کد خبر: ۲۷۵۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸

3500 پزشک، هر کدام سالی دو سه میلیارد تومان رشوه می‌گیرند!؟+جدول

جمع به نسبت کوچکی از پزشکانی که در آغاز طبابت سوگند بقراط بر زبان می‌آورند تا به اصول و اخلاق پزشکی اعلام تعهد کنند و جان و سلامتی بیمار خود را بر هر چیزی مقدام دارند، هر سال تقریبا دو تا سه برابر اختلاس مشهور سه‌هزار میلیارد تومانی از مردم زیر میزی می‌گیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش «تابناک»، وزیر بهداشت در حالی بر نظارت بیشتر بر بخش درمان و جلوگیری از دریافت زیرمیزی از بیماران تاکید دارد که به گفته وی مردم پیش از اجرای طرح تحول سلامت سالانه ۷ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان زیرمیزی پرداخت می‌کردند.
 
هاشمی در حالی بر مبارزه با زیرمیزی تاکید کرده است که سوابق موضوع اجازه خوش‌بینی چندانی را نمی‌دهد. سالهاست که مسئولان وزارت بهداشت بر عزم خود برای مبارزه با زیرمیزی تاکید می‌کنند و مجلس برای اصلاح و یا تصویب قوانین مناسب اعلام آمادگی می‌کند، ولی پولی که در این وسط وجود دارد بزرگتر از آن است که با هشدار و اندرز بتوان برای آن کاری کرد.
 
با فرض جمعیت هشتاد میلیونی ایران، هر ایرانی به طور متوسط سالی حدود صدهزار تومان به جمع محدود پزشکان زیرمیزی بگیر، زیرمیزی می‌دهد و اگر آمار بانک جهانی را در نظر بگیریم که تعداد پزشکان ایرانی را یک پزشک به ازای هر هزار نفر می‌داند، با توجه به ادعای شیوع دو تا پنج درصدی زیرمیزی بین پزشکان و به ویژه جراحان، می‌توان فرض کرد که 3500 پزشک، هر کدام سالی دو سه میلیارد تومان رشوه می‌گیرند!
 
موضوع زیرمیزی و وضعیت مالی این بخش خاص از نظام سلامت کشور در چند سال اخیر بارها و بارها خبرساز شده است. سال گذشته، علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در حاشیه تشریح عملکرد 100روزه سازمان نظام پزشکی درباره چگونگی وجود 300 پزشک که ماهانه یک میلیارد تومان درآمد دارند و مالیات نمی‌دهند و درصدی از این درآمدهای خود را از طریق زیرمیزی کسب می‌کنند، اظهار داشته بود: بنده با توجه به اینکه از سال‌های دور در زمینه قوانین مالیاتی در حرف پزشکی اطلاعات دارم بنابراین به هیچ وجه این آمار را قبول ندارم.
 
محمد جهانگیری معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور نیز با این ادعا که یک فرار مالیاتی برخی صنوف به‌اندازه کل درآمد جامعه پزشکی است، گفته است: درآمد یک میلیارد تومانی 300 پزشک در هر ماه، در قبال 230 هزار عضو گروه پزشکی رقمی نیست.
 
آمار جدید وزیر بهداشت نشان می‌دهد که فاصله واقعیت زیرمیزی با ان چه نظام پزشکی از آن دفاع می‌کرده است، چقدر عمیق است. از این بیشتر، فاصله حجم زیرمیزی‌ها با مجازات زیرمیزی‌بگیران است.
 
سجاد رضوی مدیر کل وقت دفتر نظارت بر درمان وزارت بهداشت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشته بود که «برخی اسناد قطعی نیست و بر این اساس در قانون تعریف جرم با تنبیه به صورت شفاف تبیین نشده است. مثلا از برخی دانه‌درشت‌هایی که زیرمیزی پزشکی گرفته‌اند فقط آنها را در حدود 200 هزار تومان جریمه کرده‌اند.» به گفته وی در مجموع 2 تا 5 درصد پزشکان به خصوص جراحان زیرمیزی‌بگیر هستند.
 
ادامه آمارهای ارائه شده توسط رضوی و مقایسه آن با عددی که امروز وزیر بهداشت اعلام کرده است، عمق فاجعه مبارزه با زیرمیزی را نشان می‌دهد. رضوی اعتراف کرده بود که «در گذشته عواملی در داخل کشور و حتی در سطح وزارت بهداشت به ما فشار می‌آوردند که در مورد معضل زیرمیزی کوتاه بیاییم. ولی ما به جد مقابل این معضل ایستاده‌ایم و در سال 90 بالغ بر 500 میلیون تومان و در سال 91 در حدود یک و نیم میلیارد تومان پول زیرمیزی پزشکی را گرفته و به بیماران برگرداندیم. ولی این مقدار شامل درصد کمی از افرادی است که زیرمیزی‌ها را گزارش می‌دهند.»
 
آمار حضور یک پزشک به ازای هر هزار ایرانی و به عبارت دیگر آمار تقریبا هشتادهزار نفری جمعیت پزشکان یا 230 هزار نفری گروه پزشکی ، شیوع دو تا پنج درصدی زیرمیزی گرفتن بین پزشکان و عدد اعلامی 7 تا ده هزار میلیاردی زیرمیزی اعلام شده توسط وزیر بهداشت، یکی از حالت‌های جدول زیر را به واقعیت نزدیک‌تر می‌سازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین