کد خبر: ۲۷۵۷۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
تحلیل محمد مراد بیات از سخنان اباذری

فرهنگ نبود گفت‌وگو از ما خودکامگان کوچک ساخته است

دکتر بیات گفت: «زمانی که جامعه‌ای از نقطه تعادل دور شده و محرومیت و محدودیت‌های آن زیاد می‌شوند، اتفاقات عجیب و غیرمنتظره اینگونه رشد می‌کنند. این شرایط محصول نگرش‌های یک‌سویه است که در طول تاریخ کشور ما وجود داشته است. زمانی طرفداران آقای پاشایی به مخالفان‌‌ بی‌پروا حمله می‌کنند چون خودشان روزی بدون دلیل مورد حمله قرار گرفته‌اند.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: دکتر محمد مراد بیات، جامعه‌شناس معتقد است: زمانی که جامعه در تنگناهای گوناگون قرار می‌گیرد و شرایط برای تعامل و بروز اندیشه‌ها و آراء مناسب نیست در یک برهه زمانی برخی افراد و موضوعات بدون ضرورت بزرگ می‌شوند. این جامعه‌شناس‌ بر این باور است: زمانی که فرهنگ رسمی با نگرش مردم فاصله می‌گیرد، این برون‌دادهای غیرمنتظره بیشتر رخ می‌دهند.

به گزارش آفتاب، در ماه گذشته فوت یک خواننده جوان به نام مرتضی پاشایی در جامعه بحث‌برانگیز شده است. مخالفان معتقدند که کمبود فضاهای اجتماعی و نبود هیجان در جامعه باعث بزرگ شدن برخی وقایع در جامعه می‌شود. اخیرا یوسف اباذری، جامعه‌شناس به رفتارهای اینچنینی انتقاد کرده و آن را نشانه رشد ابتذال در جامعه و سیاست‌زدگی مردم دانسته است.

 محمد مراد بیات جامعه‌شناس و استاد دانشگاه از زوایه دیگر به این ماجرا نگاه کرده و به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «وقتی فرصت و ظرفیت بروز افکار و آرا و اندیشه‌های گوناگون در جامعه وجود نداشته باشد، افراد و موضوعاتی بدون ضرورت لازم بزرگ می‌شوند. علاوه‌براین وقتی فاصله نگرش حاکمیت و فرهنگ غیررسمی افزایش پیدا کند، اتفاقات اینگونه شکل می‌گیرند.»

 دکتر بیات به ریشه‌یابی این ماجرا پرداخته و می‌افزاید: «گاهی برخی افراد از سوی نهاد قدرت به شدت تبلیغ شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند اما در جامعه از آن‌ها استقبال نمی‌شود. این افراد صاحب قدرت هستند اما اقتدار اجتماعی ندارند. در نقطه مقابل برخی افراد از سوی حاکمیت طرد شده اما در میان مردم محبوبیت دارند بنابراین فاصله قدرت و اقتدار مسئله مهمی است و این اتفاق نیز محصول این نوع نگاه نیز هست.»

 دکتر بیات می‌افزاید: «زمانی که جامعه‌ای از نقطه تعادل دور شده و محرومیت و محدودیت‌های آن زیاد می‌شوند، اتفاقات عجیب و غیرمنتظره اینگونه رشد می‌کنند. این شرایط محصول نگرش‌های یک‌سویه است که در طول تاریخ کشور ما وجود داشته است. زمانی طرفداران آقای پاشایی به مخالفان‌‌ بی‌پروا حمله می‌کنند چون خودشان روزی بدون دلیل مورد حمله قرار گرفته‌اند.»

وی ادامه داد: فرهنگ سفید و سیاه دیدن همیشه همراه جامعه ما بوده است و ما هنوز فرهنگ گفت‌وگو و تعامل را نیاموخته‌ایم. ما باید بیاموزیم هیچ‌کس حق مطلق نیست و  هر کسی بخشی از حق را بیان کرده و تفسیر میکند.

 دکتر بیات در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب درباره واکنش‌های محدود جامعه‌شناسان به اینگونه وقایع گفت: «متاسفانه انسداد و تنگ‌نظری‌ها سبب می‌شود جامعه‌شناسان و کارشناسان اجتماعی کمتر به ریشه و علل این وقایع بپردازند متاسفانه خودکامگی و فرهنگ حمله و اهانت به هر نظر مخالفی درجامعه ما عادی شده است. فرهنگ نبود گفت‌وگو از هر کدام از ما خودکامگان کوچک ساخته است به همین سبب بسیاری از این وقایع ریشه‌یابی نمی‌شوند زیرا پروسه حمله و توهین شکل می‌گیرد.»

به گزارش آفتاب، یوسف اباذری جامعه‌شناس اخیرا گفته است: «حکومت با وارد کردن ورزشکاران و هنرمندان به عرصه‌ی سیاست، این عرصه را از سیاسی‌های واقعی خالی کرده است.»

این جامعه‌شناس موسیقی پاشایی را مبتذل محض خوانده و گفته است: «یک ملتی، یعنی دویست سیصدهزار، یا یک میلیون نفر به این ابتذال می‌افتند. به ابتذالی می‌افتند که می‌روند در مجلس ترحیم یک چنین خواننده مسخره‌ای شرکت می‌کنند. به فلاکت افتاده‌اند چون وقتی به آنها می‌گویند موسیقی را تدریس نکنید، شناخت و سلیقه موسیقی مردم این‌گونه می‌شود. بر مبنای همین وحدت، دولت و ملت یکی شده‌اند و برای این آقای پاشایی این کار را کردند؛ در واقع دو تا آدمی که از هم می‌ترسند، دست به دست هم داده‌اند و این مضحکه و افتضاح را بار آورده‌اند. هنر، یا حقیقت را می‌گوید یا دروغ را و این آقا با شعر مبتذلش، دروغ گفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
3
0
ای گلی به اون گوشه جمالت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین