کد خبر: ۲۷۶۰۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

وزیر بهداشت: ثبت سرطان در کشور ناقص است

آمار سرطان در ایران از سال 1995 میلادی تاکنون تقریبا سیر یکنواختی داشته و اضافه نشده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر بهداشت گفت: آمار سرطان از سایت‌های بین‌المللی قابل مشاهده است اما ثبت آمار سرطان در ایران ناقص است.

به گزارش فارس از بیجار، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی سه‌شنبه شب در حاشیه بازدید از بیمارستان امام حسین(ع) بیجار در مصاحبه با خبرنگاران به وضعیت آمار بیماران سرطانی در کشور اشاره کرد و گفت: آمار سرطان در ایران از سال 1995 میلادی تاکنون تقریبا سیر یکنواختی داشته و اضافه نشده است، گفت: البته این آمار از سایت‌های بین‌المللی قابل مشاهده است اما تصور من بر این است که ثبت آمار سرطان در ایران ناقص است و به احتمال زیاد آمار ما از آنچه که اعلام می‌شود باید مقداری بیشتر باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نوید طراحی و استقرار سیستم جدید برای ثبت آمار دقیق سرطان در ایران را داد و گفت: اکنون در حال استقرار این سیستم هستیم که با استقرار آن، اعلام آمارهای سرطان در کشور دقیق‌تر خواهد شد.

مطالعه علمی در خصوص اثرات پارازیت وجود ندارد

هاشمی در ادامه در رابطه با علت افزایش سرطان در ایران و برنامه‌های پیشگیری از روند افزایشی آن، گفت: ما عادت کردیم که ایران وقتی به مصیبتی وارد می‌شود همیشه دنبال مقصر می‌گردیم در صورتی که سرطان هست و در تمام کشورهای پیشرفته هم آمار سرطان پنج برابر بیشتر از ایران است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرطان از جمله بیماری‌هایی است که معمولا افراد در سنین بالا به آن مبتلا می‌شوند که دلایل آن باید بررسی و مطالعه شود.

به گفته این مقام مسئول، هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که بگوییم پارازیتی که مورد نظر منتقدین است، موجب افزایش سرطان می‌شود یا نه، اما این مهم اکنون در دست تحقیق و بررسی است.

وی همچنین گفت: در تمام دنیا از سموم و کود در تولید مرکبات استفاده می‌شود اما میزان سم که در ایران استفاده می‌شود کمتر از کشورهای دیگر است و در این زمینه وزیر محترم جهاد کشاورزی باید توضیح بدهند.

هاشمی ادامه داد: به دلیل نوع سمومی که وارد کشور می‌شود و اینکه بخشی از آن از مسیر قاچاق می‌آید، می‌توان گفت سمومی است که ضرر آنها به تبع بیشتر است و باید از ورود آنها جلوگیری کرد.

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این راستا وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی دارد و امید است در آینده مشابه آنچه که در رابطه با دارو اعلام شده، سموم هم بیش از گذشته کنترل شده و انواع تقلبی قاچاق آن مشخص شود.

وی با بیان اینکه در این دولت کمک‌های بسیار مطلوبی در راستای کاهش افزایش سموم شده، گفت: در قالب مصوبه‌های شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در جلسات بعدی که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود، تصمیم‌گیری خواهد شد.

خدمات در استان‌های مرزی نگاه ویژه‌تری می‌طلبد

وی با بیان اینکه استان کردستان، سیستان و بلوچستان، ایلام و استان‌های مرزی نیازمند نگاه ویژه هستند اما متر و میزان ارائه خدمات یکسان است و دولت تبعیضی در این راستا قائل نیست، گفت: دولت باید علاوه بر در نظر گرفتن متر واحد در ارائه خدمات، توجهاتی در همه زمینه‌ها به این مناطق داشته باشد.

هاشمی در ادامه به خدمات دولت در حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: برخی به غلط تصور می‌کنند که در حوزه بهداشت کاری انجام نشده اما از آنجایی که براساس اعتقاد ما پیشگیری مهم‌تر از درمان است، توجه ویژه‌ای هم به بخش سلامت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل گرفتاری‌های زیادی که مردم در حوزه دارو و درمان داشته‌اند، اقدامات در این بخش نمود بیشتری دارد، در حالی که در بخش بهداشت نیز کارهای ارزشمندی انجام شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: ارائه واکسن‌های ویتامینه و 400 قلم دارو برای کودکان و مادران باردار در تمام مراکز و بازسازی و نوسازی خانه‌های بهداشت روستایی و شهری از جمله اقدامات مطلوب در حوزه بهداشت است.

تحقق نظام ارجاع حداقل 10 تا 15 سال طول می‌کشد

این مقام مسئول همچنین اشاره‌ای به نظام ارجاع داشت و گفت: نظام ارجاع که تحت عنوان پزشک خانواده در مناطق روستایی داریم، شکل ظاهری آن هست اما محتوا با آنچه مورد نظر است، فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: تحقق نظام ارجاع نیازمند زیرساخت‌های مناسبی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: طرح پزشک خانواده از سال 82 شروع شده و در این راستا هزینه زیادی شده است اما ابتدایی‌ترین زیرساخت آن که آی.‌تی است هنوز وجود ندارد و ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که نظام ارجاع ایجاد می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه ما باید مقدمات را فراهم کرده و بر اساس آن بتوانیم با مشارکت عمومی و تغییر در شیوه آموزش و فارغ‌التحصیلان در آینده نظام ارجاع را داشته باشیم، گفت: تحقق این موضوع در صورت کار خوب و تلاش در این حوزه، حداقل 10 تا 15 سال طول می‌کشد.

وی عنوان کرد: بار مالی این موضوع از هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود، بنابراین می‌توان گفت کارهایی که در حال انجام است هزینه‌ای بر بودجه عمومی کشور تحمیل نمی‌کند، زیرا بخشی از آن را مردم در قالب مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازند و این اقدام جسورانه و هوشمندانه‌ای از سوی آقای روحانی و مجلس شورای اسلامی بود.

خدمات حوزه بهداشت در کردستان مطلوب است

هاشمی در ادامه گفت: در استان کردستان هم با وجود اینکه اعتبارات حوزه بهداشت با بیش از 6 ماه تأخیر اختصاص می‌یابد، اقدامات و کارهای مطلوبی انجام شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی در بیجار را نسبت به شهرستان‌های دیگر خوب ارزیابی کرد و گفت: این شهرستان در مقایسه با شهرهای دیگر استان از وضعیت مطلوبتری در زمینه بهداشت و درمان برخوردار است.

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص احداث دانشکده پرستاری در بیجار گفت: امکان صدور مجوز دانشکده پرستاری به بیجار هست یا خیر، موکول به آینده می‌شود.

وی در پایان وعده کمک به توسعه آزمایشگاه مرکزی بیجار برای پذیرش تمامی مراجعین را داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین