کد خبر: ۲۷۷۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۳

موفقیت ایران با تداوم منش تیم مذاکره کننده هسته ای

آفتاب‌‌نیوز :  احسان نراقي، نويسنده و صاحب‌نظر مسايل بين‌المللي در  با اشاره به اجلاس اخير شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين اظهار داشت: چنان‌چه هيات مذاكره‌كننده‌ ايران همين منوال و منش را ادامه دهد، مي‌توان انتظار موفقيت جريان مذاكرات را داشت.

وي ضمن ابراز خرسندي از منش اخير تيم مذاكره‌كننده‌ كشورمان در اجلاس شوراي حكام، افزود: به نظر مي‌رسد كه هيات ايراني حاضر در اين مذاكرات، ظرف چند مدت اخير از حالت اوليه خارج شده و پس از ورود به متن مذاكرات،‌ شيوه كنوني يعني "تداوم روند مذاكرات، بر مبناي اعتمادسازي" را در پي گرفته كه بايد آرزوي تداوم اين منش را داشته باشيم.

اين نويسنده خاطرنشان كرد: فراموش كنيم كه در خصوص جريان مذاكرات هسته ای، نبايد افكار عمومي را به نحوي حساس كنيم كه هر لحظه در انتظار شنيدن خبري خاص، مبني بر پيروزي يا شكست يكي از طرف‌ها باشند.

نراقي كه‌ پيش از اين، چندين بار در خصوص عواقب ارجاع پرونده‌ كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد هشدار داده بود، گفت: ظاهرا به نظر مي‌رسد كه در شرايط فعلي دو طرف تا حدودي عقلانيت را پيشه كرده‌اند و اگر ايران همين روند را ادامه دهد، مي‌توانيم در انتظار موفقيت‌اش باشيم.

اين صاحب‌نظر مسايل بين‌المللي تاكيد كرد: در چنين مذاكرات پيچيده‌اي نبايد هر آن در انتظار نتيجه نشست، چرا كه آن‌چه كه در اين چارچوب حايز اهميت است، نفس انجام مذاكرات سازنده و ريشه‌يي است.

وي ضمن مثبت ارزيابي كردن پيشنهاد احتمالي روسيه به كشورمان در خصوص مشاركت در چرخه‌ سوخت هسته ای، ابراز عقيده كرد: پذيرش پيشنهاد روسيه مي‌تواند گامي موثر در راستاي اعتمادسازي باشد و ما بايد به اعتمادسازي تن دهيم؛ متاسفانه در دوره‌هايي اعتمازسازي به عنوان مخاصمه و دشمني در نظر گرفته مي‌شد كه به نظر مي‌رسد گروه جديد مذاكراتي ايران با تصحيح اين رويكرد، حركت در مسير اعتماد سازي را آغاز كرده‌اند.

اين نويسنده در پايان با اشاره به اين‌كه در روند اعتمادسازي و مذاكرات مبتني بر آن،‌ قهر و آشتي معنا ندارد، افزود: بايد بدانيم كه مذاكراتي با اهميت مذاكرات هسته ای، هم‌چون مسابقه‌ بوكس نيست كه در مدتي كوتاه در انتظار نتيجه‌ آن باشيم، بلكه اين مذاكرات، مذاكراتي پيچيده و طولاني مدت خواهد بود. 





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین