کد خبر: ۲۷۶۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۴ - ۱۵:۰۶

عراق تا چه زمانی در اشغال خواهد بود؟

آفتاب‌‌نیوز :  در حاليكه در روزهاى اخير بحث و مشاجرات درباره مساله خروج نيروهاى آمريكايى از عراق داغ تر شده، كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا، از احتمال كاهش شمار سربازان آمريكايى مستقر در عراق سخن گفته است. به گفته وى، احتمالا نيازى به آن نخواهد بود كه نيروهاى ايالات متحده، با ظرفيت كنونى خود مدتى دراز در عراق مستقر بمانند.

وزير خارجه آمريكا در گفتگويى با شبكه تلويزيونى خبرى سى ان ان همچنين خاطرنشان ساخت كه نيروهاى امنيتى و سربازان عراقى، هر روز، بيش از پيش قادرند كه وظايف و مسئوليت‌هاى سربازان آمريكايى را برعهده بگيرند.

جرج دبليو بوش رييس جمهور آمريكا و دولت وى، در هفته‌های اخير به خاطر سياست و موضع اين كشور در قبال عراق، بشدت زير فشار قرار گرفته است. بنابر گزارشى كه روزنامه واشنگتن پست منتشر كرده، وزارت دفاع آمريكا قصد دارد در اوايل سال آينده ميلادى، سه لشكر از مجموعا ۱۸ لشكر مستقر خود در عراق را بازگرداند، مشروط بر آنكه عراق درگير حوادث و رويدادهايى غيرقابل پيش‌بينى نشود.

هر لشكر ارتش آمريكا بطور معمول از ۳ تا ۵ هزار سرباز تشكيل می‌شود. به نوشته این روزنامه ، وزارت دفاع آمريكا درصدد است كه در سال ۲۰۰۶ در چندين مرحله در مورد كاهش ظرفيت نيروهاى اين كشور در عراق تصميم‌گيرى كنند. طبق ارزيابی‌هاى خوشبينانه، اين امكان وجود دارد كه شمار سربازان آمريكايى مستقر در عراق، از ۱۵۰ هزار نفر در حال حاضر به ۱۰۰ هزار نفر كاهش يابد.

درخور توجه آنكه آخرين نظرسنجى انجام شده نشان می‌دهد كه نزديك به دو سوم مردم آمريكا خواهان خروج سربازان ارتش كشورشان از عراق در سال آينده ميلادى هستند.

طبق اين نظرسنجى كه روز گذشته از سوى مؤسسه تحقيقاتى «هريس» انتشار يافته، اكثر آمريكاييان بر اين عقيده‌اند كه حضور نظامى ايالات متحده در عراق، به برقرارى دمكراسى و ثبات در اين كشور نخواهد انجاميد. ۴۴ درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجى بر اين عقيده‌اند كه در درازمدت، شورشیان در عراق قدرت را در دست خواهند گرفت.

در حاليكه حدس و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال و كم و كيف خروج نيروهايى آمريكايى از عراق همچنان ادامه دارد، مؤسسه تحقيقاتى آكسفورد گزارشى پژوهشى منتشر كرده كه در آن از جمله، از درگير بودن احتمالى آمريكا و انگلیس در عراق در طى چند دهه آينده سخن رفته است.

به عقيده كارشناسان و محققان اين موسسه، اشغال عراق، براى شبكه تروريستى القاعده به يك هديه می‌ماند، چرا كه اين گروه تروريستى همواره قادر بوده كه افرادى جديد را براى انجام سوقصدهاى خود جذب كند، آنهم از اين طريق كه حضور آمريكا در عراق را به عنوان اشغال تازه يك كشور مهم اسلامى توسط مسيحيان جلوه می‌دهد.

طبق اين گزارش پژوهشى، انگلیس تنها زمانى می‌تواند نيروهاى خود را از عراق خارج كند كه به هم پيمانى خود با آمريكا پايان دهد و چنين گامى به معنى چرخشى اساسى و اصولى در سياست دولت تونى بلر نخست وزير انگلیس خواهد بود. به عقيده پژوهشگران مؤسسه تحقيقاتى آكسفورد، اين امر با توجه به شرايط كنونى بعيد به نظر می‌رسد. از اين رو انتظار می‌رود كه جنگ عراق سايه‌اى بر سياست انگلیس بيافكند كه روز به روز بزرگتر و تيره‌تر می‌شود.

درحاليكه جان رايد، وزير دفاع انگلیس هفته گذشته اعلام كرده بود كه خروج ۸ هزار سرباز اين كشور از عراق به احتمال قوى در سال آينده ميلادى آغاز خواهد شد، تونى بلر نخست وزير انگلیس مخالفت خود را با خروج شتابزده نيروهى بريتانيايى از عراق ابراز داشته است.

ناگفته نماند كه مؤسسه تحققاتى آكسفورد نيز در گزارش خود، تامين امنيت در عراق و همچنين روى كار بودن دولتى باثبات را لازمه پايان يافتن دور باطل خشنونت و درگيرى دانسته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین