کد خبر: ۲۷۷۱۲۹
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰

آرایش عملیاتی نزاجا/گشت شناسایی هواپیماهای P3F/اخطار به هواپیماهای شناسایی فرامنطقه ای

در نخستین روز از رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) یگان‌های رزمی، پیاده، زرهی، توپخانه، پهپاد، جنگال و نیروهای ویژه هوابرد تیپ 65 نیروی زمینی ارتش در منطقه رزمایش محمد رسوالله(ص) استقرار و ضمن گسترش، آرایش عملیاتی به خود گرفتند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یگان‌های رزمی و عملیاتی نیروی زمینی ارتش در اولین روز از رزمایش محمد رسول‌الله(ص) که در وسعت دو میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع در دریا از مدار ۱۰ درجه در شمال اقیانوس هند تا شرق تنگه هرمز و در خشکی بخش وسیعی از استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان را در برمی‌گیرد، آرایش عملیاتی به خود گرفته و آماده رزم شدند.

بر اساس این گزارش ابتدا یگان‌های رزمی و عملیاتی نیروی زمینی ارتش متشکل از تیپ‌های پیاده، مکانیزه و تکاوری با حضور در منطقه رزمایش جهت مقابله با دشمن فرضی آرایش عملیاتی گرفتند.

همچنین یگان‌های رزمی پیاده، زرهی، توپخانه، پهپاد، جنگال (جنگ الکترونیک) و نیروهای ویژه هوابرد تیپ 65 نیروی زمینی ارتش (نوهد) جهت اجرای عملیات‌های آفندی و پدافندی و مقابله با اهداف متخاصم در منطقه رزمایش استقرار و گسترش یافتند.

بر اساس این گزارش، صبح روز پنجشنبه و با اعلام رمز یا محمد رسول الله(ص)، یا محمد رسول الله(ص)، یا محمد رسول الله(ص)، توسط فرمانده رزمایش، امیر سرتیپ سید عبدالرحیم موسوی، رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنوب شرق کشور و آب های دریای عمان آغاز شد.

در این مرحله با گسترش و استقرار یگان‌های مختلف زمینی، جنگنده‌های هوایی و سامانه‌های پدافندی در جنوب شرق کشور و انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی دریایی در عمق آب های دریای عمان رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در اولین مرحله، یگان‌های نیروی زمینی در قالب طرح‌های چابک سازی، سرعت عمل خود را در جابجایی، آمادرسانی و ایجاد استحکامات مهندسی و همچنین استقرار پاسگاه‌های فرماندهی در نقاط مختلف استان های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان ارزیابی خواهند کرد.

پرواز موفق اطلاعاتی پهبادهای ساخته شده این نیرو و صنایع دفاعی، اجرای شورهای متعدد ستادی برای هدایت یکان‌ها در وضعیت‌های غیرمترقبه، شبیه‌سازی‌بازی جنگ، استفاده از سامانه‌های شنود و فنآوری‌های نوین ارتباطی و جنگ الکترونیک و همچنین اجرای پرش‌های چتربازی بخش‌هایی از اولین مرحله رزمایش خواهد بود که با بکارگیری 27 رسته و تخصص نیروی زمینی اجرا می‌شود.

امیر سرتیپ حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش و سخنگوی مرحله زمینی رزمایش استفاده مطلوب از تجارب فرماندهان و انتقال آن به جوانان، همچنین هدایت بخش‌هایی از عملیات به افسران جوان از آمادگی این نیرو برای اجرای دستورات قرارگاه ذوالفقار و تک گسترده روز دوم رزمایش خبر داد و افزود: گوشه‌هایی از توانمندی‌های رزمی و دفاعی ارتش و تعدادی از دستآوردهای خودکفایی نیروی زمینی در روز دوم رزمایش در صحنه رزم ارائه خواهد شد.

این نیرو در منطقه‌ای به وسعت 43 هزار کیلومتر مربع آغاز کننده این رزمایش است.

این گزارش حاکی است همزمان با مرحله زمینی رزمایش، انواع واحدهای شناور نیروی دریایی و یکان های پروازی این نیرو به مناطق تعیین شده عزیمت کرده و سامانه های پدافند هوایی با بُردهای مختلف در مناطق تعیین شده مستقر و تمرینات انواع جنگنده های نیروی هوایی آغاز شده است.

گشت شناسایی هواپیماهای P3F در تنگه هرمز و دریای عمان
به گزارش ایسنا سخنگوی نیروی هوایی ارتش در رزمایش مشترک ارتش گفت: یک دسته از هواپیماهای این نیرو در قالب کشور نارنجی (دشمن) به انجام عملیات تهاجمی پرداخته و گروه دیگر که به عنوان نیروهای خودی هستند و با انجام عملیات‌های پروازی به مقابله و تعقیب و گریز هواپیماهای دشمن می پردازند.

امیر سرتیپ دوم خلبان حسین چیت‌فروش در جمع خبرنگاران گفت: هواپیماهای P3F نیز با انجام عملیات های گشت دریایی و پرتاب سونوبوی به مأموریت کشف و شناسایی زیرسطحی‌های دشمن از تنگه هرمز تا دریای عمان اقدام می کنند.

وی سطح‌ریزی نیروها وسیله هواپیماهای ترابری C130 را یکی دیگر از برنامه‌های این نیرو در رزمایش محمد رسول‌الله (ص) عنوان کرد و افزود: محور دیگر نیروی هوایی پشتیبانی از یگان سطحی و زیرسطحی ارتش در این رزمایش است که مانند یک چتر حمایتی برای این نیروها عمل می‌کند.

موضع‌گیری عملیاتی یگان‌های نیروی دریایی ارتش در منطقه عمومی رزمایش
همزمان با آغاز رزمایش نیروی زمینی، یگان‌های عملیاتی نیروی دریایی ارتش با انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی و یگان‌های موشکی ساحل به دریا در بخش‌هایی از منطقه رزمایش، موضع عملیاتی به خود گرفتند.

همچنین یگان‌های پروازی، توپخانه ساحلی، یگان‌های جنگ الکترونیک و تیپ‌های تفنگداران دریایی نیز در منطقه عمومی رزمایش مستقر شده‌اند.

مقابله قرارگاه پدافندهوایی با نیروی هوایی مهاجم در رزمایش

به گزارش ایسنا فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش ضمن تشریح برخی از اقدامات این قرارگاه در رزمایش محمد رسول الله (ص) از ورود قرارگاه امید پدافندهوایی در این رزمایش خبر داد.

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی آموزش جوانان را مهمترین ویژگی این رزمایش دانست و گفت: قرارگاه امید قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) که متشکل از فرماندهان جوان است در برخی از روزها هدایت و حتی تطبیق کل رزمایش پدافند هوایی برای نیروها را بر عهده خواهد گرفت.

وی در ادامه با یان اینکه این موضوع یکی از تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمانده محترم کل ارتش آن را تببین و به ما ابلاغ کرده است اظهار کرد:قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) همچون دیگر رزمایش ها کار پشتیبانی از این رزمایش را نیز بر عهده دارد. این قرارگاه در گستره ای به وسعت 133 هزار کیلومتر مربع در زمین و 162 هزار کیلومتر مربع در آب عملیات رصد منطقه و حفظ امنیت آسمان را بر عهده دارد و در طول رزمایش نیز عملیات لازم برای مقابله با تهدیدات انجام می دهد.

فرمانده قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا (ص) در ادامه در رابطه با حضور این قرارگاه در رزمایش مشترک ارتش گفت: پدافندهوایی در تمامی رزمایش های نیروهای مسلح حضور داشته و خواهد داشت و به کار پشتیبانی از نیروها می پردازد.این رزمایش بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری متناسب با تهدیدات روز برگزار می شود و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) پوشش هوایی رزمایش را بر عهده دارد.زمانی که نیروی دریایی شناورها و نیروی زمینی تیپ های خود را اعزام می کنند یا نیروی هوایی قصد انجام ماموریتی را دارد باید تمام محوطه توسط سامانه های کشف، رهگیری و انهدام پدافند هوایی رصد لحظه به لحظه شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه قرارگاه پدافند هوایی نیز پیش از این رزمایش هایی را به صورت مستقل برگزار کرده است، اظهارداشت: در این رزمایش ها ما بیشتر نقش مدافع از حوزه سرزمینی و صد مایل خارج از مرزهای کشور در بحث کشف و شناسایی را بر عهده داشتیم.

امیر اسماعیلی ضمن یادآوری گستردگی رزمایش محمد رسول الله (ص)عنوان کرد: این رزمایش تا مدار 10 درجه و پایین تر از خلیج عدن را پوشش می دهد و تحرک شناورهای ارتش تا این محدوده احساس می شود. در این رزمایش نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن آمادگی کامل در تمام طول رزمایش در روزهای خاصی که هنوز به صورت قطعی اعلام نشده است به انجام ماموریت و اجرای تاکتیک می پردازند. اما این قرارگاه بر خلاف دیگر نیروها که در روزهای خاصی به اجرای ماموریت می پردازند در تمام روزهای این رزمایش حضوری فعال دارد.بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این قرارگاه قرار است که در رزمایش محمد رسول الله (ص) کار پوشش پدافندی و دفاع در مقابل نیروهای مهاجم را انجام دهد.

امیر اسماعیلی درباره نحوه فعالیت قرارگاه پدافند هوایی خاطرنشان کرد: بخشی از نیروی هوایی به عنوان نیروی مهاجم در این رزمایش نقش آفرینی می کند و ما در مقابل آن می ایستیم. قرارگاه پدافندهوایی در این رزمایش از سامانه های پدافند هوایی سپاه و ارتش به صورت توامان استفاده می کند.

فرمانده قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا(ص) در رابطه با وضعیت نیروهای حاضر در رزمایش نیز گفت: سه هزار نیروی ارتش و سپاه زیر نظر قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا(ص) به صورت مستقیم در منطقه رزمایش حضور دارند.حدود 10 هزار نفر از نیروهای ارتش و سپاه زیر نظر این قرارگاه که سامانه های پدافندی سپاه و ارتش و شبکه یکپارچه پدافند کشور را کنترل می کنند نیز به صورت سامانه های عقبه، عملیات اصلی را در جاسک، چابهار و بندر عباس پشتیبانی می کنند.

وی گستردگی حضور قرارگاه پدافند را یکی دیگر از ویژگی های این رزمایش بر شمرد و عنوان کرد: قرارگاه پدافند هوایی در رزمایش محمد رسول الله (ص)، 133 هزار کیلومتر مربع در خشکی و 162 هزار کیلومتر مربع در آب های دریای عمان و خلیج همیشه فارس را تحت رصد دارد.

فرود موفقیت‌آمیز چتربازان نیروی زمینی در منطقه رزمایش
تیپ 65 نوهد نیروی زمینی ارتش در نخستین روز از رزمایش محمد رسول الله (ص) با هواپیماهای ترابری سی 130 نیروی هوایی به منطقه رزمایش در جاسک منتقل شده و در راستای مأموریت های محوله عملیات پرش با چتر را با موفقیت انجام دادند.از اهداف مهم فرودآمدن چتربازان، اجرای عملیات آزادی سازی گروگان ها و حمایت و پشتیبانی از نیروها در منطقه است.

علاوه بر عملیات فرود چترباز، یگان های نیروی زمینی نیز در قالب طرح های چابک سازی سرعت عمل و جابجایی و آماده سازی، ایجاد استحکامات مهندسی و استقرار پاسگاه های فرماندهی در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، پرواز اطلاعاتی پهپادهای گنیروی زمینی و صنایع دفاعی، اجرای شورهای متعدد ستادی برای هدایت یگان ها در وضعیت های غیرمترقبه، شبیه سازی بازی جنگ، استفاده از سامانه های هوشمند و فن آوری های نوین ارتباطی و جنگ الکترونیک به عنوان بخشی از اولین مرحله رزمایش با به کارگیری 27 رسته تخصصی این نیروی اجرا می کنند.

همزمان با مرحله زمینی رزمایش انواع واحدهای شناور نیروی دریایی و یگان های پروازی این نیرو به مناطق تعیین شده عزیمت کرده و سامانه ای پدافندی با بردهای مختلف در منطقه مستقر و تمرین انواع جنگنده های نیروی هوایی آغاز شده است.نیروی هوایی ارتش نیز در این روز علاوه بر عملیات چترریزی، عملیات تعقیب و گریز، شناسایی و پشتیبانی را انجام می دهد.

اجرای عملیات مشترک تازش نزاجا و نهاجا در رزمایش مشترک ارتش
امیر سرتیپ کیومرث حیدری در حاشیه برگزاری رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) گفت: هدف نهایی در رزمایش ارتش، محک زدن میزان چابکی در 27 رسته نیروی زمینی است. ما در این رزمایش به‌صورت جدی طرح چابک‌سازی را به مرحله اجرا گذاشته‌ایم.

وی افزود: امروز موفق شدیم قابلیت سه سامانه مهم را عملیاتی کنیم. سامانه مهندسی رزمی نیروی زمینی یکی از این سامانه‌ها بود که با برنامه‌ریزی دقیق به اهدافی که تعیین کرده بودیم، دست یافتیم.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با اعلام این که در این رزمایش سامانه آماد و پشتیبانی نزاجا نیز عملیاتی شد، گفت: برای نخستین بار یگان تازش نزاجا با همکاری نیروی هوایی ارتش به انجام مأموریت و اجرای عملیات پرداخت.

اخطار قرارگاه پدافند هوایی به هواپیماهای شناسایی کشورهای فرامنطقه‌ای
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه ما هر روز منطقه‌ رزمایش را رصد می کنیم گفت: امروز به هواپیماهای شناسایی کشورهای فرامنطقه‌ای اخطارهای لازم داده شده است.

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی با بیان اینکه کل آسمان کشور به‌صورت ۲۴ ساعته رصد و اطلاعاتش به دو مقصد «کنترل و فرماندهی شبکه یک پارچه» و «قرارگاه رزمایش» ارسال می‌شود، افزود: اگر هواپیماهایی از مسیر خودشان منحرف شوند، همه اقدامات ایمنی و امنیتی انجام می‌شود تا هم پروازهای عبوری به سلامت انجام شود و هم پروازی که قصد تخاصم و جاسوسی دارد، در اجرای ماموریت خود ناکام بماند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به عبور روزانه حدود هزار فروند هواپیما از آسمان کشور، گفت: برگزاری این رزمایش باعث هیچ‌گونه اختلالی در روند پروازهای عبوری نشده است اما با رصدهایی که انجام می‌دهیم هواپیماهای جاسوسی با وجود خاصیت پنهان‌کاری، کشف شده و به آنها اخطار داده می‌شود و این هواپیماها به ناچار از مهلکه دور می‌شوند.

امیر سرتیپ اسماعیلی در پایان تصریح کرد: این اخطارها را در روزهای قبل از رزمایش داشته‌ایم و امروز نیز به هواپیماهای شناسایی کشورهای فرامنطقه‌ای اخطارهای لازم داده شده است.

فرمانده تیپ 65 نوهد:
نیروهای ویژه ارتش آماده مبارزه با اقدامات تروریستی هستند

فرمانده تیپ 65 نوهد نیروی زمینی ارتش گفت: نیروهای ویژه نیروی زمینی ارتش آماده حضور در هر نوع عملیات و در هر کجا که لازم باشد، هستند.

امیر سرتیپ دوم نوذر نعمتی پس از انجام عملیات فرود نیروی ویژه در منطقه رزمایش محمد رسول الله (ص) گفت: کارکنان تیپ 65 نوهد، دوره های ویژه را طی کرده و با تمام تجهیزات می توانند در هر منطقه که لازم باشد، حضور پیدا کنند.

وی افزود: تیپ 65 نوهد با توجه به نیروهایی که دارد می تواند نیازهای عملیاتی ایران را در هر محلی برآورده کند و ما این توان را داریم که انواع نفوذها را از راه هوا، دریا و خشکی عملیاتی کنیم.

امیر سرتیپ دوم نعمتی در پایان افزود: نیروهای نوهد در عملیات ها در پشت خط دشمن نفوذ کرده و ضربات سنگینی را به آنها وارد می کنند، همچنین می توانند عملیات آزادی گروگان و مبارزه با اقدامات تروریستی را اجرا کنند.

به گزارش ایسنا، نیروهای ویژه تیپ 65 نوهد صبح امروز و در نخستین روز از رزمایش ارتش توسط هواپیمای ترابری سی 130 در منطقه رزمایش فرود آمده و عملیات انجام دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین