، فیفا دی‌ها را به سازمان لیگ تخصیص داده و از طرفی 40، 50 روز لیگ را بی‌دلیل تعطیل کرده‌ایم که این عملکرد از نظر تعاریف بین المللی اصلا توجیهی ندارد .مگر کشورهایی که از نظر آب و هوایی در فصلی امکان مسابقه ندارند.

** پس این بحث بی پولی که آقای کی روش که اذعان دارند چیست؟

اگر بحث بی‌پولی باشد که آقای کی روش یکی از 13 مربی گران قیمت دنیا است . چطور ممکن است مسئله بی‌پولی باشد؟! و اعلام شده که در سی و دو تیم جام جهانی سر مربی ما نفر سیزده ام به لحاظ دریافت دستمزد است . اگر پول نیست چگونه این طوری است؟ ما پول داریم اما به جا خرج نمی کنیم. پیش از جام جهانی آقای کی روش به زمین چمن کمپ تیم ملی ایراد می گرفت در صورتی که سال 96 ما اصلا زمین تمرینی نداشتیم. آن موقع آزادی خراب بود و به ما زمین نمی دادند

** در مورد اینکه آقای کی روش اذعان می کند که چنان چه به فینال در جام ملت‌ها کمتر برسیم مردم مرا نمی‌بخشند چه نظری دارید؟

ایشان فرد باهوشی هستند و من گمان می‌کنم اگر به فینال نرسیم خودشون نمی‌آیند. چه مردم ببخشند و چه نبخشند. مردم که پول خود را بخشیده‌اند و کشور به کی روش بدهکار نیست.

**حالا شما چه نظری دارید؟

ما در جام ملت های آسیا چه نتیجه‌ای می گیریم با نگاه کارشناسی نظر بدهید. من می‌گویم اگر تغییراتی در تیم ایجاد نشود ما موفق نخواهیم شد. ما بازیکنان جوان و شایسته و خوبی داریم که گواه این ادعا همین اخرین بازی با کره جنوبی بود که  تا دقیقه ی 80 تیم کره از ما جلوتر بود و هنگامی که یک سری جوان به تیم تزریق شد، مثل امید ابراهیمی، پوریا غفوری، سروش رفیعی، سردار آزمون، تیم جان گرفت و گل هم زدیم.ما جوانان بسیار شایسته ای داریم و با استفاده ی درست از اینها نتیجه خوبی می‌توانیم بگیریم.

**یعنی سکو را متصور نیستید؟

در غیر این صورت نه.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین