کد خبر: ۲۷۵۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰

چرا خیار تلخ می‌شود؟

یک کارشناس سبزی و صیفی‎جات با اشاره به عامل تلخی میوه خیار، گفت: دلیل این امر وجود کوکوربیتاسین نوع C است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: میترا خداپناه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هر عاملی که سبب فعال‌شدن یا سنتز، آنزیم الاستاز باشد، موجب تلخی خیار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این آنزیم به‌ خودی‌ خود در گیاه فعال نیست و عوامل تنش‌زا مانند تنش خشکی، شوری و سرما موجب فعال شدن این آنزیم می‌شود، خاطرنشان ‌کرد: در کدویان 12 نوع کوکوربیتاسین شناخته ‌شده است و هر کدام از این نوع کوکوربیتاسین‌ها در یک قسمت از خیار سنتز می‌شود که نوع B و C آن از بقیه بیشتر است و عامل تلخی خیار نوع C آن است.

وی خاطرنشان کرد: در برگ‎های لپه‎ای همه کدویان نوع B و E شناسایی‌شده، ولی در برگ‎های لپه‌ای خیار نوع B و C وجود دارد و خیار جزو سبزی‎های فصل گرم است و به علت داشتن ریشه‎های سطحی و برگ‎های بزرگ به باد حساس است.

این کارشناس تصریح کرد: این گیاه همچنین نسبت به شوری و پودرهای کلره مانند کلرید کلسیم، کلرید پتاسیم و به ‌ویژه کلرید سدیم بسیار حساس است و همچنین از سموم کلره نظیر مالاتیون و دیازینون نباید برای سم‎پاشی این گیاه استفاده کرد.

وی افزود: ماده‎ای که سبب تلخی خیار می‌شود کوکوربیتاسین است. تلخی میوه یک صفت ژنتیکی است و اگر ژنی را که تلخی را کنترل می‎کند حذف شود میوه تلخ نخواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین